El conseller Joaquim Nadal va anunciar ahir que el seu departament mirarà amb lupa la construcció dels 95 quilòmetres de túnels que es fan ara. «Res tornarà a ser igual després del Carmel», va sentenciar.
En la compareixença parlamentària, Nadal va explicar que a partir d’ara serà l’administració la que porti la veu cantant per «recuperar el control tècnic» de les grans obres públiques, per davant dels enginyers de les empreses. Per això va anunciar una remodelació del cos directiu de l’empresa pública GISA –que adjudica obres– i una revisió de les adjudicacions, prioritzant els requeriments tècnics per sobre dels financers, fet que encarirà les actuacions. Si les empreses no ofereixen prou seguretat, se’ls rescindirà el contracte, va avançar.
Nadal va admetre que les subcontractacions en les anàlisis del subsòl «escatimen el control» de l’autor inicial dels sondejos. El conseller descarta continuar amb el mètode austríac, si no es reforça la seguretat del subsòl.
Arriba la primera querella
Un grup de comerciants afectats pel desallotjament del Carmel van anunciar ahir que aquest matí presentaran la primera querella contra les empreses que estaven construint el túnel ensorrat.
D’altra banda, la conselleria de Benestar i Família va començar ahir a fer un cens dels desallotjats per agilitzar el pagament els propers dies de les dietes diàries aprovades pel Govern. Els operaris que fan el llistat es traslladen als vuit hotels on viuen els afectats, a l’oficina de la plaça Pastrana i al Casal de Gent Gran del carrer Tolrà.
5 preguntes sobre......El mètode austríac
1 En què consisteix? En perforar, amb dinamita si cal, per avançar transversalment, aprofitant la resistència dels propis materials que donen estabilitat al túnel.
2 Es col·loquen reforços? Si el terreny així ho requereix. Segons siguin els resultats de les anàlisis geològiques, els tècnics treballen amb malles, arcs i perns de ferro.
3 Des de quan s’utilitza? Va començar a usar-se a mitjans de la dècada dels anys setanta, com una alternativa al mètode tradicional d’anar excavant homogèniament.
4 Per què té detractors? Arran que s’enfonsés un túnel a la Gran Bretanya es van comptabilitzar 39 accidents en cavitats construïdes amb aquest mètode. Les autoritats de Madrid van prohibir el seu ús el 1996.
5 A banda de Barcelona, es fa servir a d’altres llocs? Londres i Bilbao han fet així part del metro; el túnel del canal de la Mànega.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios