Rajoy inaugura l'AVE Madrid-Castelló i arriba amb quasi mitja hora de retard
Rajoy inaugura l'AVE Madrid-Castelló i arriba amb quasi mitja hora de retard DELEGACIÓN DEL GOBIERNO

L'AVE inaugural a Castelló en el qual han viatjat el president del Govern, Mariano Rajoy, i el de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, ha arribat aquest dilluns a l'estació de la ciutat amb quasi mitja hora de retard per qüestions tècniques.

Rajoy ha eixit pel matí de Madrid en un tren especial AVE amb motiu d'aquesta inauguració acompanyat del ministre de Foment, Íñigo de la Serna. Després d'una parada a València en la qual van pujar al tren autoritats com Puig i el delegat del Govern en la Comunitat, Juan Carlos Moragues, el tren va prosseguir el seu camí a Castelló.

Prop de Sagunt va haver d'efectuar una parada no programada per a deixar passar a un tren de rodalies ja que, segons fonts de Foment, hi havia una avaria en el sistema de canvi de via que va obligar a açò.

En concret, hi ha hagut una incidència amb un dels vuit motors que accionen el canviador de fil ferroviari. Les fonts citades han precisat que l'espera per a deixar pas al tren de rodalies ha hagut de realitzar-se a causa que aquest era un tren especial i que açò no ocorreria a partir d'aquest dimarts, quan es realitzarà el primer trajecte comercial.

Una infraestructura "estratègica i una inversió productiva"

A la seua arribada a Castelló, Rajoy i Puig han sigut rebuts per l'alcaldessa de la ciutat, Amparo Marco, i el president de la Diputació Provincial, Javier Moliner. Tots ells han assistit posteriorment a l'acte inaugural d'aquest trajecte del Corredor del Mediterrani.

El president del Govern, Mariano Rajoy, ha celebrat aquest dilluns l'arribada de l'AVE a Castelló i ha assegurat que "millorarà de manera notable la connectivitat amb Madrid i València i estimularà més el creixement econòmic, el nombre de viatgers i el de turistes".

El cap de l'Executiu ha començat la seua intervenció amb una asseveració: "Als espanyols ens va bé quan viatgem junts en el mateix tren perquè arribem més lluny i amb aquest nou AVE, a més, reduïm distàncies". A més, ha apuntat que és una infraestructura "estratègica i una inversió productiva", que són les que tenen major tornada social i econòmica "perquè contribueixen a la vertebració territorial, a la cohesió social i a la dinamització econòmica".

Corredor Mediterrani

Les actuacions en el Corredor Mediterrani suposen una inversió de 22.000 milions.

Així mateix, Rajoy ha subratllat que el Corredor Mediterrani és "vital" per a Espanya i l'actuació inversora més important que s'està portant a terme, "ja que és una infraestructura multimodal, viària i ferroviària que connectarà els principals nodes logístics, terminals intermodals i centres de producció del Mediterrani".

Sobre aquest tema, ha recordat que les actuacions en el Corredor Mediterrani suposen una inversió de 22.000 milions d'euros, i ja s'han executat el 62 per cent.

"S'està treballant en tots els trams i comptem amb finançament suficient per a fer front a tots els compromisos", ha afegit, per a recordar també que el ministre de Foment ha acudit a la Comunitat Valenciana 16 vegades en l'últim any, "demostració inequívoca que escoltem i intentem prendre'ns les coses de debò".

Dos hores i mitja de trajecte

Quant a l'AVE a Castelló, el president del Govern ha assenyalat que des del dimarts Renfe ha programat 4 nous serveis AVE diaris i 2 Intercity, mantenint l'actual servei Alvia que fa el trajecte Castelló-Madrid-Gijón. "Amb açò es quadruplica l'oferta de places, fins a 2.550 seients en dia laborable, la qual cosa suposa un increment de 1.900 noves places", ha dit.

Així mateix, ha explicat, que la reducció del trajecte es redueix en 37 minuts, deixant-se en dues hores i mitja. A més, Rajoy ha recordat que, per a celebrar el seu llançament, el bitllet entre Madrid i Castelló costarà 25 euros i entre Conca i Castelló 20 euros, "una promoció que es prolongarà fins que finalitzen les festes de la Magdalena, com havia demanat l'alcaldessa".

En cinc dies ja s'han venut 4.700 bitllets de tren d'aquest trajecte.

En cinc dies ja s'han venut 4.700 bitllets de tren. "Aquest projecte és una fita del Corredor Mediterrani, que per a nosaltres és una prioritat política, econòmica i social perquè és una obra vertebradora i modernitzadora i una mostra de l'impuls del Govern a l'alta velocitat ferroviària, que queda reflectit en els set trams d'AVE les obres del qual finalitzaran o entraran en servei en 2018", ha indicat Rajoy.

Nou servei

El president del Govern ha explicat que el nou servei AVE entre Madrid i Castelló ha consistit en la implantació d'un tercer carril sobre una de les vies ja existents amb un pressupost de 178 milions d'euros. A continuació s'implantarà un altre tercer carril en l'altra via "per a utilitzar la capacitat del recorregut i compatibilitzar els serveis de proximitat, mitjana i llarga distància amb el trànsit de mercaderies".

En una següent fase es construirà una nova plataforma de doble via entre València i Castelló "per a separar els trànsits d'alta velocitat de la resta i que suposarà una inversió de 1.170 milions d'euros", segons Rajoy, qui ha afegit que està en marxa el nou eix passant nord-sud de la xarxa arterial ferroviària de València, amb una inversió de 880 milions d'euros.

També ha destacat l'esforç per a millorar el servei ferroviari de rodalies, "essencial per a la Comunitat i per a les 65.000 persones que l’utilitzen diàriament". Així, ha recordat que el Pla de Modernització de Rodalies de la Comunitat Valenciana contempla una inversió de 1.436 milions d'euros d'ací a 2025, dels quals 958 milions aniran destinats al nucli de València-Castelló. A més, ha recordat que a la Comunitat Valenciana s'ha afegit el servei entre Castelló i Vinaròs i entre Alacant i Villena.

Transport de Mercaderies

D'altra banda, per a aquesta legislatura, el Govern -segons Rajoy- s'ha marcat el repte d'incrementar la quota de transport de mercaderies per ferrocarril a Espanya, "on cal fer un esforç, per al que hem posat en marxa el Fons Financer d'Accessibilitat Terrestre Portuària, que contempla una inversió de 1.418 milions d'euros".

A més, ha manifestat el seu compromís amb el Corredor Cantàbric-Mediterrani, "i els 335 milions d'euros destinats al tram Zaragoza, Teruel-Sagunt és un magnífic exemple".

Respecte a la petició que li ha realitzat prèviament el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, d'aconseguir un "gran acord" sobre infraestructures estratègiques, Rajoy ha apuntat que està "d'acord", ja que les carreteres "són instruments de competitivitat i que serveixen per a fer més grata la vida de la gent, i del que es tracta és que entre tots siguem capaços d'ajudar al fet que a la gent li vaja millor".

Consulta aquí más noticias de Castelló.