Bombas Gens renaix com a centre d'art i espai social obert a tots els públics i les butxaques
Bombas Gens renaix com a centre d'art i espai social obert a tots els públics i les butxaques EUROPA PRESS

Este espai, gestionat per la Fundació Per Amor a l'Art, és d'accés gratuït i pretén acostar l'art i diverses activitats "a tots els públics", independentment de la seua procedència social, la seua ideologia i la seua capacitat econòmica, com han destacat este divendres la directora general de l'entitat, Susana Lloret, i la directora del centre, Nuria Enguita, en la roda de premsa prèvia a la inauguració d'este complex.

El recinte, com ha explicat Lloret, albergarà des de la seua vessant cultural el centre d'art de Per Amor a l'Art i des de la seua faceta social, el Centre de Coordinació de l'Equip Wilson vinculat a la investigació de malalties rares i un espai, un centre de dia, destinat a finalitats socials dirigit a jóvens en situació de risc.

Així mateix, acull la seu de la citada fundació, un restaurant gestionat pel xef valencians Ricard Camarena i mostra al públic el celler del segle XV i el refugi antiaeri de la Guerra Civil localitzats situats en el seu interior i rehabilitats també.

La restauració de l'immoble ha estat a càrrec de l'equip d'arquitectes, format per Eduardo de Miguel, Annabelle Selldorf i Ramon Esteve. Este últim ha comparegut també en la roda de premsa al costat de Vicent Todolí, patró de la fundació i director de l'Àrea d'Art, i els fotògrafs a qui es dedica la primera exposició del centre.

"Ací volem trencar les barreres", ha dit Enguita, que ha indicat que Bombas Gens Centre d'Art aspira a ser un lloc "viu, obert que cuida a tots els seus visitants". Ha dit que la col·lecció d'art de Per Amor a l'Art, és "el motor, l'impuls, la base i l'origen de l'activitat del centre" i que a partir d'ella es vol establir un "diàleg constant" amb el públic.

Ha apuntat que com la major part dels creadors d'este fons -integrat per fotografia i pintura abstracta i composta 1.800 obres de 140 autors- són estrangers, encara que també hi ha artistes valencians i de la resta d'Espanya, tant el centre com la seua "ambició" són "internacionals".

Nuria Enguita ha apuntat que "hi ha moltes formes de diàleg" i ha ressaltat l'objectiu de treballar per a comptar amb tots "els discursos que siga possible" a través de les exposicions, les conferències, els seminaris i els tallers i laboratoris programades pel centre. "L'art no té un sol significat", ha assenyalat. L'edifici de Bombas Gens, projectat en 1930 per l'arquitecte Cayetano Borso di Carminati, aspira a ser "un lloc on intercanviar i compartir coneixements i experiències".

"IGUALTAT D'OPORTUNITATS"

En este sentit, Susana Lloret ha ressaltat el "llenguatge universal" de l'art i les possibilitats que oferix per a acostar-se a tots els públics i ha subratllat la idea de "obrir la porta de l'art" i "arribar a tots" de "la millor manera possible" perquè "la igualtat d'oportunitats siga més real".

Els cinc espais expositius de Bombas Gens, situats en cinc naus, comptaran, segons Lloret, amb "mediadors de sala" que si el visitant ho desitja podran informar-los sobre les obres exposades i els seus autors, a més de destacar la "connexió" que es vol donar al centre d'art i al centre de dia destinat a joves amb dificultats.

En una primera fase que arranca este cap de setmana Per Amor a l'Art inaugura la seua nova ubicació i el centre d'art el refugi antiaeri de la Guerra Civil i el Centre de Coordinació de l'Equip Wilson, dedicat a la investigació de malalties rares, com ha recordat la directora general de la fundació. En una segona fase i després de l'estiu es preveu inaugurar el refugi antiaeri, el celler, el jardí posterior i l'edifici de nova construcció per a usos socials.

Susana Lloret ha ressaltat també la vocació de "barri" que té la nova Bombas Gens, no solament per a atendre joves d'esta zona de la ciutat que ho necessiten sinó també per a acostar els seus veïns l'art. Enguita, per la seua banda, ha considerat "una oportunitat" estar "fóra del centre" de la ciutat i poder d'esta forma "estendre-ho" cap a altres zones.

La directora del centre ha manifestat el seu esperit de "col·laboració" i s'ha mostrat així disposada a cooperar amb altres institucions culturals de València i a crear "nexes d'unió" encara que ha exposat que "cada centre té una missió i ha diferenciat

Bombas Gens d'altres espais expositius ja que "aporta una col·lecció que no existix en la ciutat i que té una entitat enorme". Enguita ha estimat necessaris tant les institucions públiques com les privades per a "consolidar propostes".

VINCULAT A l'EXPOSICIÓ

Dos de les naus del nou centre d'art, la 3 i la 4, acolliran l'exposició permanent de Per Amor a l'Art, amb fons propis de la fundació amb rotació cada huit mesos de continguts, mentre que les naus 1 i 2 albergaran exposicions temporals sempre vinculades a la col·lecció de l'entitat. "Mai hi haurà una exposició d'un artista que no estiga en la col·lecció", ha precisat la directora del centre. La nau 0, també de caràcter temporal, es dedicarà a altres mostres i projectes específics.

Coincidint amb la inauguració, les propostes de l'exposició permanent, titulada 'Ornament = Delicte?' i d'art abstracte, es completen amb la mostra temporal de fotografies 'Geografia del temps', de Bleda i Rosa -María Bleda (Castelló, 1969) i José María Rosa (Albacete, 1970)- i oberta fins al pròxim 19 de juny per a mostrar els 24 anys de treball d'este equip.

Part dels fons d'esta exhibició pertanyen a Per Amor a l'Art, que també ha impulsat des del seu vessant de mecenatge del treball d'estos artistes. La sala O ocupa en l'obertura del centre la mostra 'Històries de Bombas Gens', amb imatges, objectes i testimoniatges de l'antiga fàbrica.

Consulta aquí más noticias de València.