Comunitat Valenciana

Consell i València reivindiquen una partida de transport als PGE en l'aniversari de FGV

  • Ribó ha reclamat 36 milions d'euros en els PGE "per a rebre el mateix tracte que Madrid, Barcelona o altres ciutats i fer viables els nostres projectes de mobilitat".
  • Puig assegura que "va ser una gran decisió del Govern de Joan Lerma quan es va instar a tindre una xarxa pública de transport".
  • Hui s'ha portat a terme l'acte de commemoració del 30 aniversari de l'empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).
Salvador, Morera, Puig, Ribó, Lerma i García de la Bandera al costat del Trenet
Salvador, Morera, Puig, Ribó, Lerma i García de la Bandera al costat del Trenet
EUROPA PRESS
Salvador, Morera, Puig, Ribó, Lerma i García de la Bandera al costat del Trenet

El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, i l'alcalde de València, Joan Ribó, han reclamat este dilluns finançament per part del Govern central en els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per a 2017 per al transport metropolità en la ciutat, un fet per al qual "ja no hi ha excuses" després de la constitució de l'Autoritat Metropolitana del Transport, al mateix temps que han reivindicat laposada en marxa de la T2.

"Enguany ja no hi ha excuses, la Comunitat Valenciana ha de rebre els recursos necessaris que reben les altres comunitats autònomes; no és raonable que una vegada posada en marxa l'Autoritat Metropolitana es continuara amb la marginació", ha destacat el cap del Consell durant l'acte de commemoració del 30 aniversari de l'empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).

Puig ha muntat en el Trenet que partia fa més de 30 anys des de l'estació de Pont de Fusta a València fins a municipis com Bétera i Llíria al costat del primer edil Ribó; la consellera d'Obres Públiques, María José Salvador; el gerent de FGV, Ángel García de la Bandera; i l'expresident de la Generalitat Joan Lerma, qui va inaugurar el pas del Trenet al Metro i el TRAM i ha sigut reconegut amb un dels tres premis que FGV ha entregat este dilluns amb motiu del 30 aniversari.

Després de la visita a una exposició sobre la xarxa de transport públic en Pont de Fusta, Ximo Puig ha destacat en declaracions als mitjans que "va ser una gran decisió del Govern de Joan Lerma quan es va instar a tindre una xarxa pública de transport, perquè el que s'estava fent a Anglaterra era privatitzar-ho, i ací una gran part de la dreta espanyola també volia", ha asseverat.

En els últims anys, ha precisat el 'president', l'infrafinançament per part de l'Estat ha generat una falta d'inversió en les infraestructures de transport autonòmiques, encara que ha puntualitzat que "enguany ja no hi ha excuses" i "la Comunitat Valenciana ha de rebre els recursos necessaris que reben les altres comunitats autònomes".

"No sé quan se'n van a aprovar els Pressupostos Generals, però sí o sí han d'incloure la partida referent al transport públic de l'àrea metropolitana de València", ha subratllat Puig, qui ha reivindicat el paper de FGV com a "plasmació" de l'autogovern durant 30 anys en els quals ha hagut "bons i roïns moments", com l'accident en la Línia 1 de Metrovalencia el 3 de juliol de 2006 -en el qual van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides-, pel qual el cap del Consell ha tornat a demanar "perdó" en nom de l'Administració autonòmica.

La T2, "com més prompte millor"

En este mateix sentit s'ha expressat durant la seua intervenció en l'acte l'alcalde de la ciutat, Joan Ribó, qui ha assenyalat que este accident ferroviari, en el qual el PP "va ordir una trama per a obviar les víctimes i manipular la informació", va marcar "un abans i un després en el procés d'ampliació de les línies de FGV, que es va accentuar amb la crisi i la paralització de projectes tan necessaris per a una nova mobilitat a València com la T2", ha afirmat.

Al seu juí, es tracta d'una línia "que necessitem com més prompte millor per a contribuir a vertebrar el transport públic en la ciutat i fer-la més amable", així com "a consolidar un model de mobilitat en el que coincidim el Govern de la Nau i el del Botànic", ha afirmat.

"Cal mirar cap a avant perquè arriben nous èxits en infraestructures com esta T2 que s'endinse en el cor de la ciutat", ha incidit Ribó, qui ha recordat que "fa poc s'ha constituït l'Autoritat Metropolitana del Transport per a coordinar i unificar la mobilitat d'1,7 milions de persones de València i 60 municipis de l'entorn urbà", per la qual cosa ha reclamat al Govern central 36 milions d'euros en els PGE "per a rebre el mateix tracte que Madrid, Barcelona o altres ciutats i fer viables els nostres projectes de mobilitat".

Així, ha reclamat un contracte programa "que atenga les nostres necessitats de finançament d'un transport públic que al costat d'altres realitats com les noves línies d'EMT o l'anell ciclista, que en molt poques hores estarà en funcionament íntegrament, supose una verdadera alternativa al transport privat", ha reivindicat.

"Discriminació" de l'Estat

Per la seua banda, la consellera d'Obres Públiques María José Salvador ha destacat la constitució de FGV fa 30 anys i el traspàs de competències des de Ferrocarrils Espanyols de Via Estreta (FEVE), la qual cosa va suposar "una època de modernització d'unes infraestructures i servicis públics conseqüents amb una societat que en eixe instant ajustava el rellotge a l'horari de l'Europa moderna".

Salvador ha reivindicat el treball dels empleats de FGV en estos anys, els qui "representen els millors actius" de l'empresa pública i als qui s'han sumat cada vegada més dones. Segons el parer de la consellera, en estes tres dècades hi ha hagut un avanç en igualtat, ja que càrrecs "abans quasi exclusius per a homes" han sigut ocupats des de fa uns anys pel "mèrit" de també dones.

La responsable d'Obres Públiques i també presidenta de FGV ha recordat a més l'accident de Metrovalencia de la Línia 1 i ha lamentat que "hagen hagut de passar 10 anys" perquè el govern autonòmic haja demanat perdó. No obstant açò, ha posat en valor l'avantprojecte de la nova llei ferroviària i ha advocat per un transport públic que no estiga subjecte "a la discriminació a la qual estem sotmesos".

Sostenibilitat i qualitat

El gerent de FGV, Ángel García de la Bandera, ha assegurat que l'empresa pública "ha influït significativament en el desenvolupament de les infraestructures de la Comunitat" en estos 30 anys, al mateix temps que ha destacat "l'esforç i la iniciativa política" del govern autonòmic en la posada en marxa del servici i el "treball diari" dels empleats.

Amb motiu de l'aniversari de FGV, l'empresa ha entregat guardons "a tres de les moltes persones que van contribuir al fet que hui siga una empresa moderna i bolcada amb la societat", com José Maria de Rivero, primer gestor designat per la Generaliat per a dirigir les línies; Eugenio Burriel, conseller d'Obres Públiques, que no ha pogut assistir a l'acte, i l'expresident de la Generalitat Joan Lerma.

En l'acte commemoratiu també han estat presents el president de les Corts Valencianes, Enric Morera; el director general d'Emergències, José María Ángel; i alcaldes de diversos municipis de l'entorn urbà de València.

30 anys de FGV

FGV es va constituir el 10 de novembre de 1986 i FEVE va transferir la xarxa de transport a la Comunitat a la nova empresa pública, que va començar a gestionar l'1 de gener de 1987. A partir d'eixe moment, la xarxa va passar de tindre 6 línies a les 14 actuals (9 a València i 5 a Alacant).

El nombre d'empleats també ha augmentat en este temps, ja que la plantilla ha passat de 882 treballadors a 1.525, dels quals 1.211 operen en València i 314 a Alacant.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento