Les tres línies tallades de Rodalies seran gratuïtes fins que arribi l’AVE

Els viatgers de la C2 sud, la C7 i la C10 no pagaran encara que el servei es restableixi abans que el tren d’alta velocitat entri a Barcelona. Ja es fan les proves sense passatge a les vies afectades.
La locomotora de proves, ahir, circulant a 30 km/h per les vies 0 i 1 de Bellvitge (Hugo Fernández).
La locomotora de proves, ahir, circulant a 30 km/h per les vies 0 i 1 de Bellvitge (Hugo Fernández).
La locomotora de proves, ahir, circulant a 30 km/h per les vies 0 i 1 de Bellvitge (Hugo Fernández).
Renfe no cobrarà els bitllets als usuaris de les línies C2 sud, C-7 i C-10 afectats pel pla alernatiu de transport pels talls a Bellvitge «fins que l’AVE arribi a Barcelona», segons va anunciar ahir la ministra de Fomento, Magdalena Àlvarez.Encara no hi data per l’arribada de l’AVE després que s’ajornés la del 21 de desembre pels talls de Rodalies. «No es cobrarà a les línies afectades. Fem un gran esforç no cobrant els serveis alternatius i tenim en compte els inconvenients que els ha causat als ciutadans», va manifestar la ministra. Renfe deixarà d’ingressar un mínim de 8,5 milions d’euros.

Això vol dir que si  el proper dissabte es torna a posar en marxa la línia C2 sud des de Gavà a Sants, els 51.600 passatgers que agafaran el tren a diari tindran el bitllet gratis. Igual passarà amb els de les línies C10 i C7 afectades, fins que l’AVE arribi a Sants.

Proves a la via

Una locomotora de 80 tones va començar a circular ahir al migdia entre Gavà i Sants per les vies 0 i 1 per tal de comprovar si es compleixen les mesures de seguretat requerides per fer passar trens de Rodalies de la línia C2 sud el proper dissabte. Al llarg del matí  la màquina, que circulava a uns 30 km/h, va passar tres vegades per la via 0, la més allunyada del túnel per on ha de passar l’AVE, i només una vegada per la via 1, separada ahir per una pantalla metàl·lica de la via 2.

Magdalena Álvarez va reconèixer ahir que «en aquesta obra s’ha aplicat malament el mètode constructiu i no es va impermeabilitzar al seu moment», el que va provocar els diferents esvorancs que van fer tallar Rodalies.

El carril-bus a la C-31 continuarà

El Servei Català del Trànsit vol mantenir permanentment el carril-bus instal·lat a la C-31 entre El Prat de Llobregat i Bellvitge –per on circulan ara els autobusos de Renfe–, un cop el servei de Rodalies torni a la normalitat i s’acabi el pla alternatiu de transports dels viatgers des de Gavà a Barcelona. La mesura aniria acompanyada de l’ampliació a un tercer carril d’aquesta via, ja que cal recordar que el primer dia de la seva aplicació l’única via per la qual podien circular els cotxes va quedar completament col·lapsada i les cues van ser quilomètriques. El carril-bus funciona de les 6.30 a les 9 del matí i segons el director de Trànsit, Josep Pérez Moya, «amb aquesta mesura excepcional s’ha demostrat que el carril-bus funciona». Pérez ho va dir ahir, en unes jornades sobre Sistemes Intel·ligents de Transports a Catalunya, i va afirmar que la idea compta amb el suport de  municipis com Sant Joan Despí, i del president de l’Entitat Metropolitana del Transport (EMT), Antoni Poveda. El director de Trànsit creu que la mesura evitaria el col·lapse en una via tan transitada com el corredor del Baix Llobregat, però no va voler dir si la decisió es prendrà abans que es reobrin al trànsit les dues vies de trens de Bellvitge.

FGC va patir una filtració procedent de l’AVE cinc dies abans de l’esvoranc

El Govern afirma que les incidències no van ser greus. Un cap de sala del Centre de Control de Transports de Ferrocarrils va alertar de filtracions procedents de l’AVE el 15 d’octubre a l’estació de Gornal i que van obligar a tallar durant 21 minuts la via 1.

El document el va esgrimir ahir Artur Mas (CiU) contra el Govern de José Montilla per retreure-li que la Generalitat «va ocultar» que podia passar alguna cosa cinc dies abans de l’incident de dissabte 20 d’octubre, que va obligar a tallar la C-2 sud, la C-10 i el servei de FGC entre Espanya i Avinguda Carrilet. Mas va viatjar dimarts entre Castelldefels i Barcelona per experimentar els problemes dels usuaris.

El 15 d’octubre, la via 1 de Gornal, va quedar «obstruïda» per l’«entrada de formigó» en «plena via» i per «les obres de l’AVE». La circulació de trens es va fer per la via 2. Quatre combois van patir retards i altres quatre es van suprimir.

Montilla va respondre: «No podem ser endevins. No sabíem» que passaria això. El conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, sí va reconèixer els fets, però va subratllar que les incidències no van ser greus i «en cap cas» hi va haver perill pels usuaris.

Debat sobre el col·lapse

Durant el primer dia del Ple sobre el col·lapse ferroviari, Montilla va indicar que nou de cada deu usuaris de la C-2 Sud utilitzen el servei d’autobusos alternatius: 470.000 persones cada setmana.

Demà és previst que es debati una moció a favor de la destitució de la ministra de Foment. Tots hi votaran que sí, menys el PSC.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento