Comunitat Valenciana

Les Corts aproven per unanimitat instar al Govern a pressupostar el 'Tren de la Costa'

  • El ple ha acordat demanar que es pressuposte el cost, que hauria d'oferir un servici de Rodalies compatible amb l'alta velocitat.
  • Segons el PSPV, aquest tren donaria servici a més de 500.000 habitants i "s'obvia l'interés social i turístic" que podria tindre.
  • Els populars han criticat que porten des del 2011 lluitant per què es porte a terme la infraestructura i que Compromís vol "penjar-se una medalla".
Rodalies
Rodalies
EUROPA PRESS
Rodalies

El ple de les Corts Valencianes ha acordat per unanimitat exigir al Consell que inste al Govern central que es pressuposte el conegut com a 'Tren de la costa' per a unir el tram desaparegut en 1974 entre Gandia i Dénia, i aquest amb Alacant, oferint un servici de Rodalies compatible amb l'alta velocitat, i que la licitació del primer tram es produïsca durant l'any 2017.

Així ho ha acordat la Cambra valenciana arran d'una proposta de Compromís que ha estat després consensuada amb PSPV i Ciutadans, que havien plantejat esmenes a la resolució. També havia plantejat una esmena el grup popular, que instava a seguir l'execució del protocol existent entre Foment, Generalitat, Adif, Renfe i GTP, i que no ha estat acceptada.

Precisament, una bona part del debat ha estat marcada per l'enfrontament verbal entre el diputat de Compromís, Josep Nadal, i la portaveu del PP, Isabel Bonig, després que el parlamentari criticara la redacció de l'esmena dels populars i apuntara que no han designat José Císcar per defensar-la perquè "segurament no tindria la cara tan dura" de fer-ho sent de Teulada (Alacant), municipi que es veuria beneficiat per la iniciativa.

Davant de la protesta dels populars i la impossibilitat de prosseguir amb l'exposició, malgrat la crida a l'ordre del president de les Corts, Enric Morera, Josep Nadal ha apuntat que "quan no hi ha arguments hi ha qui prefereix bramar" i ha afegit: "No tenen vergonya ni la coneixen".

Isabel Bonig ha demanat la paraula per a assegurar que el seu grup no va a permetre "insults ni actituds xulesques ni masclistes" com, segons ha dit, la de Nadal d'"encarar-se a l'única síndica dona", en una actitud que, a més, ha qualificat de "poc democràtica". "Quan insulta és que no té ni un sol argument", ha afegit.

Reivindicació històrica

En el debat de la iniciativa Nadal ha subratllat que el tren és una reivindicació històrica, de més de 40 anys, de pobles que ara per ara "no tenen dret a les connexions de Rodalies que toca" i aquesta és, ha dit, "la història de l'estafa més gran mai contada de l'Espanya radial".

Sandra Martín (PSPV) ha subratllat que aquesta infraestructura donaria servici a més de 500.000 habitants, el 10% de la població de la Comunitat, i a més "s'òbvia l'interès social i turístic" que podria tindre.

El portaveu de Ciutadans, Alexis Marí, ha lamentat que els habitants d'estes comarques com no tinguen "un cotxe o helicòpter mal ho tenen" i ha considerat "un despropòsit que no s'invertisca en una cosa tan fonamental per a vertebrar la Comunitat".

Manuel Pérez (PP) ha recordat que existeix un protocol signat el 2011, que el seu grup ja estava "pujat en el tren de la reivindicació" i ha indicat que obviant aquest protocol la proposta de Compromís és "incompleta" i persegueix només "penjar-se una medalla".

Nadal ha acusat els populars de tirar "pilotes fora" i els ha demanat que es deixen de "politiqueria" i que el Govern del PP "pose sobre la taula els diners" per a executar esta infraestructura.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento