Es disparen les morts a la carretera i ja arriben a 85

Les víctimes al volant augmenten quasi un terç després del millor any. Trànsit creu que s’ha produït un relaxament i «cal tornar a la batalla».
Si hagués bolcat un autobús i haguessin mort 40 persones, haurien corregut rius de tinta. Però no. N’hi ha hagut 78 d’accidents mortals de trànsit. I amb més del doble de morts: 85. Aquest cap de setmana han mort 5 persones en cinc accidents, els mateixos que a l’anterior. Passen, però, desapercebudes. Són dades des de l’1 de gener. El positiu 2005 (estadísticament) ha deixat pas a un 2006 negatiu.El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Rafael Olmos, és més contundent: «Hem tingut uns mesos estúpids. No sabem què passa. Hem de reconduir aquesta situació», afirma. «Ens ha passat  igual que a França. Després d’un descens de la mortalitat, de cop i volta es produeix una punta –explica–. Pot ser per una relaxació. Hem de tornar a la batalla.»

Un 28% més que el 2005

Des de principis d’any les carreteres ja s’han cobrat la vida de 85 persones, davant les 66 en 71 accidents del 2005. Un 28% més, és a dir, quasi una tercera part. Març està sent especialment tràgic: 33 morts fins ahir davant els 18 de l’any passat d’aquell mes.

Per demarcacions, Barcelona augmenta un 75% (de 20 a 35), Girona, un 72% (d’11 a 19) i Lleida se situa dins la mitjana (13 morts, amb un 30% més). Tarragona és l’única que baixa: de 25 a 18. De ferits greus, n’hi ha hagut un total de 32.

Olmos reconeix estar «amoïnat», més encara quan els sinistres han tingut lloc en punts diferents. El director de Trànsit creu que l’augment de controls i radars no seria la solució definitiva, però potser sí caldria redistribuir-ne algun. Olmos aposta per una major conscienciació dels conductors.

Mòbils i excés de velocitat

Encara que l’increment d’un 22% del nombre de morts a les carreteres catalanes «no té una explicació lògica», les causes genèriques dels accidents estan ben estudiades. Un 20% es produeixen per la distracció del conductor. Un altre 20%, per infraccions del codi de circulació. La velocitat inadequada (un excés, generalment) està en l’origen de tres de cada deu sinistres fatals. I una xifra similar, per la invasió del sentit contrari al de la circulació.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento