El pla per al Grau preveu una passarel·la per als vianants i 2.500 habitatges
El pla per al Grau preveu una passarel·la per als vianants i 2.500 habitatges 20MINUTOS.ES

La urbanització del sector del Grau, una zona estratègica i de transició entre el final de l'antic llit del Túria i La Marina de València, va prenent forma. La delegació de Desenvolupament Urbà ha presentat aquest dijous una "proposta inicial", en paraules del seu titular, Vicent Sarrià, que encara ha de recórrer un llarg camí burocràtic i segurament canvis durant la seua tramitació, però que comença a dibuixar el futur d'una zona que havia quedat despenjada del desenvolupament urbanístic de València i molt condicionada per la construcció del circuit de Fórmula 1, actualment abandonat i sense ús.

El projecte és, segons Sarrià, una "bona solució" a tots els reptes que plantejava el sector del Grau. D'una banda, contribueix a crear grans zones verdes com a transició entre el Jardí del Túria i el futur Parc de la Desembocadura, al costat de Natzaret, el projecte de la qual es desenvoluparà la pròxima legislatura.

Aquests espais són possibles per l'aposta d'edificació en altura. El projecte de Pla d'Actuació Integrada (PAI) preveu la construcció de 18 edificis de 20 a 25 plantes alineats amb grans eixos de comunicació, i d'un singular de 150 metres d'altura amb 45 plantes, que serà el més alt de la ciutat.

Açò es traduirà en un màxim de 2.550 habitatges, de les quals el 30% seran de protecció pública i 94.915 metres quadrats d'ús terciari (comercial), el 25% de l'edificabilitat total. A més, hi haurà equipaments públics connectats a la zona nord per a donar servei al nucli històric del Grau.

Passarel·la per als vianants

Un altre dels aspectes destacats és el que es refereix a la via del ferrocarril que va des del carrer Eivissa i creua el final de l'antic llit cap a la Punta en direcció al canal d'accés a l'estació del Nord pel sud. Mentre es resol el soterrament en futures negociacions amb el Ministeri de Foment, Urbanisme va demanar al despatx d'arquitectes de José María Tomás una solució provisional per a la mobilitat del tràfic i per als vianants.

Aquesta consisteix en la construcció d'una passarel·la per als vianants sobre el calaix pel qual aniria el ferrocarril per sobre del riu (veure imatge) i que connectaria el final de l'avinguda de França amb el barri de Moreres.

Una altra de les claus és l'amplària del llit, un dels punts de fricció del PSPV amb els seus socis de Govern de Compromís i València en Comú. Finalment s'opta per reduir un carril dels vials recaients al riu per a augmentar l'amplària de la zona verda. No obstant açò, segons Sarrià, aquesta zona del llit poc té a veure amb el conjunt del Jardí del Túria, on el riu circulava encaixat i entre muralletes, amb una profunditat molt major. Entre la vorera més pròxima al llit del sector del Grau i la recaient Moreres hi haurà uns 150 metres, amb jardí en ambdues ribes.

La voluntat del Govern municipal és "tenir tot encaminat" en el que queda de legislatura per a la seua tramitació, que pot ser llarga. Sarrià ha preferit "no donar un termini concret" per a la seua execució.

L'herència del circuit de Fórmula 1

El projecte d'urbanització ha contemplat, una vegada la Generalitat va descartar continuar celebrant el Gran Premi de Fórmula 1, el màxim aprofitament dels vials del circuit. L'anterior encàrrec contemplava que tot el mobiliari urbà fóra desmuntable.

Consulta aquí más noticias de València.