Comunitat Valenciana

La UA lidera un projecte europeu per potenciar l'estudi de la robòtica entre els estudiants

  • La Universitat d'Alacant (UA) impulsa des del setembre passat un programa per a incentivar l'interès dels estudiants en les enginyeries relacionades amb la robòtica. El programa europeu 'Eurobotique' es desenvoluparà al llarg de dos anys i pretén lluitar contra el "descens" en el nombre de matrícules en les carreres vinculades al sector "tant a Espanya, com en molts altres països de l'entorn".
Robots del proyecto europeo Eurobotique
Robots del proyecto europeo Eurobotique
UA
Robots del proyecto europeo Eurobotique

En un comunicat, la UA ha incidit que "el futur és dels robots" i que la robòtica "es posiciona com un element innovador i necessari per a les noves generacions". És per esta raó que l'Escola Politècnica Superior (EPS) participa en el projecte Eurobotique per a fomentar l'aprenentatge col·laboratiu europeu per a l'adquisició de competències mitjançant robots.

"Acostar el món de la robòtica als nostres futurs professionals i incentivar la participació d'alumnes en estudis tecnològics és una prioritat per als participants en el projecte Eurobotique", apunta el professor del Departament de Tecnologia Informàtica i Computació de la UA, Francisco Pujol.

La robòtica és una disciplina en auge que implica el disseny i construcció de robots, abraça temes multidisciplinaris, dóna suport a habilitats productives, creatives, digitals i comunicatives, i és un motor per a la innovació en produir canvis en persones, idees i actituds.

"La robòtica educativa busca despertar l'interès dels estudiants transformant matèries com matemàtiques, física o informàtica en més atractives i integradores", explica Pujol. Per a aconseguir-ho, "s'ha de canviar l'esquema pedagògic tradicional i substituir-lo per una metodologia que enfortisca els processos d'ensenyament-aprenentatge a través de l'ús de prototips robòtics i programes especialitzats amb fins pedagògics", ha seguit Pujol.

En particular la Universitat d'Alacant i, en concret, els departaments de Tecnologia Informàtica i Computació (DTIC) i de Ciència de la Computació i Intel·ligència Artificial (DCCIA) que col·laboren en este projecte tenen una àmplia experiència acreditada en docència i investigació en el món de la robòtica: "esta experiència ens permet avaluar les necessitats tecnològiques de la societat i la indústria, a fi de formar futurs professionals capaços de millorar servicis i processos de producció aplicant tecnologia actual de robòtica".

El programa europeu està cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea, el projecte té, a més de la UA, l'IES de Torrellano com a centre coordinador del projecte, el Lycée Ozenne de Tolosa (França) i IIS CASELLI de Siena (Itàlia). Es tracta de tres socis vinculats al sector de la robòtica ja que, en el cas de Tolosa, és el major centre europeu de la tecnologia aeronàutica i seu d'AIRBUS Defense & Space o el Centre National d'Études Spatiales.

A Siena està molt desenvolupada la vinculació de la robòtica i la neurociència. Com a exemple, fa poc a l'hospital de Siena s'ha realitzat una operació utilitzant un micro-robot, resultant el caldo de cultiu apropiat per a estudiar els mecanismes d'aprenentatge i funcionament dels nous robots i la possibilitat de la interacció cervell/màquina.

Finalment, Torrellano té un polígon industrial centrat en la indústria de calçat, on diverses empreses usen robots en fabricació.

En febrer de 2017 professors i estudiants dels diferents centres socis del projecte viatgen fins a Alacant. Al llarg d'una setmana visitaran diferents empreses de l'entorn que treballen en el món de la robòtica i es realitzarà la primera competició robòtica entre els alumnes dels diferents centres. Els resultats del projecte es difondran a la finalització del mateix en una Jornada de Ciència, tecnologia i educació, tallers, ponències, debats i altres activitats lúdic-divulgatives.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento