Transport públic metropolità sostenible i net

  • S'han introduït autobusos amb tecnologia híbrida, que redueixen les emissions un 30%.
  • A l'àrea metropolitana de Barcelona es fan 10,6 milions de desplaçaments diaris.
  • L'arribada de la Línia 9 del metro al Baix Llobregat l'any 2016 descongestionarà algunes línies de bus de la comarca.
Interior d’un nou model d’autobús elèctric i amb zero emissions que es prova a diferents línies del Baix Llobregat.
Interior d’un nou model d’autobús elèctric i amb zero emissions que es prova a diferents línies del Baix Llobregat.
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DESPÍ.
Interior d’un nou model d’autobús elèctric i amb zero emissions que es prova a diferents línies del Baix Llobregat.

El transport públic metropolità es puja al carro de la sostenibilitat amb una important renovació de la flota d'autobusos. La majoria dels 107 vehicles nous incorporen motors que reduixen les emissions contaminants. També s'han introduït busos amb tecnologia híbrida, que redueixen les emissions al voltant d'un 30%.

Un terç del parc d'autobusos de TMB circula amb gas natural i també s'estan incorporant vehicles elèctrics. En els propers anys, el cotxe elèctric, que assegura zero emissions contaminants, anirà guanyant terreny a l'entorn metropolità. Des de l'Àrea Metropolitana (AMB) s'ha aprovat una línia de subvencions per adquirir aquests cotxes i de 250 euros per als primers mil ciutadans metropolitans que adquireixin una bicicleta elèctrica.

La primera convocatòria es va fer a finals de 2014 i ja està esgotada i amb totes les bicicletes venudes.Actualment està oberta la segona convocatòria, i ja s'han venut més de 100 bicicletes.Al taxi, ja circulen una vintena de vehicles elèctrics i el 15% de la flota és híbrida. Per potenciar i impulsar aquests vehicles, l'AMB ajudarà a crear una desena de punts de recàrrega ràpida als municipis metropolitans, els quals s'afegiran als ja existents a Barcelona.

A l'àrea metropolitana de Barcelona es fan 10,6 milions de desplaçaments diaris en transport públic i privat i es gestiona la mobilitat de 3,2 milions d'habitants. L'oferta de la xarxa pública de transport consisteix en 103 quilòmetres de línies de metro, amb 134 trens i 199 línies d'autobús amb 1.729 vehicles. El servei d'Aerobús entre el centre de Barcelona i l'Aeroport del Prat ha renovat els cotxes i els ha dotat de Wi-Fi. També s'han comprat vehicles nous per al Bus Turístic i la línia 88 del Port de Barcelona.

Més informació al viatger

L'aplicació mòbil AMBTempsbus permet localitzar la ubicació de les 4.500 parades existents i el temps reals de pas dela autobusos de Barcelona i metropolitans i rep fins a 200.000 consultes diàries. L'arribada de la Línia 9 del metro al Baix Llobregat l'any 2016 «descongestionarà» algunes línies de bus de la comarca, actualment, molt carregades de viatgers, segons afirma Joan M. Bigas, director de serveis tècnics de transport i mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Bigas també avança que s'està a punt d'iniciar la realització de «proves pilot a algunes línies d'autobús» regulars dels municipis metropolitans per mirar d'implantar servei de Wi-Fi i ajudar així a una major connectivitat dels viatgers en els seus desplaçaments.

S'ha avançat igualment en accessibilitat a la xarxa de transport públic col·lectiu, i més del 85% de les estacions de metro són cent per cent accessibles amb ascensors. Tots els autobusos en circulació són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i s'han instal·lat unes 60 plataformes a les parades dels diferents municipis metropolitans.

Tarifes Socials

Actualment, hi ha més de 400.000 beneficiaris de les diferents targetes de transport públic socials, com ara la Targeta Rosa Metropolitana, i cada mes s’incorporen al sistema de tarifes socials 2.000 nous ciutadans de l’Àrea Metropolitana. Entre el 2011 i el 2015, uns 115.000 nens han sol·licitat poder gaudir de la Targeta T-12, gratuïta, i destinada als menors d’entre els 4 i els 13 anys. Tots aquests títols tenen accés ilimitat de viatges al transport metropolità de la primera corona. S’està estudiant la seva extensió a la segona corona, així com el pas de la targeta magnètica a la de xip amb el projecte T-Mobilitat, que substituirà els títols actuals per una nova aplicació amb validació sense contacte.

Carrils VAO i Rondes

La recuperació econòmica portarà, presumiblement, un creixement del trànsit rodat que farà més necessari el suport al transport públic per contrarrestar aquesta realitat. Una de les prioritats viàries de l’AMB serà el desenvolupament de carrils reservats per a l’autobús (bus-VAO) a la C-245 entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat i a la B-23 entre Sant Feliu de Llobregat i Barcelona.

Amb aquestes plataformes reservades, s’espera convertir el transport públic en molt més atractiu respecte al vehicle privat. L’AMB també gestiona les Rondes de Barcelona. Les properes actuacions en mobilitat buscaran l’aplicació de les noves tecnologies en comunicació per una gestió del trànsit més eficaç.

Transport en bicicleta

El servei d’aparcament segur per a bicicletes BiciBox s’ampliarà a altres municipis de l’AMB, a banda dels 13 on ja opera. Setmanalment, mésde 3.000 bicicletes s’aparquen gràcies al servei d’aparcament segur BiciBox, que compta amb un total de 132 estacions a diferents municipis metropolitans.

Per impulsar l’ús de la bicicleta, s’ha iniciat el projecte de construcció de trams que connectin els carrils bici de diferents municipis. Un d’aquests serà el que unirà Esplugues amb la Diagonal.

La primera convocatòria de subvencions, de 250 euros per a la compra de bicicletes elèctriques, i oberta el passat novembre, ja està exhaurida i va ser tot un èxit. Es van vendre les 500 bicicletes. Actualment està oberta la segona convocatòria, amb 500 bicis més.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento