Comunitat Valenciana

El Botànic posa en la Llei de plurilingüisme el 16 de març com a límit perquè els centres presenten els seus projectes

  • VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)
Xiquet escriu anglés en la pissarra del col·legi
Xiquet escriu anglés en la pissarra del col·legi
EUROPA PRESS/JCCM
Xiquet escriu anglés en la pissarra del col·legi

Els partits que formen part de l'Acord del Botànic -PSPV, Compromís i Podem- han introduït una esmena en la proposició de llei de plurilingüisme en el sistema educatiu valencià per la qual s'estableix una disposició transitòria per la qual els centres han de presentar el seu projecte lingüístic per al curs 2018-19, per a la seua autorització per part d'Educació, fins al 16 de març.

Aquesta ha sigut una de les esmenes que ha tirat avant durant el debat en comissió de les esmenes presentades pels diferents grups a la proposició de llei, que queda ara a l'espera de ser finalment debatuda i aprovada en ple. En la comissió s'han aprovat totes les esmenes plantejades conjuntament per PSPV, Compromís i Podem i cinc presentades per Ciutadans, mentre que s'han rebutjat totes les que ha defès el PP.

A més d'eixa disposició transitòria que s'introdueix en la proposició de llei, s'ha incorporat una altra que deroga el decret llei 3/2017 del Consell pel qual es regulava el plurilingüisme el present curs en Infantil 3 anys.

També es precisa que el temps mínim destinat als continguts curriculars en cadascuna de les llengües oficials (valencià i castellà) en el conjunt de l'escolaritat obligatòria ha de ser del 25% de les hores efectivament lectives, havent-se d'impartir en cadascuna d'elles l'assignatura corresponent al seu aprenentatge i, com a mínim, una altra àrea, matèria o assignatura no lingüística curricular de caràcter troncal o anàleg.

Sobre les esmenes de Ciutadans, s'ha aprovat una en la qual s'explicita que l'objectiu serà el domini oral i escrit de les dos llengües oficials (abans es feia referència al domini elevat i equivalent) i una altra que assenyala que en els centres d'Educació Especial l'alumnat serà atès en la llengua oficial que millor domine i s'afavorirà el contacte amb l'altra llengua oficial i les estrangeres d'acord amb les seues necessitats i possibilitats.

La proposició estableix amb caràcter general que el temps mínim impartit en valencià i en castellà ha de ser d'un 25% en tots dos casos, i entre el 15 i el 25% en llengua estrangera. En el segon cicle d'Infantil l'anglés s'incorporarà amb un 10% de l'horari curricular. En tot cas, la llei també estableix que es promourà que els centres sostinguts amb fons públics vehiculen el 50% del temps curricular en valencià i en 25% en anglés.

PP: "NO PODEM RENUNCIAR A LA LLIBERTAT"

La diputada del PP Beatriz Gascó ha lamentat que l'objectiu d'aquesta llei és "la imposició del valencià" i ha demanat "elaborar una llei entre tots, amb la qual la gent se senta còmoda, representada i que done una garantia d'estabilitat a l'alumnat". Per al PP, ha remarcat, hi ha quatre principis irrenunciables: "Llibertat, legalitat, diversitat territorial i no posar l'educació al servei del nacionalisme".

Així, ha lamentat que no s'haja acceptat cap de les seues esmenes, que plantejaven augmentar l'exposició a l'anglés en Infantil o eliminar la referència a la promoció de l'ús del valencià de conformitat amb la llei d'usos institucionals i administratius per a no "dir-los als docents com han de parlar en els corredors".

PSPV DEFÈN LA LEGALITAT I LLIBERTAT DE LA PROPOSTA

Sobre aquest tema, el diputat de Podem César Jiménez, ha negat eixos "objectius ocults" que el PP atribueix al text però que no apareixen, i també ha assegurat que no es tracta d'una llei de minories" perquè s'ha treballat amb "molts pedagogs i experts", recordant que l'objectiu és la competència dels estudiants en castellà, valencià i anglés.

Ana Besalduch (PSPV) també ha incidit en aquest aspecte i ha assegurat que es vol posar a l'alumnat "en el centre de les polítiques lingüístiques i no qualsevol altra consideració", respectant la legislació i la jurisprudència en la matèria. "Uns altres es dedicaven a Ciegsa", ha dit, la qual cosa ha provocat la contestació del PP, que ha assenyalat que han d'anar "molt fluixos en continguts quan tornen a traure l'humà i el diví" per a defendre's en aquest debat.

La socialista ha prosseguit: "És una llei que garanteix absolutament la legalitat i la llibertat, perquè seran els centres els que, d'acord amb la seua situació social, decidiran dins dels percentatges que ens marquen els pedagogs i s'aprovarà amb els consells escolars, on està tota la comunitat educativa".

EL PP INSISTEIX QUE NO ÉS UN MODEL "VIABLE"

Malgrat que aquest ha indicat que les esmenes presentades per PSPV, Compromís i Podem "no desvirtuen" el text i serveixen per a enriquir-ho, el PP ha subratllat que amb ella deroguen el decret llei de plurilingüisme per a aquest curs "i es queden tan amples" després que es convocara la comissió bilateral Govern-Generalitat i, a més "donen ja les instruccions als centres sobre quan anar preparant els plans lingüístics, s'avancen al desenvolupament de la llei", la qual cosa demostra la seua "improvisació".

Així, els ha demanat que "retiren la llei" i ha preguntat a aquests tres grups "quants revessos judicials s'han de portar per a rectificar" perquè el seu model "no és viable" i si està fet sobre la base del mateix informe d'experts que es va usar per al decret, ja derogat, els ha augurat "el mateix futur".

"No anem a retirar la llei", ha respost Besalduch, que ha advertit als 'populars' que poden "repetir fins a la sacietat" l'argument de l'adoctrinament però "han enganyat tantes vegades al poble valencià que aquest discurs no li'l va a comprar ningú".

CS NO PERMETRÀ "CAP IMPOSICIÓ LINGÜÍSTICA"

Per la seua banda, la diputada de Ciutadans Mercedes Ventura ha defès un model competencial perquè els alumnes siguen competents en les tres llengües, però ha advertit que no votaran a favor de cap model que "tinga imposicions per cap costat".

Eixes imposicions, ha dit, "no només venen del Botànic, també del PP", que "van imposar als interins que tingueren la capacitació en valencià, ja van llaurar el camí i van afavorir aquest treball".

També ha criticat especialment l'article 11, que estableix la promoció del valencià perquè arribe al 50% de les hores lectives, en considerar que "s'ha volgut rebaixar el to nacionalista de la proposta" però es manté eixe "xantatge" als centres. Si no s'elimina eixe article, ha avançat que "dífícilment" podran donar el seu vot a favor a la llei.

COMPROMÍS: "NO VA CONTRA EL CASTELLÀ"

El diputat de Compromís Josep Nadal ha reconegut que eixe és el principal "escull" amb Ciutadans, però ha indicat que no entenen que "promocionar una llengua siga imposar-la a l'altra", ja que si volgueren imposar el valencià haurien establit el seu percentatge en el 100%.

Així mateix, ha ressaltat l'"esforç" realitzat per a aconseguir l'equilibri entre "qüestions legals, pedagògiques i el que desitja la comunitat educativa". "Tampoc és la llei 100% que ens haguera agradat des de Compromís, tampoc als companys del Botànic, està pensada perquè tant PP com Cs puguen adherir-se", ha assenyalat, per a apel·lar al diàleg amb la formació taronja per a "demostrar que açò no va en contra del castellà en cap dels casos".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento