Barcelona aspira en ferm a ser una smart city o ciutat intel·ligent líder al món. Aquest nou concepte d'urbs treballa per mitjà de diferents vies d'actuació per tal de millorar la qualitat de vida dels ciutadans i garantir un desenvolupament social, econòmic i urbà sostenible. L'ús de les més modernes tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) és una de les principals eines per gestionar de manera més eficient els serveis i recursos de la ciutat moderna i més avançada. Com a smart city, Barcelona comença a donar resposta als seus ciutadans en el seu dia a dia en matèria de medi ambient, mobilitat, negocis, comunicacions, energia i habitatge, entre d'altres.
Per tal de facilitat la comunicació i interacció des ciutadans amb l'Administració local hi juga un paper fonamental l'Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (OVAC), un equipament dotat amb pantalles de videoconferència, impressores i escàner on el ciutadà pot interactuar en temps real amb personal municipal i realitzar tràmits bàsics.
Entre aquestes comunicacions es poden fer volants de padró de residència i convivència; assabentats d'obres; certificats de pagament d'impostos; duplicats de rebuts; queixes, incidències i suggeriments; cites tant a l'OAC com a l'Institut Municipal d'Hisenda i informacions de ciutat i tramitacions.
En el moment que el ciutadà rep el document corresponent, el tràmit es dóna per finalitzat. Aquesta documentació té la mateixa validesa que a qualsevol altre canal de tramitació de l'Ajuntament.
Per realitzar el tràmit, cal adreçar-se a l'Oficina Virtual i clicar la pantalla. Un operador en temps real permet interactuar en mode videoconferència i d'acord amb el servei ofert s'han de seguir les instruccions marcades per fer el tràmit corresponent. La persona sol·licitant ha de ser l'afectada pel tràmit i ser major d'edat. A més, només podrà demanar volants d'empadronament a nom seu i de la seva unitat familiar; només podrà fer tràmits d'IBI si consta com a titular de l'immoble; i només podrà fer tràmits d'IVTM si consta com a titular del vehicle.
A l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OVAC) s'accepten el DNI, el NIE i el passaport com a documents d'identificació personal. Han de ser originals i estar en vigor.
Enllumenat viari intel·ligent
En l'àrea d'infraestructures de BCN Smart City es contemplen dos programes de llum i regulació intel·ligent, que aprofiten la implantació d'estructures TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) a l'espai públic. Al desembre del 2013 es va instal·lar un nou enllumenat a 15 carrers i places de la ciutat, més eficient i amb millor tecnologia que l'anterior. Fins al 2015 s'invertiran 22,4 milions d'euros per renovar llumínicament 160 trams de carrers i 3.360 punts de llum de la ciutat.
Projectes BCN Smart City
Servei de teleassistència (més de 70.000 persones fan ús a Catalunya d'aquest servei que funciona les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any); Reciclatge de residus orgànics (una ciutat smart tracta de manera intel·ligent els residus que genera per crear, així, llocs de treball, estalviar recursos i ser respectuosa amb el medi ambient). Una família de quatre persones que recicla correctament la brossa orgànica durant un any és equivalent a afavorir que un cotxe elèctric es desplaci de Barcelona a Varsòvia.
L'efecte hivernacle augmenta un 31,64% només tractant els residus orgànics de manera no separada; Vehicles elèctrics (la ciutat té 300 punts de càrrega, públics i gratuïts i posarà en marxa el Bicing elèctric); Ateneus de Fabricació: espais oberts per aprendre els fonaments de la fabricació digital. Els Ateneus es basen en tres programes: pedagògic, de famílies i d'innovació social; Open Data: l'Ajuntament de Barcelona obre dades públiques per poder accedir-hi i reutilitzar-les.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios