Comunitat Valenciana

La jutgessa del metro rebutja plantejar una qüestió prejudical al TJUE per l'aplicació d'una directiva sobre seguretat

  • La titular del Jutjat d'Instrucció número 21 de València, Nieves Molina, ha rebutjat plantejar al Tribunal de Justícia de la Unió Europa (TJUE) una qüestió prejudicial, sol·licitada per un dels investigats en la causa de l'accident de Metrovalència, perquè es pronuncie sobre si és aplicable al cas la Directiva 2004/49/CE -que harmonitza el contingut de normes de seguretat ferroviària- i que la Secció Segona de l'Audiència Provincial que va ordenar reobrir-ho va entendre aplicable, en contra del criteri de la pròpia magistrada.

Aquesta norma no va ser traslladada a la legislació nacional fins a la promulgació del Reial decret 810/07 de 22 de juny, pel qual es va aprovar el Reglament sobre Seguretat en la Circulació de la Xarxa Ferroviària d'Interés General, en data posterior a l'accident, segons consta en la resolució.

La magistrada instructora, en una interlocutòria del passat 31 d'octubre, mateixa data en la qual va dictar l'altre de processament dels huit exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) per l'accident que va costar la vida de 43 persones i va provocar ferides a altres 47, assenyala que resolucions de l'alt tribunal europeu determinen que en un procediment penal només podrà tindre efecte directe una directiva no traslladada a la legislació nacional "quan siga més favorable per a l'investigat, mai quan s'agreugen les seues responsabilitats".

Així ho expressa en eixa resolució, facilitada pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en la qual rebutja plantejar la qüestió prejudicial que demanava un dels investigats (ara processats), a la qual s'havien adherit la resta de les defenses i oposat Fiscalia i acusacions. La jutgessa ha acordat el processament dels huit exidrectius i ha donat per finalitzada la instrucció en declarar-se "vinculada" per l'orde de reobertura de l'Audiència, ja que manté que la causa de l'accident va ser l'excés de la velocitat, sense incompliment de cap norma.

La secció segona de l'Audiència entenia que sí s'havia d'aplicar a aquest cas la Directiva 2004/49/CE, que el seu objectiu era el d'harmonitzar el contingut de normes de seguretat, la certificació de la seguretat de les empreses ferroviàries, les tasques i el paper de les autoritats responsables de la seguretat i la investigació sobre accidents, segons consta en la resolució de la jutgessa, en la qual afig que en la pròpia directiva es fa constar que ha de permetre's als Estats membres que eximisquen els metros, tramvies i altres sistemes de ferrocarrils lleugers del seu àmbit d'aplicació.

CRITERI "ERRONI" DE L'AUDIÈNCIA

En aquesta línia, defèn que malgrat l'Audiència de València, el criteri de la qual qualifica d'"erroni", és un òrgan jeràrquicament superior, donat el sistema de recursos de l'ordenament espanyol, "no és obstacle ni suposa un fre a la possibilitat que té aquest jutjat per al plantejament de la qüestió prejudical en dissentir del criteri fixat per l'òrgan superior".

Així, es considera legitimada per a açò però descarta la necessitat d'elevar la qüestió prejudicial perquè eixa directiva no resulta determinant per a acordar el processament, perquè entén que es pot abstindre quan la qüestió del dret europeu no és rellevant perquè no pot influir en el resultat de l'assumpte davant els òrgans nacionals; perquè la normativa europea sobre evalución de riscos va aparéixer amb posterioritat a l'accident, per la qual cosa nul·la incidència pot tindre la seua aplicació en el cas del metro i perquè el TJUE té establit que una directiva no traslladada no pot resultar obligacions als particulars, ni respecte d'uns altres ni de l'Estat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento