Fi a la vaga en Metrovalencia: el 80% dels treballadors voten a favor del preacord amb FGV
Fi a la vaga en Metrovalencia: el 80% dels treballadors voten a favor del preacord amb FGV J.L.PERALES/GVA

Les vagues en el metro de València han sigut finalment desconvocades. Els treballadors de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), reunits aquest dimecres en assemblea en doble sessió, matutina i vespertina, han decidit ratificar el preacord aconseguit entre els sindicats i la direcció de FGV per a posar fi als aturs que s'han vingut desenvolupant durant l'últim trimestre. 

Segons ha informat a 20minutos el president del comitè d'empresa, Antonio Soler, el 80% dels presents en l'assemblea ha votat a favor de desconvocar els aturs, enfront d'un 5% de vots en contra. La resta s'ha abstingut. 

D'aquesta manera, els aturs convocats fins al pròxim 12 de gener seran desconvocats. Està previst que el comité d'empresa comunique oficialment aquest dijous a la direcció el resultat de la votació, de manera que la jornada de vaga de la vesprada-nit d'aquest divendres 5 de gener serà la primera en la qual deixarà d'aplicar-se la vaga convocada. Es tracta d'un dia especialment assenyalat per al transport públic, atès que a la Cavalcada de Reis de València, a la qual acudeixen milers de persones, s'uneix la vespra de la nit de Reis, amb les últimes compres. 

Segons Soler, ambdues parts han fet "un últim esforç" i l'empresa "ha acceptat la proposta" sindical. L'acord afecta als aturs convocats pel personal de conducció i circulació (maquinistes) i no guarda relació amb el conflicte del personal conductor del tramvia, que segueix "sense negociació". 

Seguretat i règim sancionador 

Entre altres punts, el principi d'acord aconseguit el passat 22 de desembre entre la direcció de FGV i els sindicats UGT, CCOO, SIF i SCF arreplega la revisió del Reglament Disciplinari de FGV, en el si de la Comissió Negociadora del XIII Conveni Col·lectiu de FGV, que haurà d'adequar el Reglament de Faltes i Sancions de FGV al règim sancionador que determine la futura Llei de la Generalitat de Seguretat Ferroviària, que actualment es troba en tramitació parlamentària. D'aquesta manera, es tracta d'evitar la doble imposició de sancions en casos de responsabilitat penal, civil i administrativa.

A més, segons fonts de l'empresa pública, el document inclou millores de les condicions de treball del col·lectiu del personal de conducció i circulació. Entre les propostes incloses s'amplia en dos dies la formació anual del personal de circulació, que es fixa ara en quatre jornades i ofereix abonar les despeses ocasionades pels desplaçaments per a la realització de la formació i dels reconeixements mèdics i proves per al manteniment de les habilitacions. Actualment, aquests desplaçaments no s'abonen. 

Així mateix, s'estableixen nous terminis per a realitzar una nova avaluació psicològica, amb la finalitat d'obtenir o renovar el certificat en l'habilitació: 1 any per a les avaluacions d'inici i 3 mesos per a la renovació. A més, es garanteix que en un termini màxim de 24 hores tindrà lloc la reubicació d'un agent que haja resultat "no apte" en una renovació de l'habilitació, durant el temps que intervinga fins a la següent avaluació. En aquest sentit, si en aqueix termini no s'ha pogut concretar una vacant adequada, se li ressituarà en un lloc d'Atenció al Client sempre que no existisca un lloc proper a la seua residència laboral i el treballador afectat opte per açò. 

Descansos de 10 minuts cada 2 hores 

D'altra banda, s'estableix un descans de 10 minuts cada 2 hores per als Reguladors de Lloc de Comandament en aquelles situacions denominades "degradades" en les quals no calga realitzar pauses per a prevenir fatiga física, visual i mental, i que la durada mínima de la jornada diària s'establisca en 6 hores, incloent els temps de presa i deixada corresponents. En el cas que fóra menor, es computaran aquestes 6 hores com a jornada d'aqueix dia. 

Entre altres qüestions plantejades, s'estipula un límit màxim de 8 dies continuats de treball en cicles diürns i 4 dies de treball nocturns consecutius, excepte en el cas dels maquinistes de tracció dièsel, en els quals no es podran superar els 5 dies consecutius de treball més la Brigada d'Atenció Permanent. Tots dos límits podran superar-se fins als 10 dies sempre que siga per voluntat del treballador o transitòriament en supòsits de serveis especials (Fogueres, Falles, Sant Joan…) programats fins que s'establisca una nova regulació sobre els mateixos. 

Quan per algun motiu haja de superar-se la jornada ordinària diària, a partir de l'1 de gener de 2018 no es podran realitzar més de 10 hores, incloent les hores extres, enfront de les 12 hores actuals. Aquest límit es fixarà en 9 hores i 30 minuts a partir de l'1 de gener de 2019.

Consulta aquí más noticias de València.