La C2 sud de Rodalies es reobrirà dissabte per als 51.600 usuaris

Quatre municipis tindran servei intermitent amb trens de doble pis. A la resta de pobles es manté el Pla de Transport Alternatiu amb 300 autobusos des de Gavà. Es preveu que els talls acabin aquest mes.
Les obres de l’AVE a Bellvigte, ahir, amb un ritme contructiu frenètic per complir plaços (HUGO FERNÁNDEZ).
Les obres de l’AVE a Bellvigte, ahir, amb un ritme contructiu frenètic per complir plaços (HUGO FERNÁNDEZ).
Les obres de l’AVE a Bellvigte, ahir, amb un ritme contructiu frenètic per complir plaços (HUGO FERNÁNDEZ).
Dissabte tornaran a circular trens per una de les dues vies tancades el 20 d’octubre a la C2 sud de Rodalies. Avui es faran les proves de seguretat amb trens sense passatge. Ho va anunciar ahir Víctor Morlán, secretari d’Estat d’Infraestructures, en la reunió del Centre Coordinador d’OperacionsFerroviàries.La mesura beneficia el 57% dels usuaris de la C2 sud, uns 51.600 viatgers, en donar-los la possibilitat d’arribar en tren fins a Sants Estació. Els combois només pararan a Vilanova, Sitges, Castelldefels i Gavà. La resta hauran de seguir amb el Pla Alternatiu de Transport, ja que es mantenen els 300 autobusos actius.

Temor als col·lapses

Segons Morlán «el servei es farà amb trens de dos pisos» per evitar col·lapses, però no va aventurar cap data pet reobrir la via 2 i la 0 a l’estació de Bellvitge i que permetran acabar del tot amb els talls.

Hi ha dubtes sobre el caos que es pot crear, ja que per estalviar matinar una hora els usuaris poden optar pel  tren gratuït  i obviar l’autobús de Gavà fins a plaça d’Espanya. Des de la Generalitat es tem que per arribar a Sants en tren, optin per canviar d’estació.

La data prevista pel restabliment de tot Rodalies, segons el Cecof, es manté entorn el 30 de novembre. Fins llavors, la C10 (aeroport) funcionarà amb busos i la C7 s’aturarà a St. Andreu Arenal, com ara. La C1, la C3 i la C4 continuen sense afectacions.

Plataformes de protesta

Preocupació afegida és la prova dels sistemes per mantenir ben informats els usuaris afectats. Es reforçarà el planter d’informadors i plantilles de Renfe. Mentrestant, els afectats s’han mobilitzat, com   ho prova la plataformad’Internet www.catalaemprenyat.com que ha recollit més de 22.600 signatures  exigint responsabilitats a polítics i empresaris. En aquest sentit, el president de la Generalitat, José Montilla, compareixerà avui davant el Parlament per donar explicacions sobre el caos a Rodalies. Avui també es voten quatre propostes de CiU, ERC i ICV-EUiA, així com les del PP i Ciutadans, que demanen la dimissió de la ministra de Foment.

Afectació a Mitja i Llarga Distància

Els serveis de Mitjana i Llarga Distància seguiran afectats i hauran de seguir utilitzant el bus per anar de Sant Vicenç de Calders a Barcelona. Una nova incidència s’ha afegit a l’afectació dels serveis de Renfe: hi ha vaga dels ferrocarrils francesos que, fins ahir al vespre, ja havien obligat a cancel·lar cinc rutes internacionals. Pel que fa a les obres de l’AVE, fins a final de mes, no es preveu que s’acabin les mesures pal·liatives contra els esvorancs a les vies, que consisteixen a injectar formigó a les  pantalles per acabar de construir la bòveda del túnel de Bellvitge.

L’opinió dels usuaris

Alba Marín. Cuidadora, 47 años.

«La verdad es que no me lo creo. Decían que nada iría tan rápido como el AVE, y mira...  Dudo que lo hayan solucionado  tan de repente. Mi hija trabaja en el aeroport del Prat y se ve muy afectada, no sabe cuánto más aguantará».

Elia Filosa. Estudiante, 16 años.

«Espero que sea verdad y que, aunque sea por tramos, se abran poco a poco las líneas afectadas y que la gente recupere la normalidad. No entiendo cómo no tomaron más precauciones para evitar que pasara algo así».

Laura Vilarrasa. Estudiante, 22 años.

«Potser obriran aquest tram de la C2, però després caldrà veure com funciona. Jo crec que hi haurà problemes com retards o que la freqüència serà menor. En lloc de destinar diners per l’AVE, haurian d’haver millorat Rodalies».

Pepe Fal. Jubilado, 83 años.

Los políticos ya confunden libertad con libertinaje. Esto nos pasa por falta de coordinación en el Tripartit. Si gobernase sólo uno como en Madrid no pasaría. No creo que el sábado se recupere una vía. Prometen mucho pero luego no hacen nada».

Raúl Cortés. Hostelero, 38 años.

«La medida me parece positiva, ¿a quién no? Pero la situación en general es pésima. Esta alternativa me parece bien, pero llega con muchísimo retraso, el problema debería estar solucionado ya».

Ramon Tremosa professor ub

«Vols, electricitat, ports o trens no funcionen i, ara, no ens donarien els Jocs»

Catalunya serà logística o no ho serà. Es tracta d’un informe presentat ahir, un «provocatiu» toc d’alerta per millorar les  infraestructures per ser referents en la logística, que l’autor, Ramon Tremosa, jutja com «la taula de salvació» per l’economia catalana.

La logística és l’única sortida per sobreviure?

L’única solució passa per una organització eficient en el tràfic de persones,  mercaderies i informació. Patim una forta deslocalització. Catalunya ha de ser la porta d’entrada per al comerç amb Àsia.

Només apostem per això?

No. Serveix per a la indústria, l’agricultura, el turisme... Per a tots els sectors. Què marca l’economia? Les màquines són iguals arreu. El mateix amb la formació o els ordinadors. En canvi, que una peça arribi a l’hora i al seu lloc és diferenciar-nos.  Això, o tindrem una economia de balnearis.

No sembla que ara tinguem les millors condicions...

Per descomptat. Els trens, la xarxa elèctrica,  els vols, els ports... Res no funciona. No estem preparats. Avui Barcelona no guanyaria uns Jocs Olímpics, com els del 1992.

Quina infraestructura ens fa menys competitius?

L’aeroport. Tenim un excel·lent aeròdrom europeu, però pèssim en connexions  intercontinentals. Hi cal una tercera pista, sobre el mar. Però Aena no deixa. Hi hauria empreses privades que ho farien, perquè seria rendible.

I el mateix amb el tren, no?

Calen més freqüències per no agafar el cotxe i no saturar les carreteres. Falta una línia de mercaderies del Port a la frontera francesa. No es fa per desídia, incompetència...

Vostè compara Catalunya amb Flandes, com a referent.

Són els primers. Allà descarreguen un vaixell en hores. Aquí necessitem dies. Ens guanyen 10 a 1.

BIO

Ramon Tremosa (Barcelona, 1965) és professor de Teoria Econòmica en la UB i autor de diversos llibres sobre l’economia catalana.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento