Comunitat Valenciana

El Yturralde més "inèdit i sublim" s'instal·la en La Nau amb una exposició de la seua obra més recent

  • El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València (UV) oferix una mostra de l'Yturralde "més inèdit i sublim" en una exposició que reunix un total d'11 peces de gran format de l'autor pertanyents a la seua producció més recent, algunes d'elles concloses este mateix estiu.
La Nau muestra en una exposición el Yturralde más reciente y sublime
La Nau muestra en una exposición el Yturralde más reciente y sublime
UV
La Nau muestra en una exposición el Yturralde más reciente y sublime

La selecció, batejada com 'Yturralde. Cartografies del sublim', ha sigut presentada en roda de premsa pel vicerector de Cultura i Igualtat de la institució acadèmica, Antonio Ariño; l'artista, José María Yturralde; el comissari del projecte, Santiago Pastor; i el director d'activitats de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez.

En esta exposició -la primera individual de l'autor a València en 17 anys, des que l'IVAM li va dedicar una mostra en 1999-, José María Yturralde (Conca, 1942) es reafirma com un dels referents internacionals de l'abstracció contemporània.

'Cartografies del sublim' proposa, fins al pròxim 29 de gener, una panoràmica de la producció més recent del creador amb obres inèdites, algunes acabades este mateix estiu. Es tracta d'11 obres de gran format que apel·len a la sensibilitat del públic conduïnt a espais de reflexió i emoció a través d'una cartografia inexplorada i en les que prima sempre el sublim.

El projecte expositiu forma part a més del conjunt d'activitats commemoratives del I Centenari del Col·legi Major Sant Joan de Ribera de Burjassot, del qual l'artista va ser col·legial becari per oposició durant la seua etapa formativa universitària.

El públic tindrà l'oportunitat de veure 11 obres de gran format que van des d'un dels últims 'Postludis' fins als treballs dins de la sèrie circular 'Enso' o d'una incipient línia de treball, visible en 'Citrinitas', on són fonamentals les ràpides variacions cromàtiques cap als límits del suport o altres rectes que regeixen en la composició. Es perseguix crear, amb una disposició per conjunts dialogants, diferents espais de reflexió i emoció, on primi el sublim.

A més, es barregen obres monocromàtiques, amb grans extensions sensiblement graduades, amb peces que són una espècie d'aforismes pictòrics o 'haikus' visuals, dins dels quals la immensitat d'allò que es pot conèixer es condensa en termes plàstics essencials. En altres és el poder del buit el protagonista. En tots els casos, la llum i, sobretot, el color desenvolupen una importància fonamental per a fer veure essencialment allò que és inagafable, per a arribar al sublim.

"AJUDAR A MEDITAR"

"Pretenc que les obres ajuden a pensar, a meditar, que siguen una finestra per a obrir dimensions. De la mateixa manera que la mirada de Sant Francesc de Zurbarán, que s'exhibix al Museu Fine Arts de Boston és capaç de transportar-te a un altre lloc, perseguisc arribar a este estadi de consciència a través, per exemple, de les meues abstraccions", assenyala Yturralde.

A la sala s'exhibixen els seus horitzons, unes obres en les quals, segons explica, retraten l'origen: "Tot sorgix ací, a l'horitzó, com recorda un proverbi tuareg, l'horitzó és el domicili del terrenal i el celestial". Amb els horitzons conviuen els cercles (que titula 'Enso', una traducció del seu significat en japonès) i els fascinants buits.

Per la seua banda, el comissari de l'exposició, l'arquitecte Santiago Pastor, subratlla la idea d'"agent global" de Yturralde, ja que és un dels pocs artistes contemporanis que ha aconseguit transcendir a escala internacional per a convertir-se en un dels "fites de l'art espanyol" amb obres en les col·leccions, centres contemporanis i museus més importants del món.

"Yturralde excedix l'estrictament pictòric, és molt més que un diletant i ha creat escola aconseguint unir en la seua figura la condició d'artista global i d'investigador". En este sentit, Pastor recorda com ja en la dècada dels 70, Yturralde es va traslladar a Massachusetts (Estats Units) per a dedicar-se a la investigació i també exercir la docència al Center for Advanced Visual Studies del MIT, una cosa que després ha continuat al centre de Càlcul i en el laboratori de la llum de la Universitat de València i també a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, on és catedràtic des de 1994.

L'originalitat de l'obra de Yturralde i esta capacitat d'aprehendre el "sublim del món" es recull en l'exposició no sol a través de la metàfora del seu títol, sinó també en un audiovisual creat 'expressament' per a la mateixa i que reunix les intervencions del catedràtic d'Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat de València Román de la Calle; de l'historiador de l'art Tomàs Llorens; del professor del Centre de Càlcul Complutense de Madrid Isidro Ramos; i del president de l'Associació d'Antics Col·legis del Col·legi Major Sant Joan de Ribera, Vicente Montesinos.

A més, amb motiu de l'exposició s'ha editat un catàleg que reproduïx les obres exposades i inclou textos de l'escriptor Ignacio Gómez Liaño, de l'investigador UT Dallas Roger F. Malina, de Tomàs Llorens i de Santiago Pastor, fet que permet aprofundir en la trajectòria i referències estètiques de Yturralde. Tant el catàleg com el pòster de l'exposició són obra del dissenyador Dídac Ballester.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento