Comunitat Valenciana

Un jutge investiga l'exdirector general de l'APV i un enginyer per la demolició del tacó d'un moll

  • Ramón Gómez-Ferrer i Marcelo Burgos continuen imputats per l'adjudicació a MSC sense concurs de la demolició del tacó d'un moll.
  • Gómez-Ferrer ha declarat que l'obra del moll va ser aprovada pel Consell d'Administració i que, com no la va executar el port, no va eixir a licitació.
  • Marcelo Burgos ha defensat que ell no va intervindre en les converses i negociacions amb MSC, ni tampoc en la contractació.
PUERTO
PUERTO
AUTORIDAD PORTUARIA
PUERTO

El Jutjat d'Instrucció número 14 de València, que investiga presumptes irregularitats al port, manté imputats en el procediment a l'exdirector general de l'Autoritat Portuària de València (APV) Ramón Gómez-Ferrer i l'enginyer i excap del Departament de Projectes, Obres i Conservació d'obra civil Marcelo Burgos per l'adjudicació a MSC sense concurs de la demolició del tacó d'un moll, segons ha pogut saber Europa Press.

Tant Gómez-Ferrer com Burgos es troben investigats al costat de l'expresident de l'organisme portuari Rafael Aznar en la peça principal del port, l'única que queda oberta en este jutjat després que fa uns mesos l'Audiència sobreseguera la part relativa al presumpte cobrament de sobresous a la societat València Plataforma Intermodal i Logística (VPI).

En concret, esta peça principal té diversos fronts oberts: l'adjudicació sense concurs a MSC, per 3,5 milions d'euros, de l'obra de demolició del taló d'un moll del port -'Tacó Ro-Ro'-; la compra, per valor de més de quatre milions d'euros, d'un iot el 2007 per a la America's Cup; el nou accés des del pont de Drassanes que es va construir -per 3,5 milions d'euros- per a evitar la congestió del port durant les proves de F-1; i les quantitats cobrades per Aznar com a conseqüència de la indemnització per habitatge durant el temps que va ser president de l'APV, entre d'altres assumptes.

En relació amb la demolició del taló -extrem d'un moll de trànsit rodat-, el jutge va cridar a declarar com a investigats l'actual subdirector de Planificació Estratègica de l'APV Gómez-Ferrer -qui la setmana passada va ser renovat com a representant d'Espanya a l'Assemblea d'European Sea Ports Organisation (ESPO) i va ser elegit membre del seu comitè de Governança- i Marcelo Burgos -actual cap del Departament de Construcció i Conservació-.

Sobre esta obra, Aznar ha declarat en el seu moment al jutjat que ha sigut aprovada pel Consell d'Administració i ha assenyalat que es va anteposar l'interès econòmic a una formalitat. Ha indicat que el port tenia previst des de feia anys treure este tacó per a posar-ho en un altre lloc perquè li interessava més, i va aprofitar unes obres de MSC per a adjudicar-s'ho. Ha defensat que era una despesa ja pressupostada i prevista, i que per esta raó es va avançar els diners.

Sobre esta qüestió, també obra al jutjat un informe d'un tècnic del Ministeri que indica que en esta obra hi ha hagut un desfasament de més d'un milió d'euros; així com un altre informe, presentat a instàncies del lletrat d'Aznar, d'un tècnic de Camins, que assenyala que el cost ha sigut ajustat a la realitat i que, de fet, podria haver costat fins a 3,8 milions.

Aprovada pel consell

El jutge també ha pogut escoltar les versions oferides pels dos nous investigats en este assumpte. Gómez-Ferrer ha declarat que l'obra del moll va ser aprovada pel Consell d'Administració de l'APV i ha defensat que, com no la va executar el port, no va eixir a licitació. Sobre esta qüestió, també ha dit que l'obra, per les característiques, era complementària amb una altra que anava a portar a terme la Terminal i per esta raó no es va licitar, segons consta en la seua declaració a la qual ha tingut accés Europa Press.

Alhora, ha explicat que esta infraestructura estava inclosa en el Pla d'Inversions. Respecte a la despesa, ha assenyalat que es va valorar quant podia costar l'obra i es va deduir que en passar-se a MSC -que li va donar l'obra a Cyes- s'evitaven riscos que es pogueren produir en un possible enfonsament: "L'obra va durar any i mig i la remoció del taló uns quatre mesos, i que interessava fer-ho al principi de l'obra i, així, usar el moll com més prompte millor", ha sentenciat.

Després de preguntar-li per l'Accés Alternatiu al port, ha manifestat que el motiu d'efectuar-se va ser per "necessitat", amb ocasió de la Fórmula 1, i ha afegit que l'Autoritat Portuària ha estat la que va decidir com se n'anava a fer esta obra perquè satisfera al port. Ha advertit que actualment este accés està tancat ja que fa falta una semaforització per part de l'Ajuntament.

Per la seia banda, Marcelo Burgos ha defensat que ell no va intervindre en les converses i negociacions amb MSC, ni tampoc en la contractació. Sí ha assenyalat que va assistir a l'acte de reconeixement d'obra i que estava d'acord amb el Pla executat. També ha indicat que l'APV no tenia obligació de comunicar el final de l'obra a Ports de l'Estat i que mai es fa en obres fetes per concessionàries.

El jutge està pendent de rebre en esta peça noves diligències sol·licitades en relació amb el iot adquirit per Rafael Aznar i amb les quantitats que va cobrar per habitatge, entre d'altres assumptes.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento