Comunitat Valenciana

El TSJCV ordena que s'aplique la normativa de 2012 en estar suspés el decret plurilingüe

  • El tribunal desestima el recurs d'Educació contra la interlocutòria que determinava la forma en què s'havia de donar compliment a les mesures cautelars.
  • Per a fer complir la suspensió, tal com explica la disposició transitòria, s'aplicaran "les disposicions normatives vigents a la data d'entrada en vigor del decret".
  • També ha rebutjat la petició d'Escola Valenciana perquè la suspensió cautelar només afectara a l'acreditació automàtica de coneixement d'idiomes.
Vicent Marzà
Vicent Marzà
I.CABALLER/CORTS VALENCIANES
Vicent Marzà

La secció quarta de la sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha rebutjat el recurs de la Conselleria d'Educació contra la interlocutòria que va ordenar aplicar la normativa prèvia (2012) al decret de plurilingüisme -suspés cautelarment-, per la qual cosa es manté la decisió que s'aplique eixa norma anterior del PP.

Així consta en una resolució, facilitada pel tribunal valencià, en la qual el TSJCV desestima el recurs de la Conselleria d'Educació contra la interlocutòria que determinava la forma en què l'administració havia de donar compliment a les mesures cautelars acordades (de suspensió cautelar del decret de plurilingüisme). Imposa 350 euros en costes a la Generalitat.

El passat 23 de maig, el TSJCV va acordar la suspensió del decret de plurilingüisme i, transcorreguda una setmana, l'Administració va presentar un escrit sobre la forma de compliment de la suspensió acordada. No obstant açò, la Conselleria no assenyalava la forma d'executar la interlocutòria, sinó que donava les raons d'haver aprovat el decret suspés i suposava una negativa implícita al compliment de la resolució judicial.

En el mes de juny, l'Administració seguia sense assenyalar les mesures adoptades per al compliment de la resolució del TSJCV, pel que al juliol li va requerir que les indicara. A finals de mes, la sala va rebre un informe del secretari autonòmic d'Educació en el qual li les exposava.

En primer lloc apuntava que en el marc dels Plans d'Actuació per a la millora dels centres educatius, s'havien deixat sense efecte els criteris de priorització que permetien als centres sol·licitar recursos docents en funció del nivell plurilingüe autoritzat; així mateix, indicava que en l'àmbit de formació del professorat, i en relació amb la convocatòria d'estades al Regne Unit i Irlanda per al professorat depenent de la Generalitat, s'havien eliminat els criteris de priorització que estaven condicionats pel nivell plurilingüe del centre on els docents tenien destinació.

A més, el secretari autonòmic afirmava que en el procediment d'elaboració i aprovació del Decret de Currículum d'Educació Primària s'havia modificat el projecte de decret inicial, eliminant les referències al Decret 9/2017, de 27 de gener; i assenyalava que en l'elaboració de les instruccions de l'inici de curs, s'havia eliminat qualsevol referència al decret.

Mantindre el sistema anterior

Informava, d'altra banda, que no havien sigut resolts per l'òrgan competent de la Conselleria els diferents recursos d'alçada interposats contra determinats projectes lingüístics de centre; i tampoc s'havia realitzat cap desenvolupament reglamentari del decret. La Sala, a la vista d'estes actuacions, va entendre que s'havia fet un esforç per "suavitzar els efectes del decret" sense que es complira la suspensió en els termes acordats.

Davant esta situació, el tribunal advertia que no podia inventar-se ni improvisar un model lingüístic educatiu, i per a fer complir la suspensió del decret es va valer del propi decret, que en la disposició transitòria primera, punt quart, assenyalava que "fins a la implantació del Programa d'educació plurilingüe dinàmic en cada nivell educatiu, d'acord amb el calendari d'aplicació d'este decret, en els nivells no afectats s'aplicaran els programes bilingües i plurilingües regulats per les disposicions normatives vigents a la data d'entrada en vigor del decret" -consisteix a mantindre el sistema anterior-.

La Conselleria va recórrer esta mesura i el TSJCV ha rebutjat el seu escrit. Afirma que qüestió diferent que no ha sigut objecte de debat en este assumpte és la incidència del Decret Llei 3/2017, d'1 de setembre, del Consell, pel qual s'adopten mesures urgents per a l'aplicació, durant el curs 2017-18, dels projectes lingüístics de centre. Açò s'està examinant en altres resolucions judicials.

Escola Valenciana

D'altra banda, el TSJCV ha dictat una altra resolució també relativa al decret de plurilingüisme. En ella, rebutja la petició de Fundació Escola Valenciana de la Comunitat perquè la suspensió cautelar del mateix se circumscriguera només a la disposició addicional quinta -la que fixava l'acreditació automàtica de coneixement d'idiomes en els nivells amb més valencià-. Els imposa 350 euros en costes. La Sala, després d'estudiar el recurs, el rebutja perquè el promotor de l'incident no va posar en relleu cap circumstància especial per la qual haguera de modificar la mesura cautelar adoptada.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento