Cocemfe CV censura la "falta de sensibilitat" de les companyies aèries en dos casos de passatgers amb discapactitat

  • VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)
Silla de ruedas
Silla de ruedas
PIXABAY

Cocemfe Comunitat Valenciana ha censurat este dimecres la "falta de sensibilitat" de les companyies aèries amb els passatgers amb discapacitat, després de fer públics dos nous casos: el d'una mare i la seua filla Alba en cadira de rodes, que van haver de renunciar al seu viatge, i el d'una altra dona amb la cama esquerra rígida va haver de pagar dos seients per poder volar.

En el primer cas, Alba María Ángeles Carbonell i la seua filla Alba, amb una greu malaltia neuromuscular degenerativa, van intentar organitzar un viatge a Amsterdam al començament de l'any per a les vacances d'estiu a través de la companyia KLM, però van haver de desistir després de diversos mesos de gestions, després que els fora denegada la sol·licitud d'embarcament de la cadira de rodes "per les dimensions".

Per a Carbonell, "esta és una excusa habitual a les companyies aèries, juntament amb les qüestions de seguretat", tot i que, segons comenta, "ha estat el pretext últim de la companyia després de conèixer les necessitats especials d'Alba".

Segons ha dit, "les aerolínies no tenen en compte a les persones amb discapacitat i fan una interpretació esbiaixada del Reglament 1107" sobre els drets de les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda en el transport aeri.

"La meua filla deu estar a cada moment en una cadira especial per al seu bon control postural, -ha explicat-, però des de les companyies no tenen en compte les necessitats de persones amb malalties estranyes o amb lesions que provoquen una mobilitat greument reduïda, no tenen personal especialitzat que manipule la cadira i tampoc garantix que arribe en bon estat, amb els perills que això comporta per a la salut del viatger".

És més, ha lamentat, "ni tan sols faciliten que passe els controls de seguretat, tot i que es presenti el certificat corresponent que acredita que les bateries no són explosives".

En el cas de Carmen Díaz, presidenta de l'associació Oriola Sense Barreres, va haver de comprar un altre bitllet per a poder tornar d'un viatge de Bilbao, ja que l'empresa Vueling la va instar a això tot i que havia informat de la seua situació de discapacitat -que l'obliga a mantindre l'extremitat inferior esquerra rígida- i que havia obtingut la conformitat de l'aerolínia.

Després de denegar-li l'accés a l'avió perquè no hi havia espai perquè ocupara dos seients, Carmen va decidir emprendre la volta en taxi i advertir a la companyia que prendria mesures. Va ser llavors quan esta li va oferir la possibilitat de comprar un altre bitllet per a este mateix vol.

Finalment, Díaz va optar per la compra de dos bitllets per no quedar-se en terra, tot i que la normativa europea incidix en el seu article 4 que l'assistència a les necessitats del col·lectiu no ha d'implicar càrrec addicional algun. De fet, havia viatjat amb Iberia des d'Alacant ocupant dos seients sense cost addicional.

"IMATGE DISCRIMINATÒRIA"

A través d'estos casos, el president de Cocemfe CV, Javier Segura, vol posar de manifest les "dificultats" que tenen els usuaris de cadires de rodes o altres suports tècnics a l'hora d'organitzar un viatge d'estes característiques i l'"escassa sensibilitat que mostren estes empreses davant del col·lectiu".

Així, ha fet crida per a a les companyies aèries i a les administracions reguladores de la seua activitat perquè l'ús de cadires de rodes no supose un problema per a les persones amb discapacitat viatgen en avió.

Segura ha subratllat que "el transport és una baula essencial en la cadena de l'accessibilitat per a la mobilitat en qualsevol espai en garantia d'igualtat" pel que ha censurat "la imatge discriminatòria que donen estes companyies aèries".

Des de l'entitat, anima a totes les persones que patisquen circumstàncies semblants a "que els denunciïn i els presenten" davant de Cocemfe. "Quantes més denúncies, més força tindrem per a reivindicar canvis normatius que ens porten a l'accessibilitat universal, que és la garantia per a evitar situacions discriminatòries", ha manifestat.

En este sentit, ha recordat que la discapacitat és heterogènia, de manera que hi ha persones que no poden transferir-se al seient de l'avió per prescripció mèdica, i altres que per pròtesis internes o externes han de tenir major espai de seient.

Tot i això, les companyies no garantixen la integritat de les cadira de rodes una vegada embarcada. A més, les especificacions d'estes empreses sobre estes ajudes tècniques impedixen que els usuaris de cadires de rodes especials puguen accedir a viatjar en avió per les restriccions imposades; i tampoc existixen zones especials per a la seua ubicació en els avions.

Per tot això, des de l'ONG es demana "informació més transparent a l'hora d'adquirir un bitllet".

Precisament per a solucionar este tipus de situacions, Cocemfe CV ha anunciat que emprendrà gestions amb Iberia per a la recerca de solucions que permeten a les persones amb discapacitat viatjar en igualtat de condicions que la resta de viatgers, tal com establix la normativa europea.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento