Comunitat Valenciana

TSJCV veu perversió de concursos en Fitur i enriquiment injust del grup Correa amb l'ajuda de Martínez

  • VALÈNCIA, 10 (EUROPA PRESS)
Franscico Correa i Pablo Crespo, jutjats per Gürtel, branca Fitur
Franscico Correa i Pablo Crespo, jutjats per Gürtel, branca Fitur
POOL
Franscico Correa i Pablo Crespo, jutjats per Gürtel, branca Fitur

La Sala Civil i Penal del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) veu "perversió" en els concursos de les fires de turisme Fitur entre els anys 2005 i 2009, així com un enriquiment injust per part del grup de Francisco Correa amb l'ajuda i aprovació de l'exconsellera de Turisme Milagrosa Martínez -de l'època de Francisco Camps- i del seu aleshores cap de gabinet Rafael Betoret.

El tribunal, en una sentència de prop de 600 pàgines feta pública este divendres i contra la qual cal interposar recurs davant del Tribunal Suprem, llança llum al funcionament de Turisme amb contractacions de Fitur i a les seues relacions amb els capitostos de Gürtel. Es tracta de la primera resolució del cas Gürtel -la peça tres- que podria afectar la resta de peces -cinc- que s'instruïxen o jutgen a Madrid.

En resum, així funcionava l'entramat: el grup Correa utilitzava les seues influències amb el PP per a "pervertir" els processos de contractació de l'Administració pública valenciana. Les empreses de la trama disposaven de la documentació de les edicions de Fitur abans que es fera pública la convocatòria oficial. L'anaven preparant, feien anotacions a la Conselleria perquè modificaren alguns aspectes, concorrien i se'ls adjudicaven les fires.

Per estes edicions, la trama es va enriquir amb fons públics valencians -concorrent a les convocatòries de manera deslleial- i va augmentar els seus ingressos en facturar despeses "extra" quan la majoria d'ells ja estaven incloses en els objectes del contracte, tals com material, uniformes per als integrants dels 'stands' o reportatges fotogràfics.

I, a més, a esta forma d'operar s'unixen "clars sobrecostos" a causa de successives subcontractacions entre empreses del mateix grup, la qual cosa fa aplicar "marges absurds", així com el "joc" de cobrar dos o més vegades conceptes idèntics o senzillament inexistents. En general, les factures no detallaven els conceptes pels quals es giraven, i menys encara els imports corresponents.

En total, açò és el que va facturar i va guanyar la trama: es van portar dels fons públics valencians un total de 5.696.428,33 euros, dels quals 23.733,60 euros els van cobrar de manera indirecta mitjançant una comissió d'un càtering. D'esta quantitat, 1.937.957,98 euros corresponen a beneficis percebuts pels treballs realitzats en adjudicacions de forma il·lícita i 276.812,68 a sobrecostos o duplicitats durant les edicions de Fitur de 2005 a 2009.

GRUP FCS I FITUR

El Grup FCS és una organització liderada per Francisco Correa i "estructurada formalment" per un conjunt de societats, entre elles Orange Market S.L., creada a València al juliol de 2003 "com a instrument de l'extensió a l'àmbit de la Comunitat de l'activitat de l'organització" per a aprofitar les possibilitats de negoci que els membres de la trama tenien amb polítics de la Comunitat. En esta mercantil, Álvaro Pérez, conegut com 'El Bigotes', va intervindre "activament", ja que "mantenia estretes i fluïdes relacions importants amb càrrecs públics i polítics" de l'autonomia valenciana.

Per la seua banda, la Conselleria de Turisme va nàixer a l'agost de 2004 i l'organisme va estar presidit des del principi per Milagrosa Martínez -també exalcaldessa de Novelda i expresidenta de les Corts Valencianes-. Al juny de 2008 la va substituir Angélica Such.

Amb l'arribada de Milagrosa Martínez a Turisme i el nomenament del seu cap de gabinet, Rafael Betoret, van començar els canvis en les edicions de Fitur i l'unificació en un sol contracte tant del disseny com de la fabricació, muntatge, emmagatzematge i desmuntatge de l'estand, "alterant-se també els criteris d'adjudicació per a donar preferència ara als d'índole subjectiva".

Des d'eixe moment, i es van aprofitar les relacions de Pérez amb Martínez i Betoret -sobre els quals el TSJCV considera que existia una relació "fluïda i estreta"-, i va existir un coneixement "anticipat i privilegiat" de les condicions dels concursos de Fitur per part de la trama i es van adaptar les mateixes a la seua convivència -existixen correus electrònics que ho acrediten-.

El resultat d'estes "manipulacions" va ser la configuració d'unes condicions dels contractes de Fitur i d'altres fires amb la finalitat d'assegurar una adjudicació que donara aparença formal d'obtenció de contractes mitjançant processos licitatoris. Però esta forma de procedir estava així "viciada", advertix el tribunal, ja que no van existir condicions d'igualtat entre els oferents als concursos.

Així mateix, es van incomplir les condicions fixades en els diferents concursos de turisme i en la normativa administrativa ja que va haver-hi subcontractació d'empreses -totes elles dins del mateix grup Correa- per a realitzar els treballs en Fitur. "Els treballs efectuats en estos concurs van ser escomesos amb els mateixos mitjans materials i personals existents en la resta d'empreses de l'organització del grup Correa domiciliades a Madrid", advertix el tribunal.

Açò va ser possible per la "connivència" i amb la participació dels membres de la trama i de Martínez i Betoret. Després de les fires, s'emetien factures per a cobrar amb conceptes no detallats, i menys encara els imports. Amb açò, es va produir eixe enriquiment injust per part de la trama investigada.

SUCH I BOVER, ABSOLTS

Respecte al paper que va exercir l'exconsellera Angélica Such en este cas -que ha resultat absolta-, el tribunal recorda que va assumir el càrrec de consellera de Turisme l'any 2008 i va firmar una edició de Fitur en favor de la trama. Estima que encara que resulta "certament sospitosa" la seua gestió, veu dubtes "raonables" sobre si tenia una "activa i conscient" participació en les irregulars contractacions i en el seu posterior anòmala facturació.

Alhora, exposa que es barreja la possibilitat que va poder haver "confiat en el seu personal" i haver-se "deixat portar" pel que s'entenia que era la forma habitual de procedir en l'Agència Valenciana de Turisme (AVT) en edicions anteriors. La veritat és que, afig, "en Such existix un total distanciament de l'equip tècnic, no consten cap ingerència o relació més enllà de l'estrictament orgànica".

Per la seua banda, el tècnic Juan Bover, també absolt, va ser imputat per haver redactat un informe jurídic en el qual es recollia el previ informe redactat per l'equip tècnic en el qual s'unificaven els contractes de Fitur i es donava preferència als aspectes subjectius.

Sobre el mateix, el tribunal assenyala que existix un "dubte raonable" de fins a quin punt açò pot obeir a un ànim de col·laborar amb la manipulació del procés de contractació "o senzillament constituir una manifestació més de la incertesa existent en tot el període de canvis, especialment quan es tracta de modificació del criteri fins al moment vigent".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento