El Consell denuncia que el 80% de l'invertit en el Corredor s'ha destinat a eixos radials que connecten amb Madrid
El Consell denuncia que el 80% de l'invertit en el Corredor s'ha destinat a eixos radials que connecten amb Madrid EUROPA PRESS

La Generalitat Valenciana ha denunciat este dimecres que dels 13.500 milions que el Govern ha invertit en el Corredor Mediterrani "solament el 20%, 2.607 milions, se'n ha anat destinat a trams únics del Corredor", mentre que el 80% restant, uns 10.767 milions, "s'ha dirigit eixos radials que connecten amb Madrid".

Per açò, ha exigit al Govern que incloga amb noms i cognoms" en els pròxims Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) una partida d'aproximadament 614 milions d'euros per al tercer fil en els trams Castelló-Vandellós; València-L'Alzina i Montfort-Múrcia del Corredor Mediterrani.

Així ho ha indicat la consellera d'Obres Públiques, María José Salvador, en un esmorzar informatiu amb els mitjans de comunicació, acompanyada pel president de la Generalitat, Ximo Puig, i el secretari autonòmic d'Infraestructures, Josep Vicent Boira, on ha remarcat que estos trams són "prioritaris" i ha exigit al Ministeri de Foment que la inversió siga "real" i que aposte per esta infraestructura que és "un cavall guanyador per a l'economia espanyola i europea".

Concretament, des del Govern valencià han sol·licitat al Govern que destine en els PGE de 2017 un total de 165 milions per al tercer fil en el tram Castelló-Vandellós; 237 milions per a València-L'Alzina i agilitzar la finalització de les obres en 2018 i 209 milions per a Montfort-Múrcia.

Per a la consellera, esta inversió en estos trams del Corredor al seu pas per la Comunitat és "justa" i suposa "anar desbloquejant" esta infraestructura. "Espere que el Govern supere la seua visió radial de les infraestructures i entenga que el Corredor no passa per Madrid", ha remarcat María José Salvador.

De fet, en este punt, Puig ha puntualitzat que si la Comunitat comptara amb les inversions "adequades" i que li corresponen d'acord a la seua aportació al PIB i a la seua població, la regió tindria "un 15% de parada enfront del 19% actual" i la regió creixeria "més ràpid i passaria del 3% actual a un 4,4% de creixement enguany". "Açò significaria més llocs de treball", ha subratllat Puig, qui ha reclamat al Govern central que augmente "la velocitat i la intensitat" de la inversió en els PGE per al Corredor.

SITUACIÓ DEL CORREDOR

Respecte a l'estat i les inversions destinades a la infraestructura, el secretari autonòmic d'infraestructures, Josep Vicent Boira, ha explicat que dels 13.500 milions invertits en el Corredor, "solament el 20%, uns 2.607 milions, ha sigut para trams únics de la infraestructura perquè el 80%, 10.767 milions, s'han destinat a eixos radials que connecten amb Madrid", ha denunciat.

En este sentit, ha detallat que per als trams coincidents del Corredor que connecten amb Madrid s'ha invertit una mitjana de 21 milions per quilòmetre, enfront dels 3,4 milions per a trams únicament del Corredor. A més, ha reprovat la dilatació dels temps i els retards del calendari de finalització d'obres.

Així, ha apuntat que de l'eix Madrid-Barcelona-França ja han finalitzat els trams Barcelona-Frontera i Tarragona-Barcelona amb una inversió de quasi 7.000 milions, mentre que de l'eix Madrid-Alacant-Múrcia, el tram L'Alzina-Alacant està acabat des de 2013 i hi ha previsió que estiga llest enguany 2017 el tram Montfort-Múrcia. Tot açò ha suposat una inversió de 2.302 milions d'euros.

Respecte a l'eix Madrid-Còrdova-Granada, ha explicat que enguany es preveu la finalització del tram Antequera Magrana que ha comptat amb un pressupost de 1.486 milions.

En canvi, ha enlletgit al Govern que per als trams únics del Corredor el muntant total fins al moment ascendix a 2.607 milions i la majoria de trams no tenen un calendari tancat de finalització de les obres. "El tercer fil entre Barcelona i Tarragona es preveu per a 2020; el trams Vandellós-Tarragona per a 2018 i el València-L'Alzina per a 2019, però es desconeix quan estarà llest el Vandellós-Castelló; Múrcia-Almeria i Almeria-Granada", ha reprovat.

CAP TRAM FINALITZAT EN ELS ÚLTIMS 3 ANYS

A més, el secretari autonòmic ha denunciat que la infraestructura porta "anys parada" perquè dels 13.500 milions pressupostats pel Govern "més de 9.500 es van invertir abans del 2012", per la qual cosa "no hi ha cap tram finalitzat en els últims 3 anys i 9 mesos".

Concretament, ha explicat que el projecte del Corredor es va presentar en 2011 amb un cost de 51.300 milions d'euros dividits en diferents períodes de finalització. No obstant açò, ha criticat que amb el canvi de govern i l'arribada a la cartera de Foment d'Ana Pastor es va realitzar una revisió de les previsions i es va paralitzar el tram en doble plataforma de València-Castelló que l'anterior executiu del PSOE ja havia licitat.

Boira ha puntualitzat que en 2012 es va presentar el projecte d'implantació de l'ample UIC en el Corredor amb una previsió d'arribada del tercer fil a València per al 2015 i a Alacant per al 2016 amb una inversió de 1.353 milions. "A partir d'ací, en 2013 s'engeguen els trams d'alta velocitat a Barcelona-França i L'Alzina-Alacant, però ni en 2014, 2015 i 2016 es finalitza cap tram del Corredor i es produïx una parada absoluta", ha argumentat Boira per a qui este escenari indica "la voluntat real del Govern" amb la infraestructura.

Per tant, ha insistit que en els últims 3 anys i 9 mesos no s'ha acabat cap tram, al mateix temps que ha criticat que de la inversió prevista en els PGE, durant el període 2015-2016 "solament es va licitar el 40% en actuacions ferroviàries en les CCAA del Corredor, un 35% en el cas de la Comunitat Valenciana", ha detallat Boira.

Davant esta situació, el Consell ha exigit al Govern "superar la seua visió radial de les infraestructures" i apostar pel Corredor que suposarà "el creixement de l'economia valenciana, espanyola i europea".

Consulta aquí más noticias de València.