Bus i metro guanyen 21 milions de viatgers en l’any negre del tren

El suburbà supera el milió de viatgers diaris. TMB no es planteja ampliar mitja hora més l’horari laborable fins d’aquí a dos anys. El Bicing metropolità es finançarà amb publicitat a les bicicletes.
Un tren de FGC va quedar ahir al migdia atrapat mitja hora en un túnel, entre les estacions del Gornal i Sant Josep, perquè el comboi que el precedia va quedar bloquejat per una avaria (ACN).
Un tren de FGC va quedar ahir al migdia atrapat mitja hora en un túnel, entre les estacions del Gornal i Sant Josep, perquè el comboi que el precedia va quedar bloquejat per una avaria (ACN).
Un tren de FGC va quedar ahir al migdia atrapat mitja hora en un túnel, entre les estacions del Gornal i Sant Josep, perquè el comboi que el precedia va quedar bloquejat per una avaria (ACN).
El 2007 és el primer any en què les estadístiques mostren l’impacte de les crides a utilitzar el transport públic, sobretot, de nit en detriment del cotxe. Precisament, en l’any que passarà a la història per la crisi de l’AVE i Rodalies, metro i busos metropolitans han guanyat 21 milions de viatgers. El Metro de nit ha sumat 6 milions  més; el bus en festiu ha tingut 210.000 més i el Nit Bus, un milió més.L’any passat és de rècord al Metro en registrar 366,4 milions de viatgers (dels 648,2 que ha assumit tot el transport metropolità) i superant la «xifra màgica», segons la presidenta de TMB, Assumpta Escarp, «del milió de persones–dia». L’èxit del nocturn, però, no farà avançar a «abans del 2010» l’ampliació del metro la nit dels divendres o allargar-lo 30 minuts els feiners.

El Metro segueix sent el servei més utilitzat. Dissabtes i festius guanyen un 7,2% cadascun (1,2 milions de  viatges més), mentre que en feiners assoleix un 2,4% més (325.000). L’autobús en festiu s’utilitza un 7% més (210.000) i mostra un estancament de +0,5% en feiners.

Dins el servei nocturn destaca el NitBus, que ha captat gairebé un milió de viatgers addicionals i ha transportat 5,3 milions totes les nits de l’any. També s’ incrementa el passatge a l’Aerobús, fins a l’aeroport en un 13,1% que el deixa en 3 milions anuals.

Bicing metropolità

L’Entitat Metropolitana del Transport, segons el seu president, Antoni Poveda, ha demanat un estudi per implantar el Bicing a ciutats que tinguin continuïtat urbana amb Barcelona. Per finançar-ho, es planteja incloure publicitat en les bicicletes.

Vagues a tmb

Mana treball

El Departament de Treball serà qui dirimirà entre treballadors i TMB en el conflicte laboral, segons van acordar ahir totes les parts en conflicte. No obstant els conductors pararan sis hores el dia 12, entre les 11 i les 17 h per decidir en assemblea si abandonen les mobilitzacions. A banda, 64 tècnics de senyalitzacions de Metro inicien protestes per reclamar nova equiparació laboral. Faran aturades del 18 al 22 i del 25 al 29 dues hores per torn. Segons TMB, això no representarà una afectació del servei.

Seqüeles dels talls

Al servei de renfe

Al gener, la línia C2 Sud de Rodalies i l’estació de l’aeroport del Prat (que van patir els talls per l’AVE) van registrar 98.876 desplaçaments diaris, un increment de 8.922 viatges/dia sobre el desembre. Tot i així, encara no s’han assolit els nivells de novembre del 2006, quan es va arribar als 106.502 desplaçaments diaris. Al gener, aquestes serveis de Rodalies han recuperat el 93% del passatge i s’ha notat més a estacions com Vilanova i la Geltrú i Sitges.

Un tren de FGC queda atrapat al túnel

Un tren de FGC va quedar ahir al migdia atrapat mitja hora en un túnel, entre les estacions del Gornal i Sant Josep, perquè el comboi que el precedia va quedar bloquejat per una avaria. Segons la companyia, el maquinista va anar informant els viatgers i es va mantenir la llum i la calefacció. Quan el tren va poder tornar a l’estació de Sant Josep, van ser evacuats a un altre comboi. Precisament, demà s’estrenen les noves freqüències de pas del Metro del Llobregat (foto). Passarà un tren cada 5 minuts de Martorell a Barcelona i, cada 20, de Manresa a Igualada.

El Parlament rebutja l’actual traçat de l’AVE a l’Eixample en trencar ERC el tripartit

La Cambra reclama una moratòria en el túnel. ERC va trencar ahir la disciplina de vot del tripartit, per segona vegada aquesta legislatura, al sumar els seus vots als de CiU, PPC i Ciutadans per aprovar una moció per la qual la Cambra catalana expressa el seu rebuig a l’actual traçat de l’AVE per l’Eixample, a fregar de la Sagrada Família, i demana una moratòria de les obres del túnel.

ERC, que el novembre ja va demanar al costat d’ICV-EUiA la destitució de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, en contra del criteri del PSC, va optar així per donar prioritat a la coherència amb el seu grup municipal a l’Ajuntament de Barcelona, que defensa un traçat alternatiu pel carrer Aragó.

La moció, presentada per CiU, va ser aprovada per 84 vots a favor i 48 en contra –els del PSC i ICV-EUiA– i és molt similar a l’arovada al Ple de l’Ajuntament. Manifesta que el pas soterrat ha de fer-se «a 50 km/h i amb voluntat expressa d’eliminar vibracions».

El president de CiU, Artur Mas, va exigir que es compleixi el mandat del Parlament. Tant el portaveu parlamentari del PSC, Miquel Iceta, com el conseller de Polítca Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, van assegurar que el traçat no es canviarà.

Preocupació legítima

Salvador Milà (ICV-EUiA) va afirmar que la preocupació veïnal pel túnel és «legítima», però la moció de CiU no és «correcte». Daniel Sirera (PPC) creu que és una «vergonya» que el Govern no respecti la moció. I José Domingo (C’s) creu que  no venia d’un mes adjudicar un túnel «que no té consens». Joan Ridao (ERC) creu que no han posat en qüestió la unitat del tripartit.

Un tren cada 30 minuts a Madrid

L’AVE entre Barcelona i Madrid sortirà cada 30 minuts de l’estació de Sants en hora punta (de 6 a 10 hores i de 15 a 20 hores), un horari pensat per competir amb el pont aeri i captar els empresaris com a principals clients. El tren directe a Madrid trigarà 2.35 hores; el semidirecte (amb parada a Saragossa), 2.45 hores; i el que pararà a totes les estacions, 3.05 hores. Els viatgers arribaran a Tarragona en 32 minuts i, a Lleida, en 55 minuts. Renfe calcula que es posaran en servei 25 trens per dia i sentit. Només una densena seran combois directes de l’AVE fins a Madrid.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento