Les retallades i les obres agreugen la baixada de freqüències al bus

  • Afecta a les zones on no arriba la xarxa exprés nova.
  • Xofers i usuaris denuncien que els vehicles es queden a cotxeres.
  • L'ús del bus va disminuir un 1,2% al novembre del 2014 respecte un any abans.
Una de les parades de la Nova Xarxa de Bus de Barcelona.
Una de les parades de la Nova Xarxa de Bus de Barcelona.
ACN
Una de les parades de la Nova Xarxa de Bus de Barcelona.

Les freqüències de pas dels autobusos convencionals de Barcelona, els que no pertanyen a la Nova Xarxa de Bus exprés o xarxa ortogonal, disminueixen progressivament, segons ha constatat l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i han corroborat el sindicat COS de TMB, experts en Mobilitat com Ole Thorson i  usuaris consultats per 20minutos.

Segons la PTP, des del setembre, el temps d’espera s’ha incrementat en dos minuts en 20 línies els dies feiners; en 17 línies, els dissabtes, i en 19, els festius. L’entitat denuncia, a més, que hi han diverses línies amb intervals de pas excessivament llargs, com, per exemple, la 51 (50 minuts), la 42 (36 minuts) o la 26 (31 minuts).

Tant la PTP com la COS atribueixen aquesta reducció de freqüències a la falta de reposició de personal. "En els darrers quatre anys s’ha jubilat gent i no s’ha contractat a ningú i s’han eliminat uns 300 serveis diaris. Per aquest motiu, molts cotxes es queden estacionats a les cotxeres", afirma Josep Garganté, portaveu de la COS. Assenyala, també, que "des de fa dos anys s’ha reduït el servei els divendres com si fossin dies de pont".

El president de la PTP, Ricard Riol, afirma, d’altra banda, que l’augment del temps d’espera també és conseqüència del fet que "es destinen recursos constants a la Nova Xarxa de Bus en detriment de l’altra" i a què "reformes urbanístiques com la de la Diagonal o el passeig de Gràcia han afectat el servei d’autobusos". "Abans el trànsit girava pels laterals i ara ho fa pel carril bus", apunta, i afegeix que "per un mal urbanisme els busos es mouen a una velocitat mitjana d’11,5 quilòmetres per hora, mentre que s’hauria d’aspirar als 15".

"S’han eliminat línies i s’han baixat freqüències, però, en canvi, la xarxa ortogonal no les ha substituït totalment", assenyala Thorson, i Garganté puntualitza que s’han suprimit 21 i se n’han creat 13. Des de TMB no van voler fer declaracions al respecte.

Menys viatges en autobús

Per a Garganté, aquest increment del temps d’espera podria ser una de les causes per les quals, segons va anunciar aquest dimarts l’Institut Nacional d’Estadística (INE), els viatges en autobús van baixar a Barcelona un 1,2% al novembre del 2014 respecte al mateix mes del 2013 –de 16,27 milions a 16,08–.

Les dades de l’INE mostren, en canvi, que els del metro van ser 31,6 milions al novembre, un 0,6% més que en el mateix període del 2013. Al conjunt de Catalunya, el nombre d’usuaris dels busos urbans també va caure, un 0,2%.

Els usuaris opinen

La Claudia Bernal, que ahir al migdia estava esperant l’autobús a la parada situada a la cantonada del carrer Aribau amb la plaça Universitat, es va mostrar descontenta amb els intervals de pas dels autobusos que circulen per Barcelona. "La freqüència de pas és una porqueria, sobretot durant els caps de setmana", va apuntar, i va afegir que "quan se t’escapa un bus pots estar esperant un quart d’hora o 20 minuts fins que en ve un altre". "No em fan arribar tard a la feina perquè estic a l’atur, però quan quedo amb algú, de vegades, arribo tard", va assegurar.

"En general el servei d’autobusos funciona bé, però els diumenges els temps d’espera augmenten massa. El 59 triga un mínim de 10 minuts en venir i arribo tard a la biblioteca", va apuntar la Marina Ruano.

L’Anna Maria va considerar ahir que "una ciutat com Barcelona hauria de tenir un servei d’autobús millor". "Del Bus de Barri no tinc res a dir, però el 58 triga molt en passar", va apuntar.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento