Comunitat Valenciana

FGV alerta d'un dèficit de 50 maquinistes que pot portar a l'empresa a una "situació crítica"

  • El director-gerent demana per carta una reunió al ministre Montoro davant la "amenaça al projecte de gestió" que suposa la Llei d'Estabilitat Pressupostària.
  • "Tenim un dèficit estructural de plantilla molt gran que limita el servei, no solament per a ampliar-lo, sinó per a mantenir-lo", afirma.
  • Descarta la privatització de línies, però diu que la llei "no deixa un altre camí".
  • La millora de freqüències i l'ampliació de l'horari nocturn estan supeditades a l'arribada de més personal.
  • Els sindicats convoquen vagues de maquinistes del tramvia i del personal d'estacions en plenes Falles.
El director-gerente de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Ángel García de la Bandera, en la rueda de prensa ofrecida este lunes en la sede de la empresa pública ferroviaria.
El director-gerente de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Ángel García de la Bandera, en la rueda de prensa ofrecida este lunes en la sede de la empresa pública ferroviaria.
20MINUTOS.ES
El director-gerente de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Ángel García de la Bandera, en la rueda de prensa ofrecida este lunes en la sede de la empresa pública ferroviaria.

La falta d'uns 50 maquinistes en la plantilla de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) pot abocar a l'empresa pública a una "situació crítica" a la fi d'enguany si el Ministeri d'Hisenda no flexibilitza la Llei d'Estabilitat Pressupostària, també coneguda com a Llei Montoro. Est és el missatge que ha llançat aquest dilluns el director-gerent de FGV, Ángel García de la Bandera, en una roda de premsa en la qual ha fet balanç de la situació de l'entitat.

El màxim responsable de la gestora ferroviària ha definit com "una amenaça al projecte de gestió" la impossibilitat de mantenir l'actual plantilla. Segons ha explicat, el "dèficit estructural" de plantilla és de 100 treballadors, dels quals aproximadament el 50% són maquinistes. "Aquestes vacants són conseqüència d'un ERE que es va fer a corre-cuita i amb criteris d'edat, la qual cosa va fer que es quedaren serveis molt descompensats".

Segons ha afegit, la llei estatal solament deixa cobrir vacants per jubilació, per la qual cosa quasi no poden contractar a 10 persones enguany, malgrat comptar amb l'assignació pressupostària de 76 milions d'euros per a despeses de personal enguany per part del Govern valencià.

"Tenim un dèficit estructural de plantilla molt gran que limita el servei, no solament per a ampliar-lo, sinó per a mantenir-lo", ha afirmat García de la Bandera. Per açò, ha enviat una carta al ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, per a demanar una reunió en la qual puguen exposar el problema i abordar possibles solucions. "Pretenen que privatitzem o suprimim el sector públic. Per a licitar contractes no posen limitacions, ni tampoc per a suprimir serveis. Dóna la sensació de que aquesta llei solament aboca a privatitzar o suprimir serveis públics", ha afirmat. "No estic demanant més diners, sinó que puga executar el meu pla de recursos humans", ha afegit.

No obstant açò, ha indicat que la seua intenció no és la privatització de línies ni la seua supressió: "No és l'aposta d'aquest Consell". No obstant açò, ha reconegut que, malgrat la seua oposició a la privatització, "la llei no ens deixa un altre camí. Açò transcendeix a aquest consell d'administració i és una decisió més política. La meua aposta és buscar una solució política", ha dit el director-gerent.

FGV compta amb 350 maquinistes a València i amb 130 a Alacant, i les seues necessitats passen per contractar, almenys, a 30 a València i una altra desena a Alacant, segons les estimacions de l'empresa pública. Respecte al total de la plantilla, es va reduir de 1.800 a 1.500 treballadors com a conseqüència del ERE aplicat per l'anterior Consell en 2012.

Pla de transport en funció de la demanda 

Aquest bloqueig pressupostari afecta de ple als plans de l'empresa pública, que aposta més per "la gestió, la qualitat, l'eficiència i la seguretat" que per multiplicar el servei existent.

No obstant açò, García de la Bandera ha citat alguns plans que estan pendents d'aqueix increment de plantilla: l'ampliació del servei nocturn les nits de divendres i dissabtes fins a les 2.00 de la matinada, doblar el servei en hores punta en detriment de les anomenades hores vall i la millora de les infraestructures quer produeixen "colls de botella" en les vies de Rafelbunyol, Llíria o Bétera per a millorar les freqüències de pas.

Es tractaria, en definitiva, d'elaborar un pla de transport "atenent a les fluctuacions de la demanda", per al que s'està elaborant un estudi en l'àrea metropolitana de València a través de l'ús dels títols de transport.

Tornen les vagues en plenes Falles 

Per si no fos poc, la conflictivitat laboral, unida a aquesta manca de personal, pot desembocar en vagues en Falles. Els sindicats UGT, SIF, CCOO, SCF, SF i CGT han convocat vaga de maquinistes en les línies del tramvia del 13 al 19 de març, en hores punta, i del 15 al 20 per al personal d'estacions. En el primer cas, protesten per la falta de plantilla i per les condicions de treball i descans, i en el segon, perquè acabe el pla que va retirar als empleats de les estacions.

"Els sindicats estan informats de la situació. Saben que hem anat a la Conselleria d'Hisenda, però xoquem amb la llei estatal i no complir-la és prevaricar, i no ho anem a fer", sosté el gerent. "Estem contra la vaga, perquè els principals perjudicats serien els usuaris i no serà cosa que ens ajude", ha afirmat Ángel García. Aquest dimarts es reuneixen les parts en el Tribunal d'Arbitratge Laboral (TAL) i fonts sindicals sostenen que no estan tancats a arribar a un acord.

La incògnita de la T-2 

Respecte a la inacabada línia T-2, FGV va assumir la seua conservació i manteniment, per al que ha publicat els plecs del concurs. "Anem a ficar-nos de ple perquè no es desbarate", ha dit De la Bandera, qui ha afirmat que estan treballant en la cerca de fons europeus i ha recordat la necessitat de comptar amb finançament estatal i de la seua inclusió en l'Autoritat Metropolitana del Transport. A més, per a l'any pròxim esperen executar la revisió i manteniment del túnel de la Línia 1 que uneix Empalme amb Sant Isidre al llarg del subsòl de València, que ha complit 30 anys.

Balanç de 2016 

Metrovalencia va aconseguir els 63 milions de viatgers en 2016, dos milions més que l'any anterior, "malgrat les manques de personal i mitjans", segons el director-gerent. El passat any va posar en marxa serveis nous com els metres nocturns per Halloween i els sopars de Nadal, i va congelar les tarifes per a enguany. El nombre de reclamacions va aplegar a les 400, sobretot per les tarifes, la falta de freqüència de pas i les aglomeracions en els trens.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento