Comunitat Valenciana

Més del 90% de ciutadans de València creu que la Justícia no funciona bé i que necessita més diners, segons un estudi

  • Una enquesta feta per la Universitat de València (UV) a 433 ciutadans de la ciutat de València i voltants ha mostrat que el 94% dels ciutadans pensa que la Justícia no funciona bé, i alhora un 97% creu que caldria dedicar més diners a millorar este servici públic.
Fernando de Rosa y representantes de diversas entidades presentan la encuesta
Fernando de Rosa y representantes de diversas entidades presentan la encuesta
TSJCV
Fernando de Rosa y representantes de diversas entidades presentan la encuesta

El president de l'Audiència Provincial de València, Fernando de Rosa, ha presentat este dijous en roda de premsa esta enquesta, portada a terme per la UV, a proposta de la Plataforma per a la Millora del Servici de la Justícia, integrada per l'esmentada Audiència Provincial, l'Associació Valenciana de Consumidors (Avacu), la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana (Uccv), i la Federació d'Associacions de Veïns de València (Faavv).

De Rosa ha explicat que van a partir de l'opinió pública expressada en esta enquesta per a "treballar" en els aspectes assenyalats i ha destacat que han pogut acreditar un "gran desconeixement" de l'Administració de Justícia per part dels ciutadans, tenint en compte que un de cada sis enquestats no ho identifica com un servici públic i un de cada tres expressa que no ha rebut el mateix tracte que quan va a altres.

En esta línia, el document mostra que 93,67% considera que la justícia no funciona bé, un 16,5 no creu que la Justícia siga un servici públic. D'altra banda, un 66,58% coneix les funcions d'un Jutjat de Pau i una part destacable desconeix les funcions de fiscals (12,87%), secretaris judicials (53.40%) i procuradors (28,43%).

Els ciutadans també mostren la seua aposta per la mediació per a evitar arribar a la via judicial: un 83% del total està d'acord o molt d'acord en què deuria fomentar-se, front a un 5% que no és partidari que el Govern recolze que es resolguen conflictes per esta via i un 19% que desconeix este concepte.

Pel que fa a les experiències de la ciutadania als jutjats, un 36% dels qüestionats les qualifica com neutra, i alhora un 36% les considera negativa i únicament un 28%, positiva. A més, només un 14% dels quals van utilitzar este servici públic, van utilitzar la Justícia gratuïta i, d'estos, un 54,5% assenyalen que ha sigut fàcil tramitar-la.

En esta línia, només un 27% sap com sol·licitar un advocat d'ofici, i, d'ells, menys del 10% ho han usat.

DIFICULTATS AMB EL LLENGUATGE JUDICIAL

L'enquesta també s'interessa pel temps que es triga a resoldre un procediment judicial, sobre el que els ciutadans han presentat una resposta negativa en un 63%, tenint en compte que només un terç declaren que van tindre temps per a explicar el que volien. També un 44% indica que contactar per telèfon ha sigut difícil o molt difícil i un 48% respon que no entén el llenguatge judicial. Així, únicament un terç d'ells va llegir el que va firmar.

Sobre el funcionament de la via judicial, un 64% dels enquestats assenyala que s'ha complit la sentència. A més, un 44% valora com a bona l'atenció de funcionaris, i neutra un 31%, mentre que només un 20% coneix els punts d'informació de Jutjats, però no arriba al 17% el nombre de ciutadans que indica que són fàcils de localitzar. Un 28% opina que els Jutjats no queden accessibles per a persones amb discapacitat i un 55,23% creu que no existix telèfon d'informació als jutjats.

Quan arriba el moment de la citació en seu judicial, el 60% dels preguntats declara que esta no es va realitzar en l'hora prevista; un 48,8% no ha tingut un lloc per a acomodar-se durant el retard; un 82.5% no ha rebut explicació del retard; un 58,4% va sentir falta d'intimitat durant l'actuació judicial, i un 73% ha tingut dificultats per a localitzar la seua sala. Pel que fa al positiu, un 62% considera les instal·lacions adequades.

MENYS D'UN 9% EN VALENCIÀ

Alhora, menys d'un 9% van optar per usar el valencià en la seua relació amb la Justícia, i d'estos, aproximadament un terç diuen haver tingut problemes per a això.

Pel que fa a les potencials millores, un 97% dels participants d'esta enquesta afirma que el Govern central hauria de dedicar més diners a millorar l'administració de Justícia i opinen a on destinar estos recursos: un 67,7% a augmentar nombre de jutges; un 57,3% a un altre tipus de personal; un 72.8% com més i millors tecnologies; un 47% a millorar infraestructures, i un 12% a altres aspectes.

"No creuen que sigui un problema únicament de l'Administració central, creuen que també hi ha un problema en l'autonòmica", ha precisat De Rosa.

Els ciutadans que han respost a estes preguntes també destaquen que els Jutjats haurien d'obrir les portes també a les tardes. Concretament, un 95% pensa d'esta manera, de la mateixa manera que un 80% que creu que també haurien d'estar disponibles el matí dels dissabtes.

PRINCIPALS REIVINDICACIONS

El president de l'Audiència de València ha assenyalat que algunes de les reivindicacions que s'extreuen d'aquest estudi són les d'una millor atenció al ciutadà, millor accessibilitat, o major empatia amb els ciutadans, a més de més jutges i més tecnologia i ha expressat el seu desig que estos resultats siguen "un punt de partida", pel que faran propostes per al Consell General del Poder Judicial (CGPJ), la Conselleria de Justícia i el Ministeri d'esta branca.

L'experta de la UV que ha dirigit este treball, Amparo Oliver, ha afirmat que si ha de definir la conclusió d'esta enquesta és que els ciutadans consideren que tenen una Justícia "lenta", a més d'un "gran desconeixement". Així, considera imprescindible la "implicació" de les autoritats polítiques i judicials a causa del "tracte discriminatori que posa en risc el sistema", ja que els ciutadans "no perceben que hi haja una igualtat de drets com la resta de servicis públics" i ha considerat necessària una "dotació pressupostària".

Per part de la Faavv, la seua presidenta, María José Broseta, ha assegurat que este estudi ha de ser "un primer pas" i ha instat a "no quedar-se ací". Sobre este punt, ha apuntat que està previst organitzar jornades amb veïns o col·legis professionals, que "s'han d'implicar".

Des de la Uccv, Vicente Inglada ha subratllat que la gratuïtat de la Justícia és "una reivindicació cap al Govern central" i "ens trobem taxes i més taxes". Pel que fa a les dificultats dels usuaris per a entendre el llenguatge judicial, ha indicat que "hauria de fer reflexionar a polítics i jutges" i ha demanat "fer més ciutadà el llenguatge".

"La gent seguix sense llegir el que firma. Demanem que la gent es llegisca la lletra menuda i absolutament tot, perquè després ens trobem clàusules terra i clàusules abusives", ha lamentat Inglada.

Finalment, des d'Avacu, Fernando Móner ha destacat la dada que un 73% declare que ha tingut moltes dificultats per a trobar la sala en la qual s'ha fet el seu procediment, pel que ha apuntat que existix un problema de senyalització.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento