66.000 viatges fraudulents al dia en bus, metro i tren
Ferrocarrils de la Generalitat està aplicant de forma progressiva el sistema de màquines cancel·ladores de bitllets. (Eros Albarrán)
El transport públic de Barcelona i la seva àrea d’influència genera unes pèrdues que ronden els 20 milions d’euros a causa dels 66.000 viatges que cada dia es fan de forma fraudulenta, segons les dades facilitades ahir per les companyies a 20 minutos.

Es calcula que entre metro, bus metropolità i urbà , Ferrocarrils de la Generalitat , Renfe Rodalies i tramvies , es fan 910,2 milions de viatges, 24,3 milions dels quals són sense pagar, bé per adquirir un bitllet de menys capacitat de transport, bé per viatjar sense el títol o bitllet.

Renfe, on mes frau hi ha

Rodalies Renfe és l’operador que acumula més frau. El 8% dels 122,2 milions de viatgers. Una xifra que crida l’atenció donat que també és l’únic mitjà de transport que ha perdut viatgers: uns 400.000 el darrer any.

Renfe és on més frau hi ha tot i que ha perdut 400.000 passatgers en el darrer any
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) admet que un 1% dels viatgers de metro van sense bitllet. Segons un portaveu, "de cada 100 revisats pels interventors entre un 0,8% i un 1% reben alguna denúncia", tot i que matisen que moltes multes són per confusions.

TMB dedicarà 16 milions per prevenir aquestes infraccions (4 milions més que el 2006). Això vol dir incrementar un 15% més el personal de vigilància i les inspeccions en hores punta.

També es manté el procés de substituir màquines validadores per altres amb portes més altes.

Ferrocarrils de la Generalitat i els dos tramvies, segons fonts metropolitanes, es mantenen en els mateixos índexs d’altres anys. O sigui, Ferrocarrils, amb 7,5 milions de viatges fraudulents; i 1,6 milions les línies del tramvia.

Més estafa quan hi ha mal servei

El president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Pau Noy, associa el frau al grau de satisfacció de l’usuari pel servei rebut. Així, la conducta fraudulenta a Rodalies de Renfe explica que progressi encara més "amb el deficient servei i la manca de personal a les estacions".

La poca vigilància també és clau, ja que "un simple informador amb una jaqueta vermella", manté Noy, fa que l’infractor es retracti de colar-se.

El grau de satisfacció, la poca vigilància i perquè surt més a compte arriscar-se a pagar la multa són algunes causes de l'elevat frau
Un mateix usuari que viatgi cada dia sense bitllet és enxampat una vegada al mes, pel que li surt a compte abonar els 40 euros de multa i no un abonament mensual, que a Renfe oscil·la entre els 50 i 60 euros.

Noves cancel·ladores antifrau a FGC

Ferrocarrils de la Generalitat està aplicant de forma progressiva el sistema de màquines cancel·ladores de bitllets, amb les pantalles altes per evitar els salts, a la sortida de les estacions.

A Barcelona s’està provant, en horaris i dies aleatoris a la plaça de Catalunya i la plaça d’Espanya. A la línia del Vallès ja és present a set estacions i a la del Llobregat-Anoia, a dues.