Conductors del metro tenen escorta per evitar agressions

  • Grups de grafiters intimiden els maquinistes a les cotxeres.
  • Els maquinistes amenacen amb paralitzar el servei si TMB no pren mesures.
  • El personal assegura que s'instal·laran torres de vigilància amb càmeres.

Els grafits s’han convertit en el malson dels conductors del metro de Barcelona. I és que grups de grafiters els tenen atemorits des de fa uns mesos, tant que els maquinistes es plantegen ara "prendre una decisió i paralitzar els trens" si Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) "no pren mesures" perquè la situació canviï. De moment, alguns dels maquinistes ja van escortats.

Ignacio Pérez, secretari general de la secció del metro de CCOO, explica que, "quan els conductors van als dipòsits a buscar els trens a primera hora" aquestes bandes, integrades per "fins a 14 grafiters", els "amenacen i insulten". "Els diuen que no agafin el mòbil per avisar ningú i han arribat a tancar-los a les cabines dels combois. Van amb por a l’hora d’anar a treure els trens", afirma.

"De moment, l’empresa s’ha compromès a posar personal de seguretat per acompanyar a buscar els trens als que temen anar-hi sols", apunta el representant sindical, mentre que Mónica Benito, membre del comitè d’empresa de CCOO, explica que aquests vigilants "no són suficients i només cobreixen algunes cotxeres" i, a més, "únicament es pot sol·licitar el seu acompanyament si hi ha un indici objectiu que hi pot haver perill, com per exemple, olor a pintura".

Rafael Roldán, responsable de seguretat privada de CCOO, admet una insuficiència de plantilla i assegura que "TMB vol fer unes torres de vigilància amb càmeres" als dipòsits de trens. Des de l’empresa pública es limiten a assenyalar que el dels grafiters "és un tema delicat en abordatge".

Segons Pérez, les amenaces dels grafiters es registren "cada dia i augmenten els caps de setmana". "A diari s’han de retirar trens perquè els pinten i s’han de netejar", apunta, i critica que els grafits que fan "no són ni artístics". Els grafiters accedeixen als dipòsits dels cotxes del metro "a través dels conductes de ventilació dels túnels o per les portes d’emergència" i burlar el personal del suburbà "s’ha convertit en una moda i en un repte".

"Fins fa uns mesos no es ficaven amb els conductors, però ara sí", afirma Pérez, i anuncia que està prevista una reunió entre maquinistes i Mossos per tractar sobre l’assumpte.

Agressivitat amb revisors

No només els conductors del metro tenen problemes de seguretat. Segons Pérez, també ha augmentat la violència amb els revisors. "Hi ha gent molt agressiva amb ells i el problema s’ha accentutat amb la crisi", afirma.

Segons explica, arran de la precarietat econòmica i de plataformes que criden a no pagar per protestar contra la pujada dels preus del transport públic, cada cop hi han més persones que viatgen sense abonar el cost del bitllet. A més, també a causa de la crisi, creix la ira d’aquests ciutadans quan són enxampats i multats.

Intèrfons més visibles

Des de TMB expliquen que han reforçat la senyalització perquè alguns dels 2.300 intèrfons distribuïts per estacions i trens per demanar informació o avisar d’incidències siguin més visibles. Són els que tenen forma de tub.

Un exemple és una mena de barret amb les lletres SOS, instal·lat a 10 estacions (a la foto). A la d’Urquinaona s’ha col·locat, en canvi, un gran cartell lluminós. "Interessava ressaltar la seva situació a les andanes, perquè per  a molts passatgers eren desconeguts. Acabaven pujant al vestíbul", afirmen fonts de TMB.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento