Comunitat Valenciana

Investigadors dissenyen un nou material ceràmic per a la separació i obtenció d'hidrogen

  • El descobriment obri una via "de gran interés" per a l'emmagatzematge d'aquest combustible, el "més net i de més potencial" en el sector.
  • Podria resoldre les actuals dificultats per a fer viable l'ús d'aquestes membranes denses en processos industrials i de generació d'energia.
  • Segons María Balaguer, en les últimes dècades ha augmentat l'interés per les tecnologies de l'hidrogen aplicades al transport.
Nuevo material cerámico
Nuevo material cerámico
UPV
Nuevo material cerámico

Investigadors de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), han dissenyat un nou material ceràmic -membranes- per a la separació i obtenció d'hidrogen d'alta puresa.

El seu treball ha sigut publicat en la revista 'Scientific Reports', del grup Nature i obri una via "de gran interés" per a l'emmagatzematge d'aquest combustible, el "més net i de més potencial" en el sector energètic mundial, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat. Al costat dels investigadors de l'ITQ ha participat també a l'estudi el Centre d'investigació de Jülich, a Alemanya.

Algunes de les principals aplicacions de l'hidrogen són en cel·les de combustible o en centrals tèrmiques de generació d'energia, on els únics residus són H2O i CO2, fet que permet la captura directa d'aquest últim. Altres aplicacions es basen en l'extracció d'H2 pur de barreges gasoses per a la seua reacció directa en diversos processos químics o simplement per al seu emmagatzematge.

Segons ha explicat María Balaguer, investigadora de l'Institut de Tecnologia Química, en les últimes dècades ha augmentat l'interès a les tecnologies de l'hidrogen aplicades al transport. L'activitat industrial en aquest camp s'enfoca sobretot a la producció d'energia elèctrica o al desenvolupament de vehicles impulsats per hidrogen mitjançant cel·les de combustible.

Per exemple, segons la UPV, Coorstek Membrane Sciences en els EUA i Noruega, Rolls-Royce Fuel Cell Systems en els EUA i el Regne Unit, Toyota i Honda al Japó o Doosan a Corea estan desenvolupant aquestes tecnologies.

A escala industrial, la majoria de l'hidrogen es produeix actualment mitjançant el reformat amb vapor de gas natural, portat a terme en grans reactors multi-tubulars de llit fix. L'alt nombre d'etapes del procés disminueix l'eficiència del sistema i fa l'escalat ineficient econòmicament.

Entre les diferents tecnologies relacionades amb la producció, separació i purificació d'H2, l'ús de membranes apareix com una "alternativa prometedora" per a la substitució d'aquests sistemes convencionals d'alt consum energètic, ha explicat la institució.

Actualment, els materials de mitjana-alta temperatura per a la separació d'H2 estan basats en aliatges de pal·ladi. Tot i això, a més de l'alt cost, el metall 2no és estable a llarg termini". Una alternativa als metalls són els òxids ceràmics complexos, que tenen l'avantatge de ser 100% selectius a l'H2. "Aquestes ceràmiques són capaces de transportar protons operant a temperatures entre 600 i 750 ºC, pel que poden ser integrades en plantes tèrmiques de generació d'energia o en processos químics industrials, on permeten la captura de CO2 per a la seva posterior utilització o emmagatzematge", descriu María Balaguer.

Fins a hui, les membranes existents o bé no eren estables en les condicions d'operació o el rendiment de la separació d'hidrogen era massa baix per a introduir-les en processos industrials. La combinació de materials proposta pels investigadors del FZJ i l'ITQ significa un pas endavant en aquest sector. "Podria resoldre les actuals dificultats per a fer viable l'ús d'aquestes membranes denses en processos industrials i de generació d'energia", ha precisat la investigadora.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento