Més que d’integració, prefereixo parlar de com els nois i noies (immigrants i autòctons) es posicionen en els seus mapes culturals (estètiques, gustos, discursos, pràctiques en l’àmbit escolar, familiar o de l’oci) i de relacions. Des d’aquest punt de vista, la institució escolar ho té difícil. Es pot treballar, com ja s’està fent, en el terreny de l’acollida i l’escolarització. Però entrar en el terreny de les cultures i les xarxes adolescents és molt més complicat. En tot cas, no és una qüestió que pugui abordar l’escola sola.
Ha detectat tensions entre els col·lectius immigrants i els autòctons?
Sí, com dins del mateix col·lectiu d’immigrants o el d’autòctons. Apareixen en els centres on la immigració s’ha convertit en «problema», fet que no depèn d’una qüestió numèrica. Hi ha centres amb molt alumnat estranger on no es desenvolupen conflictes. I a la inversa. Apareixen quan una minoria d’autòctons i/o immigrants adopten actituds de transgressió associades a actituds de discriminació. Al darrere de les discriminacions «ètniques» a- costuma a haver una lluita per fer-se un lloc preponderant en el mapa.
Com valora els fets de l’institut de L’Hospitalet?
Reflecteixen aquesta lluita per adquirir posicions dominants. O si més no, per no sentir-se discriminats, per no ser trepitjats. Però dir que això és «conflicte racial» és quedar-se en la superfície.
Quins alumnes integren abans els nouvinguts?
No és estrany que els que tenen dificultat per tenir un grup d’amics o companys estable trobin recolzament acollint i relacionant-se amb aquells que acaben d’arribar i no tenen un grup definit.
BIO
30 anys, Barcelona. És doctor en Sociologia per la UAB i professor associat. És autor d’Educació i immigració: l’acollida als centres educatius».
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios