Comunitat Valenciana

La UV crea una app per a joves contra la violència masclista i el "mite de l'amor romàntic"

  • L'app porta el nom de 'Liad@s' i està disponible de forma gratuïta per a sistemes Android i IOS.
  • És un projecte competitiu que es desenvolupa a partir de la convocatòria de R+D+i, 'Valoritza'.
  • Es tracta de "la primera i única aplicació de telefonia mòbil en el món en format joc amb característiques de tall preventiu, socialitzador i educatiu".
L'app 'Liad@s'
L'app 'Liad@s'
UV
L'app 'Liad@s'

Un equip d'investigació de la Universitat de València (UV) ha desenvolupat el primer joc per a mòbil dirigit a adolescents -d'entre 12 i 18 anys- amb la finalitat de previndre la violència masclista i "desmuntar el mite de l'amor romàntic". L'app porta el nom de 'Liad@s' i està disponible de forma gratuïta per a sistemes Android i IOS.

Es tracta de "la primera i única aplicació de telefonia mòbil en el món en format joc amb característiques de tall preventiu, socialitzador i educatiu". Està desenvolupada "amb totes les garanties de seguretat per a la navegació virtual, d'acord amb les lleis de protecció de dades personals per a menors i majors de 18 anys, i rigor científic i metodològic".

Així ho ha destacat en roda de premsa José Javier Navarro, del Departament de Treball Social i Servicis Socials de la Facultat de Ciències Socials i coordinador de la iniciativa. En el grup transversal d'investigadors també participen Amparo Oliver, del Departament de Metodologia de les Ciències del Comportament de la Facultat de Psicologia; i Pedro Morillo, del Departament d'Enginyeria Informàtica de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria; a més de les tècniques d'investigació adscrites al projecte Ángela Carbonell i Jéssica Llácer.

'Liad@s' és un projecte competitiu que es desenvolupa a partir de la convocatòria de R+D+i, 'Valoritza'. Actualment l'equip està implementant, conjuntament amb les conselleries d'Educació i Igualtat, el projecte que avalua l'eficàcia d'esta app. Per a incitar al joc, l'equip que l'ha posat en marxa, proposa com a premi aconseguir tauletes i targetes Google Play.

El joc es planteja al voltant dels Mites de l'Amor Romàntic (MAR) i les Actituds Sexistes (Sexisme Benvolent i Sexisme Hostil). D'una banda, els tòpics associats a l'amor romàntic estan social i històricament construïts i la societat els interioritza quasi de forma inconscient, per la qual cosa influeixen en l'àmbit de les relacions afectives. Entre les creences que es pretenen "desmuntar" figuren que "els pols oposats s'atrauen", "l'entrega total", "la renúncia per amor", "la gelosia" o la "mitja taronja".

Estos tòpics, assenyalen els investigadors, serveixen a les persones per a jutjar què és acceptable i normal en l'enamorament o en la parella i què és previsible o desitjable. No obstant açò, genera unes expectatives irreals i inculquen a cadascú un prototip de relació "ideal".

Experiència pilot

El projecte s'ha desenvolupat durant este curs 2016-2017 sobre més de 1.000 alumnes d'Educació Secundària Obligatòria de la província de València, a més d'altres 150 menors entre 12 i 18 anys que es troben ingressats en centres d'acolliment de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, atés que en estos perfils existeixen més vulnerabilitats associades en la seua història de vida i que d'alguna manera poden condicionar les seues relacions de parella.

Geogràficament s'ha implementat en centres educatius de localitats com Utiel, Requena, Canals, Villar del Arzobispo, Manises, Massamagrell, Foios, Alzira, Xàtiva, Paterna, Burjassot, Mislata o València.

Fins a hui s'ha completat la fase 1 d'avaluació inicial i diagnòstic, durant la qual s'ha extret una sort de fotografia que reflecteix que la mitjana per a l'inici de les relacions sentimentals és de 12 anys, tant en els xics com en les xiques. Pel que fa a la violència dins de la parella, el 3,4% dels adolescents hòmens i el 5% de les dones assegura haver-la patit.

A més, un 41,1% dels hòmens diu haver detectat situacions de violència en general, enfront d'un 32,1 per cent de les seues companyes; i el 18,4% d'ells i el 15,5% d'elles ha percebut situacions d'assetjament en l'escola. Crida també l'atenció l'alt ús de les xarxes socials (el 72% de les xiques les utilitza diàriament i el 53,9% dels xics).

En este sentit, José Javier Navarro ha apuntat que s'ha detectat un augment de casos de violència entre la població més jove i "és necessari estudiar i saber per què".

L'expert afig que la creació de l'aplicació "es justifica a partir del moment en el qual als dotze anys ja comencen a donar-se relacions efectives" de parella. Per açò, apunta, "és necessari començar a treballar abans" per previndre. "La idea de la prevenció és garantia que a llarg termini la situació millorarà. Cal educar i previndre davant conductes de risc", ha asseverat.

Després de l'etapa inicial del treball, en la fase 2 es va realitzar la intervenció experimental mitjançant l'ús de l'app, i estos dies està tancant-se la fase 3 en la qual s'avaluarà la ferramenta mitjançant els re-test de verificació i jugabilitat.

Dinàmica del joc

Una vegada l'usuari es registra, s'inicia el joc on apareix una ruleta amb diferents colors. Cadascun d'ells, correspon a una prova diferent. La ruleta disposa d'un pulsòmetre que determinarà la casella en la qual cau el jugador. El jugador haurà d'aconseguir 4 minirruletes que li seran entregades en la carta-objectiu.

Així, les diferents proves, segons els colors de cadascuna, van des d'endevinar la resposta adequada, a l''amor ecològic' en què la persona que juga ha de reciclar els missatges positius i tirar a la brossa els missatges negatius; explotar els globus que continguen paraules nocives, fins a la prova en la qual cada persona que jugue haurà de decidir si la conversa de whatsapp que se li presenta és positiva o negativa. També hi ha proves de cançons, en les quals s'ha d'identificar quin és el missatge implícit, entre uns altres.

Per a incitar al joc, aquelles persones que juguen i superen la xifra de 2 milions de punts entren en diferents sorteigs, però aquella persona que acumule més punts, aconseguirà el premi directe que és una tauleta.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento