Comunitat Valenciana

Una mostra exhibeix material inèdit del fotògraf de Borges, Cortázar i Neruda

  • Es podrà visitar des d'aquest dijous 25 d'octubre i fins al 20 de novembre en el Palau de Colomina-CEU de València.
  • 'Els escriptors i París: la mirada de Pepe Fernández i Carlos Martínez' conté imatges actuals de la ciutat.
  • Les imatges també s'han inclòs al llibre 'El día que el Sena no se desbordó', del catedràtic Miguel Herráez.
Jorge Luis Borges, al costat del fotògraf José María Fernández
Jorge Luis Borges, al costat del fotògraf José María Fernández
PEPE FERNÁNDEZ/REMITIDA CEU-UCH
Jorge Luis Borges, al costat del fotògraf José María Fernández

El Palau de Colomina-CEU acollirà l'exposició a València de material inèdit del fotògraf José María Fernández, conegut com Pepe Fernández, en concret dels seus millors retrats a París d'escriptors com Borges, Cortázar o Neruda i altres intel·lectuals, actors o esportistes destacats en la dècada dels 60.

La mostra, que s'exhibirà de manera simultània a Buenos Aires (l'Argentina) i a València, quedarà oberta al públic des d'aquest dijous, 25 d'octubre, i fins al pròxim 20 de novembre. Amb el títol 'Els escriptors i París: la mirada de Pepe Fernández i Carlos Martínez', està organitzada pel catedràtic de Literatura de la CEU UCH Miguel Herráez i el professor Santiago Celestino Pérez Jiménez, amb el suport de l'Institut d'Humanitats Ángel Ayala-CEU, informa la institució acadèmica en un comunicat.

José María (Pepe) Fernández (Buenos Aires, 16 de desembre, 1928-París, 14 de juliol, 2006) va ser un fotògraf, pianista i escriptor instal·lat a França, en els anys seixanta del segle passat. Segons explica Miguel Herráez, autor del llibre 'El día que el Sena no se desbordó', dedicat en part a la seua figura, "la seua casa del districte VI de París, a dos passos del boulevard Saint-Germain, sempre va estar oberta als seus amics de tots dos costats de l'Atlàntic, especialment per als argentins, als qui va fixar magistralment en espais urbans, sense composició d'estudi, amb la seua inseparable càmera Nikon, en centenars de negatius, molts dels quals, milers íntegrament, encara romanen inèdits".

Una part destacada d'aquest material s'ha recopilat en aquesta exposició que acull el CEU a València, apunta l'especialista. El fotògraf es va instal·lar en la capital francesa en 1956. Allí va retratar, no solament escriptors com Jorge Luis Borges, Adolfo Bioy Casares, Silvina Ocampo, María Elena Walsh, Julio Cortázar, Italo Calvino, Pablo Neruda, Ernesto Sabato o Severo Sarduy, sinó que el seu objectiu també va captar algunes de les millors imatges de músics com Astor Piazzolla, Juan Carlos (Tata) Cedrón, Horacio Salgán i Mikis Theodorakis; dels actors més destacats del moment, com Paul Newman, Susana Rinaldi o Julie Christie; o d'esportistes com Guillermo Vilas o el pugilista argentí Carlos Monzón. Tots ells, sempre amb racons triats de la ciutat de París com a fons dels seus retrats.

Escenaris revisitats

Al costat d'aquestes imatges inèdites de Pepe Fernández, l'exposició en el Palau de Colomina-CEU de València i a Buenos Aires inclou fotografies realitzades als escenaris triats per als seus retrats en el París actual, realitzades al gener d'enguany pel fotògraf Carlos Martínez, fotògraf especialitzat en treballs museogràfics, docent i llicenciat en Belles Arts per l'antiga Escola de Sant Carlos de València.

Totes aquestes imatges estan integrades també en el llibre del catedràtic de la CEU UCH Miguel Herráez 'El día que el Sena no se desbordó', si bé el volum respon plantejaments més enllà de la figura i l'obra de Fernández, doncs se centra en la reflexió àmplia sobre els imaginaris de la ciutat de París i dels escriptors.

En aquesta obra, editada per Railowsky, Miguel Herráez analitza l'imaginari parisenc que es construeix prenent com a excusa la mirada de Fernández, a través del seu objectiu per a captar als escriptors i personatges que va retratar. Per a Herráez, "el llibre és un recorregut emocional per la cartografia parisenca, al mateix temps que una indagació sobre l'aportació dels grans fotògrafs i la fotografia en si mateixa al nostre imaginari col·lectiu, ara que el mòbil sembla haver substituït la càmera convencional".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento