Comunitat Valenciana

El Consell planteja una llei per a llançar "llum" a l'activitat dels lobbies i evitar el "nepotisme"

  • El ple del Consell ha aprovat este divendres l'avantprojecte de Llei per a regular i llançar "llum" a l'activitat del lobby en l'àmbit de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, amb l'objectiu de garantir la transparència en la participació d'estos grups d'interés en l'adopció de polítiques públiques i en l'elaboració de projectes normatius, de manera que "hi haja unes regles comunes i no prevaler el nepotisme o amiguisme" i "no es faça des de la foscor de despatxos poc ventilats".

Així ho ha indicat el conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, Manuel Alcaraz, que ha indicat que la llei regula esta activitat d'acord amb els principis de legalitat, publicitat, transparència, rendició de comptes i responsabilitat en la gestió pública.

L'avantprojecte de llei situa els lobbies dins de l'administració col·laborativa i en el marc del concepte de bon govern, amb l'objectiu d'evitar que els poders públics puguen afavorir uns grups d'interés enfront d'uns altres.

Alcaraz ha destacat la novetat que suposa este avantprojecte de llei, atés que no existix legislació a nivell estatal i només tres autonomies l'han desenvolupat -Catalunya, Castella-la Manxa i Aragó- sent la valenciana l'única que està tramitant una llei específica que regule el fenomen dels lobbies.

El lobbisme és un mitjà perquè sectors de la societat traslladen els seus posicionaments, preocupacions i arguments als representants polítics i a les persones responsables de l'administració pública, amb la intenció d'influir legítimament en l'adopció de polítiques públiques.

El nou text normatiu, que compta amb 34 articles agrupats en cinc capítols, definix què és l'activitat de lobby en el primer d'ells, a més d'explicar què es considera lobby i els subjectes que estan obligats per esta llei.

En este sentit, es considera activitat de lobby tota comunicació directa o indirecta, oral o escrita, amb els càrrecs o empleats públics, amb la finalitat d'influir en l'adopció de polítiques públiques i en l'elaboració dels projectes normatius, desenvolupada en nom d'un grup organitzat de caràcter privat o no governamental en benefici dels seus propis interessos o de tercers.

El seu àmbit d'aplicació se circumscriu a les persones i organitzacions que, tenint o no personalitat jurídica, i en nom propi o de terceres parts, duguen a terme l'activitat de lobby. Al seu torn, afectarà els càrrecs públics i el personal emprat públic de l'Administració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental.

REGISTRE DE LOBBIES GRATUÏT I OBLIGATORI

El capítol segon regula el Registre de Lobbies, que fa efectiva la identificació pública de les activitats que desenvolupen els grups d'interés. El registre serà de caràcter electrònic, administratiu, gratuït i obligatori.

D'esta forma, es posa a l'abast de la ciutadania la informació sobre l'activitat i influència dels grups d'interés en les seues relacions amb l'administració. En el registre es faran constar les activitats que desenvolupa el lobby i es publicaran en el Portal de Transparència de la Generalitat, com a reunions, audiències i comunicacions de tot tipus.

La inscripció, a més d'implicar obligacions, suposa beneficis com poder presentar-se com a lobby inscrit en el registre davant de la Generalitat, la qual cosa possibilitarà la reunió o contacte amb càrrecs de l'administració o empleats del sector públic; fer constar la seua contribució en les consultes públiques en qualitat de grup d'interés, la qual cosa suposa prestigi social; ser informat sobre actes i consultes públiques de la Generalitat i rebre informació sobre l'activitat formativa i de divulgació que, organitzada per la Generalitat, puga ser del seu interés; afavorint així la igualtat de tots els lobbies.

La Conselleria de Transparència elevarà al Consell de forma anual un informe sobre l'activitat i el funcionament del registre, resultats que també es remetran al Consell de Transparència.

CODI DE CONDUCTA, "EMPREMTA NORMATIVA" I NEGOCIACIÓ DE NORMES

D'altra banda, l'avantprojecte de llei regula un codi de conducta per als lobbies, a més de sistemes de control i fiscalització de la informació registral.

Pel que fa al codi, es tracta d'un mínim d'obligat compliment que pot ser completat amb codis de conducta més exigents aprovats pels propis lobbies.

El nou text normatiu regula en el capítol tercer el que es denomina "petjada normativa", referida a la publicitat dels contactes que l'administració de la Generalitat manté amb els lobbies durant l'elaboració dels avantprojectes de llei i els projectes de decret, assegurant així que la influència d'estos grups en la confecció de les normes siga "transparent i no desproporcionada".

Açò suposa que s'annexarà un informe als textos normatius i es publicarà en el Portal de Transparència, incloent les aportacions realitzades pels lobbies durant l'elaboració i tramitació de lleis i decrets.

L'aplicació de la "empremta normativa" situarà a la valenciana com la tercera autonomia que aplica este procediment, després de Madrid i el País Basc.

En el capítol quart de l'avantprojecte es contempla la possibilitat que certes normes, com a avantprojectes de llei i decrets del Consell, puguen ser negociades amb els lobbies, sense que açò substituïsca la participació ciutadana i el tràmit d'audiència, previstos en la normativa vigent.

El resultat d'esta negociació no serà vinculant. No obstant açò, en el cas de separar-se del resultat del procés de negociació, el Consell haurà de motivar les raons de la seua posició negativa.

Finalment, el capítol cinqué arreplega el règim sancionador específic en matèria de lobbies i lobbisme, tipificant els fets que es consideren infracció per al lobby, càrrec i empleat públic i les sancions que poden suposar.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento