66.000 viatges fraudulents al dia en bus, metro i tren

  • Els operadors deixen d’ingressar prop de 20 milions d’euros pels fraus.
  • Renfe Rodalies, tramvies i Ferrocarrils de la Generalitat són els més estafats.
  • 9,7 milions de viatgers es colen a Rodalies de Renfe cada any.
Ferrocarrils de la Generalitat està aplicant de forma progressiva el sistema de màquines cancel·ladores de bitllets. (Eros Albarrán)
Ferrocarrils de la Generalitat està aplicant de forma progressiva el sistema de màquines cancel·ladores de bitllets. (Eros Albarrán)
El transport públic de Barcelona i la seva àrea d’influència genera unes pèrdues que ronden els 20 milions d’euros a causa dels 66.000 viatges que cada dia es fan de forma fraudulenta, segons les dades facilitades ahir per les companyies a
20 minutos.

Es calcula que entre metro, bus metropolità i urbà , Ferrocarrils de la Generalitat , Renfe Rodalies i tramvies , es fan 910,2 milions de viatges, 24,3 milions dels quals són sense pagar, bé per adquirir un bitllet de menys capacitat de transport, bé per viatjar sense el títol o bitllet.

Renfe, on mes frau hi ha

Rodalies Renfe és l’operador que acumula més frau. El 8% dels 122,2 milions de viatgers. Una xifra que crida l’atenció donat que també és l’únic mitjà de transport que ha perdut viatgers: uns 400.000 el darrer any.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) admet que un 1% dels viatgers de metro van sense bitllet. Segons un portaveu, "de cada 100 revisats pels interventors entre un 0,8% i un 1% reben alguna denúncia", tot i que matisen que moltes multes són per confusions.

TMB dedicarà 16 milions per prevenir aquestes infraccions (4 milions més que el 2006). Això vol dir incrementar un 15% més el personal de vigilància i les inspeccions en hores punta.

També es manté el procés de substituir màquines validadores per altres amb portes més altes.

Ferrocarrils de la Generalitat i els dos tramvies, segons fonts metropolitanes, es mantenen en els mateixos índexs d’altres anys. O sigui, Ferrocarrils, amb 7,5 milions de viatges fraudulents; i 1,6 milions les línies del tramvia.

Més estafa quan hi ha mal servei

El president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Pau Noy, associa el frau al grau de satisfacció de l’usuari pel servei rebut. Així, la conducta fraudulenta a Rodalies de Renfe explica que progressi encara més "amb el deficient servei i la manca de personal a les estacions".

La poca vigilància també és clau, ja que "un simple informador amb una jaqueta vermella", manté Noy, fa que l’infractor es retracti de colar-se.

Un mateix usuari que viatgi cada dia sense bitllet és enxampat una vegada al mes, pel que li surt a compte abonar els 40 euros de multa i no un abonament mensual, que a Renfe oscil·la entre els 50 i 60 euros.

Noves cancel·ladores antifrau a FGC

Ferrocarrils de la Generalitat està aplicant de forma progressiva el sistema de màquines cancel·ladores de bitllets, amb les pantalles altes per evitar els salts, a la sortida de les estacions.

A Barcelona s’està provant, en horaris i dies aleatoris a la plaça de Catalunya i la plaça d’Espanya. A la línia del Vallès ja és present a set estacions i a la del Llobregat-Anoia, a dues.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento