Es calcula que entre metro, bus metropolità i urbà , Ferrocarrils de la Generalitat , Renfe Rodalies i tramvies , es fan 910,2 milions de viatges, 24,3 milions dels quals són sense pagar, bé per adquirir un bitllet de menys capacitat de transport, bé per viatjar sense el títol o bitllet.
Renfe, on mes frau hi ha
Rodalies Renfe és l’operador que acumula més frau. El 8% dels 122,2 milions de viatgers. Una xifra que crida l’atenció donat que també és l’únic mitjà de transport que ha perdut viatgers: uns 400.000 el darrer any.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) admet que un 1% dels viatgers de metro van sense bitllet. Segons un portaveu, "de cada 100 revisats pels interventors entre un 0,8% i un 1% reben alguna denúncia", tot i que matisen que moltes multes són per confusions.
TMB dedicarà 16 milions per prevenir aquestes infraccions (4 milions més que el 2006). Això vol dir incrementar un 15% més el personal de vigilància i les inspeccions en hores punta.
També es manté el procés de substituir màquines validadores per altres amb portes més altes.
Ferrocarrils de la Generalitat i els dos tramvies, segons fonts metropolitanes, es mantenen en els mateixos índexs d’altres anys. O sigui, Ferrocarrils, amb 7,5 milions de viatges fraudulents; i 1,6 milions les línies del tramvia.
Més estafa quan hi ha mal servei
El president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Pau Noy, associa el frau al grau de satisfacció de l’usuari pel servei rebut. Així, la conducta fraudulenta a Rodalies de Renfe explica que progressi encara més "amb el deficient servei i la manca de personal a les estacions".
La poca vigilància també és clau, ja que "un simple informador amb una jaqueta vermella", manté Noy, fa que l’infractor es retracti de colar-se.
Un mateix usuari que viatgi cada dia sense bitllet és enxampat una vegada al mes, pel que li surt a compte abonar els 40 euros de multa i no un abonament mensual, que a Renfe oscil·la entre els 50 i 60 euros.
Noves cancel·ladores antifrau a FGC
Ferrocarrils de la Generalitat està aplicant de forma progressiva el sistema de màquines cancel·ladores de bitllets, amb les pantalles altes per evitar els salts, a la sortida de les estacions.
A Barcelona s’està provant, en horaris i dies aleatoris a la plaça de Catalunya i la plaça d’Espanya. A la línia del Vallès ja és present a set estacions i a la del Llobregat-Anoia, a dues.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios