La falta de diners per al transport públic augura una pujada de tarifes

  • La retallada de 140 milions d’euros a Rodalies i la reducció de l’aportació estatal per a l’ATM en fa inviable el manteniment, segons l’informe de la PTP, que espera un nou encariment de preus enguany.
Abono de metro de Barcelona.
Abono de metro de Barcelona.
ARCHIVO
Abono de metro de Barcelona.

Mentre el transport públic de Catalunya costa prop de 1.400 milions d’euros l’any, l’aportació per part de l’Estat s’ha reduït dràsticament i no es podrà garantir el manteniment de la infraestructura, segons l’informe de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Per tal de finançar el sistema, auguren que s’haurà de recórrer a un nou augment de tarifes o a la creació de taxes o d’impostos. Mentrestant, la xarxa de Rodalies compta amb el túnel més col·lapsat d’Espanya i amb trams amb via única.

El manteniment de Rodalies de Catalunya va costar 140 milions d’euros al 2011, però aquest any l’Estat només preveu invertir-hi 1,5 milions, el que a la pràctica suposa un «pressupost zero», perquè es destinarà a pagar endarreriments acumulats des del 2006, segons la PTP.

Menys recursos

Així mateix, el transport públic integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), patirà una dura retallada dels fons estatals per al seu manteniment. La xarxa va costar 1.248 milions d’euros al 2011 i, encara que es preveu que enguany baixi l’import per les retallades a busos i metro de nit, l’aportació d’usuaris i de les administracions no serà suficient per sufragar la despesa. Tot i que la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i els municipis de l’AMB hi aportaran més fons públics, l’Estat passa a sufragar el 18% del total (93 milions), quan al 2011 hi va invertir el 24% (134 milions).

Per tot plegat, el president de la PTP, Ricard Riol, va alertar ahir que "es preveu una nova pujada de tarifes aquest any o bé la creació d’un impost o taxa" per poder mantenir el sistema de transport. Tant és així que Renfe ja ha sol·licitat un encariment de preus del 10,9% a Rodalies i Mitja Distància fora de Catalunya. Aquí, la Generalitat ha estat desmentint repetidament la pujada de tarifes, però això era abans que es conegués el pressupost de Foment.

No només s’ha retallat en el pressupost de manteniment, sinó que tampoc s’està complint amb el Pla de Rodalies, que preveia una inversió de 4.000 milions des del 2008 fins al 2015. La PTP va constatar ahir que «només s’ha executat el 7%» del Pla. Això vol dir que a Catalunya tenim el túnel més col·lapsat de Rodalies de tot l’Estat, el de Pl. Catalunya, i el tram de via única amb major circulació, l’R1 entre Arenys i Blanes.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento