Gairebé el 80% dels usuaris del metro i més de la meitat dels viatgers del bus estudien o treballen, però, a la pràctica, aquests dos mitjans de transport s´agafen més per oci (anar de festa, visitar els amics, fer turisme, comprar) que per desplaçar-se a la feina o a l´escola i la universitat.
Dels 7,35 milions de viatges que es fan en un dia feiner als 11 municipis amb metro i bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), el 29,5% són no obligats, mentre que el 25,5% són per treball o estudis. En la resta es compten trajectes múltiples que inclouen diverses activitats, com anar a la feina, però passant per una botiga o pel gimnàs abans de tornar a casa.
«Hem entrat en la mobilitat moderna. Cada cop hi ha més població i més motius per desplaçar-se, no només per treballar o estudiar», raonen des de TMB. Dos exemples del canvi d´hàbits són l´ampliació de l´horari del metro nocturn i els caps de setmana o que, ara, l´oferta del metro en hores vall (quan hi ha menys demanda) és superior a la que hi havia en hora punta el 2005.
Els viatges d´oci imperen sobre els obligats a Barcelona, l´Hospitalet, Santa Coloma, Badalona, Sant Adrià, Esplugues, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Just, Montcada i el Prat, però no a la resta dels municipis de la regió metropolitana, on un 37,5% de la mobilitat és obligada.
A la dotzena de municipis amb servei de TMB hi predominen els viatges a peu o en bici (38,2%). S´hi han detectat llacunes en l´oferta de metro (a Sarrià, la Font d´en Fargues, la Marina o als barris allunyats del centre de Badalona, Cornellà o Esplugues), que es volen pal·liar amb l´ampliació de línies i l´entrada en servei de la L9. Aquest dèficit del suburbà ha causat un ús més intensiu del bus a zones com Can Baró, la Barceloneta o la Salut.
La mobilitat està molt centralitzada a la ciutat de Barcelona, que és origen i destí del 68% dels desplaçaments. A més, nou de cada 10 viatges en transport públic a la regió metropolitana passen per algun dels 11 municipis més propers a la capital, on es focalitza el servei de metro.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios