Comunitat Valenciana

La plataforma 'Horta és futur' presenta al·legacions al projecte de la ZAL per a "recuperar-la per a València"

  • VALÈNCIA, 28 (EUROPA PRESS)
Manifestació per la recuperació de la ZAL de València com a zona d'horta
Manifestació per la recuperació de la ZAL de València com a zona d'horta
PER L'HORTA
Manifestació per la recuperació de la ZAL de València com a zona d'horta

Representants de 40 associacions veïnals, en defensa del territori i ecologistes agrupades en la plataforma 'Horta és Futur - No a la Zal', han entregat al·legacions contra el projecte de la Zona d'Activitats Logístiques en La Punta (València) amb l'objectiu de "recuperar este espai estratègic per a la ciutat", segons han informat les organitzacions en un comunicat.

Les associacions rebutgen este projecte, que pretén "ampliar la superfície logística portuària". Des del col·lectiu han recordat que el pla d'expansió del Port de València "ja va ser declarat nul pel Tribunal Suprem en el 2015".

A més, la plataforma ha preparat una campanya per als pròxims mesos amb l'objectiu de "paralitzar este projecte i recuperar este espai estratègic per a la ciutat". Així, han denunciat la falta de participació ciutadana i la condescendència de l'Ajuntament i Generalitat amb l'Autoritat Portuària.

La plataforma contra la ZAL pretén, d'esta manera, paralitzar de nou un pla, que va ser declarat nul pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) en 2013, i pel Tribunal Suprem (TS) en 2015.

Des de 'Horta és futur' han indicat que el desenvolupament del projecte de la ZAL va suposar en el seu moment l'enderrocament d'un centenar d'alqueries, i la destrucció d'al voltant de 770.000 m2 de sòl agrícola protegit de la Punta, en un procés en el qual es va exercir una gran violència contra els seus legítims habitants, que van haver de marxar per la força de les seues cases. El resultat va ser "la conversió d'una horta fèrtil en un gran solar; un projecte de zona logística, a hores d'ara encara inacabat".

Des de la plataforma han denunciat que l'Autoritat Portuària ha reprès d'esta manera un projecte anul·lat pel TS, "revestit de nou pla, avalat per l'Ajuntament de València i la Conselleria d'Obres Públiques i Vertebració del Territori".

La plataforma ha reivindicat que es desenvolupe un procés de participació per a revertir els 772.961m2 on projecta assentar-se la ZAL, en horta productiva i espais naturals. Les associacions de la plataforma consideren una "burla a la ciutadania i a la sentència del TS la presentació d'este nou pla, calcat de l'anterior a excepció d'un carril bici que travessarà el pol industrial portuari".

De fet, han considerat que el pla "incorre en greus errors que poden conduir de nou a la seua nul·litat per quarta vegada", ja que la plataforma ha assegurat que d'anirà als tribunals en cas que la Conselleria no retire el pla.

CARACTERÍSTIQUES DEL PLA

Des de la plataforma han assenyalat que el pla "considera que els terrenys tenen el caràcter d'urbans" quan són sòl no urbanitzable especialment protegit, segons la sentència del TS de 2015, i després de la sentència del TSJCV de juny de 2017 on s'anul·la la línia de proveïment elèctric de la ZAL. Així, reclamen que esta circumstància obliga a fer una avaluació ambiental estratègica que no s'ha fet.

D'altra banda, s'ha omès el tràmit de consulta prèvia als afectats del pla i s'ha omès l'estudi de paisatge i canviant-ho per una mera 'integració paisatgística' (la diferència entre un i l'altre està clarament explicitada en l'article 6.4 de la LOTUP).

Per tant, la Conselleria ha volgut "ignorar part dels tràmits per a donar via lliure al pla quan el TS va ordenar expressament que havia de començar a tramitar tot el procediment des de l'inici".

"UNA OPORTUNITAT PERDUDA"

La sentència ferma del TS de 2015 obliga l'Administració a començar el planejament des de zero, "obrint a més la possibilitat que s'abandonara el projecte de la ZAL, i es fera un planejament més d'acord amb la nova política del territori, ja explicitada en l'ETCV (Estratègia Territorial de la CV) i en la LOTUP (Llei d'Ordenació del Territori Urbanisme i Paisatge)".

Des del punt de vista de la plataforma, el "més greu", és que la Generalitat "no va considerar ni tan sols la possibilitat de fer un pla alternatiu que responga les necessitats reals dels valencians".

Entre elles han destacat la defensa de l'Horta, l'adaptació del territori per a mitigar els efectes del canvi climàtic, la millora de la qualitat de vida urbana que suposaria la seua recuperació, en assegurar la connexió entre el parc del Túria i l'Albufera, a més de minimitzar l'impacte de la ciutat sobre el llac o "mitigar l'efecte 'illa de calor'", permetent uns fluxos de vents que suavitzen la canícula estival de la ciutat de València.

Així, han acusat la Generalitat de "no donar-se compte que la zona que ara ocupa la ZAL, té més valor social i econòmic com a espai verd per a la ciutat de València, que com a polígon industrial".

FALTA DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

D'altra banda, han denunciat també "la falta de participació ciutadana", ja que les reunions en les quals s'ha decidit el futur de la zona han explicat exclusivament amb la participació de l'Ajuntament de València, el Govern valencià i l'Autoritat Portuària.

"Cal esmentar també altres projectes en marxa que podrien ser vinculants per a donar accés a la ZAL, afectant altres zones d'horta, com l'ampliació de la carretera V-30, o la V-21 en el seu accés nord al port", han agregat.

Així mateix, han lamentat que el termini d'exposició al públic s'haja obert en ple estiu, "en la millor tradició de governs anteriors" i que "la forma de participar en decisions, que poden hipotecar el futur de la ciutadania, està lluny de ser la més apropiada".

La plataforma ha criticat també la "falta de sensibilitat i respecte cap a les més de 100 famílies que van ser expropiades forçosament de la pedania de la Punta, després de la qual cosa van seguir litigant fins a aconseguir la nul·litat del projecte en els tribunals". "Esta ciutat té un deute amb estes persones que encara no ha sigut reparada. Apostar per una recuperació de la zona que beneficiara la ciutat seria un primer pas en la bona direcció", han agregat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento