L'ordenació d'accessos en el Parc Natural de Serra d'Irta redueix la pressió del trànsit i la presència de vehicles a motor a l'entorn de l'espai natural en un 70 per cent, respecte al mateix període de 2021.
La secretària autonòmica de Transició Ecològica, Paula Tuzón, i el director general de Medi Natural, Julio Gómez, han mantingut aquest dijous una reunió en el Parc Natural amb els ajuntaments d'Alcossebre/Alcalà de Xivert, Peníscola i Santa Magdalena de Polpís per a avaluar els resultats després del primer estiu de regulació temporal de la circulació.
Tuzón ha explicat que les "dades del balanç constaten una menor afecció a la fauna, la vegetació i la biodiversitat a Serra d'Irta", que enguany ha registrat uns 6.000 cotxes, enfront dels fins el 20.000 de l'any anterior.
Així mateix, ha valorat la col·laboració dels municipis i la resposta positiva de les persones visitants. Una enquesta de satisfacció realitzada sobre el territori reflecteix que més del 95% de les persones a les qui se'ls ha preguntat aplaudeix la regulació de l'accés a motor.
Per la seua banda, el director general de Medi Natural, Julio Gómez, ha posat l'accent en les dades d'accés amb bici -una mitjana de 161 visitants al dia-, que demostra la "creixent responsabilitat i presa de consciència de la ciutadania en matèria de mobilitat".
ZONES D'APARCAMENT
La mesura implantada fins al passat 31 d'agost ha consistit a habilitar un centenar de zones d'aparcament sotmeses a la reserva prèvia, a través d'un número de telèfon. Les xifres llancen una ocupació mitjana del 95%, aconseguint el 100% els caps de setmana i la major part del mes d'agost. Pel que fa als accessos, un terç correspon a Alcossebre i la resta a l'entrada per Peníscola.
Aquest ha sigut el primer estiu en el qual s'ha limitat de manera temporal la circulació, la permanència i el trànsit de vehicles en l'àmbit del parc natural per raons ecològiques, paisatgístiques i d'ús públic. L'elevat trànsit de vehicles per la pista de la costa generava un deteriorament progressiu de l'ecosistema i un risc en cas d'emergència i necessitat d'evacuació de la zona.
Al seu torn, aquesta mesura ha permès la contractació de personal per a informació i control d'aquestes tanques, i la coordinació amb els agents mediambientals de la zona per a facilitar les tasques de control i seguiment del compliment d'aquesta regulació.
L'experiència servirà per a millorar el projecte en els pròxims anys, com per exemple, la millora del ferm de la pista, l'adequació de la ruta Eurovelo 8, o l'ampliació de l'accés de les persones visitants mitjançant transport públic o lloguer de bicis, entre altres propostes.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios