Els incívics són ja el principal problema de seguretat al metro

Ocasionen el 86% de les incidències. Fumen, salten a les vies, aturen les escales mecàniques, tiren de la palanca d’emergència dels trens... Només el 14% d’actuacions són per delictes.
Un comboi de metro grafitat per un grup de vàndals el 27 d’agost a l’estació de Mercat Nou i que van ser detinguts per la Policia.
Un comboi de metro grafitat per un grup de vàndals el 27 d’agost a l’estació de Mercat Nou i que van ser detinguts per la Policia.
TMB
Un comboi de metro grafitat per un grup de vàndals el 27 d’agost a l’estació de Mercat Nou i que van ser detinguts per la Policia.
L’incivisme és ja el principal problema de seguretat al metro, molt per damunt dels robatoris i d’altres delictes comuns. Els incívics provoquen fins al 86% de les incidències, mentre que els fets delictius, només el 14%.

Fumar, saltar a les vies, aturar les escales mecàniques, tirar de la palanca d’emergència dels trens... Totes aquestes i d’altres conductes que incompleixen el manual del viatger configuren el 82% de les incidències detectades al metro. Se’ls hi han de sumar els actes d’incivisme vinculats al vandalisme: els grafits, els murals i l’scratching (ratllar vidres).

Aquests i d’altres danys materials al mobiliari i elements de les estacions i combois conformen el 4% restant de les incidències que es produeixen per incivisme.

El responsable de seguretat i protecció civil del metro, Ricardo Ortega, afirma que «el metro de Barcelona és un dels més segurs del món, tot i que és veritat que té un component d’incivisme més alt que a altres ciutats». Ortega, però, matissa que «si la majoria de les persones no tinguessin una actitud cívica, seria impossible aturar» una massa tan gran d’usuaris del metro.

Els comportaments incívics es combaten, primer, amb advertiments i, després, amb sancions. El cas és que només el 14% de les incidències que es registren al metro són actes considerats delictius: agressions i robatoris, majoritàriament.

Els viatgers tenen més sensació d’inseguretat al metro que al carrer, però el responsable de seguretat afirma que «els robatoris de carteres passen igual a les Rambles que al metro».

Bons hàbits per evitar robatoris

El responsable de seguretat i protecció civil del metro, Ricardo Ortega, considera que si els viatgers adquirissin uns «bons hàbits», com no perdre de vista la seva bossa mentre viatgen llegint un diari, «s’evitarien molts robatoris». Pel que fa als actes de vandalisme, les sancions previstes varien segons el valor dels desperfectes que s’ocasionin. Per exemple, un atac contra un extintor suposa el cost de reparar el vidre, carregar el recipient i la neteja de l’andana, a més de la reposició de l’extintor i la multa que pugui imposar el jutge.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento