Paguem més pels peatges catalans que pels estatals

Les barreres de pagament de la Generalitat s’han encarit un 3% més de mitjana que els de l’Estat a Catalunya en quatre anys. Mollet i Sitges s’han disparat.
Els peatges que tutela la Generalitat han pujat més els darrers quatre anys (una mitjana d’un 3% més) a Catalunya que els que són de titularitat del Ministeri de Foment. Aquest augment en les tarifes dels peatges catalans xoca amb la voluntat dels governs que han passat per la Generalitat els darrers quatre anys per reduir-ne els preus.La primera raó és l’arrodoniment dels cèntims per la incorporació de l’euro. La segona és la repercussió de l’IPC en les tarifes, que el 2005 va ser del 3,5 %. També en són motius els increments de l’IPC que es van ajornar el desembre del 2003 i l’increment pendent de repercussió de l’augment de l’IVA del 7 al 16 %, que repercutiran sobre els usuaris de manera lineal fins a l’any 2013, així com el factor que quants menys vehicles passen per una autopista, més s’incrementa l’actualització dels peatges.

Sitges i Mollet, més cars

Des del 2002 els peatges tutelats pel Govern han pujat una mitjana d’un 15,5 % i els que tutela l’Estat ho fan fet una mitjana d’un 12,80 %. Hi ha, però, casos paradigmàtics de fins a quin punt es pot arribar a encarir un peatge. És el cas del tram Sitges-Vendrell, a la C-32, on s’ha incrementat la tarifa fins a un 26,49 % en quatre anys. Aquest augment, segons fonts del Govern, és fruit d’una bonificació en el preu que es va establir quan es va posar en marxa i que ara l’Executiu està recuperant amb els anys.

El tram Barcelona-Montmeló, a la C-33 i que inclou el peatge a Mollet, ha pujat fins a un 17,27 % des del 2002. Aquest tram, un dels més transitats amb una mitjana diària d’111.353 vehicles el 2005, havia mantingut en 20 cèntims des del 2002 la part que es quedava la Generalitat i aquest 2006 l’han incrementada fins a 0,25 euros.

A pagar l’IVA perdut fins el 2013

El 2005 és el de majors augments tarifaris en quatre anys, amb una mitjana d’un 4,91 % en tots els peatges de la Generalitat. Això també és per la sentència del Suprem, que desestimava el recurs interposat el 2002 per l’anterior govern de CiU, que entenia que l’Estat havia d’adoptar les mesures perquè l’IVA de les autopistes es reduís del 16 al 7 %. Com a conseqüència,  l’increment pendent quan es va tornar a aplicar el 16 % repercuteix en els usuaris dels peatges de manera lineal fins al 2013.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento