Classes de reforç al juliol per combatre el fracàs escolar

  • Està dirigit a alumnes  d'ESO que han suspès de dos a quatre assignatures.
  • Al voltant d’un 65% dels alumnes que van participar en el reforç escolar l’any passat van superar el curs.
  • El Pla de Suport a l’Estiu, Èxit al Setembre té un cost total de 325.000 euros.
Diversos estudiants en una sala d’estudi d’estiu de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
Diversos estudiants en una sala d’estudi d’estiu de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
ARXIU / ACN
Diversos estudiants en una sala d’estudi d’estiu de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Les classes de reforç escolar potser no són plat de bon gust, però sens dubte es tracta d'un àpat força nutritiu i, per alguns joves comensals, necessari. Més vital encara si aquestes jornades de repàs es dediquen a preparar-se per fer front a uns exàmens que determinaran passar  o no de curs en un mes de setembre que al juliol sembla llunyà, però que es troba, en realitat, en tombar la cantonada d'un estiu que malauradament acaba massa ràpid.

La preparació ho és tot. Aquest és l'objectiu del Pla de Suport a l'Estiu, Èxit al Setembre, iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona centrada a ajudar als alumnes  de primer a quart d'ESO que han suspès diverses assignatures per tal que preparin l'avaluació extraordinària de setembre amb èxit. Aquesta és la segona edició d'un programa de suport educacional que ja va donar els seus fruits en la prova pilot que es va dur a terme el juliol passat. Al voltant d'un 65% dels alumnes que van participar en el projecte van aconseguir aprovar els seus exàmens i passar de curs. Les fites d'aquesta edició apunten encara més lluny. S'han ampliat les places dels estudiants que se'n beneficien fins a 2.366, i s'hi han inclòs una sèrie d'activitats paral·leles.

El programa va tenir lloc en una primera fase de l'1 al 18 de juliol i, en una segona, els dies 1, 2 i 3 de setembre, repartits en 64 centres públics durant dues hores diàries. «Amb aquestes classes estic segura que aprovaré les assignatures que he suspès», assegura una alumna de tercer d'ESO de l'Institut Fort Pius de Barcelona. Una altra alumna d'un curs superior, haurà de fer front al setembre a les quatre assignatures que ha suspès: «Ara estudio perquè necessito el títol de l'ESO per poder fer estudis superiors», explica la noia.

Aquesta edició té com a novetat la inclusió d'activitats esportives monitoritzades, que són molt útils  per desestressar els alumnes de tant estudi per no oblidar que, tot i haver d'estar tancats a una aula, també estan en període de vacances. D'altra banda, el programa també inclou suport a les famílies, dotant-los d'eines perquè també puguin ajudar a estudiar als seus fills. A més, la xarxa de biblioteques públiques de Barcelona posa a la seva disposició espais per a què l'estudiant treballi pel seu compte.

El programa està dedicat especialment a aquells alumnes que hagin suspès entre dues i quatre assignatures. Són les mateixes escoles les que proposen als estudiants entrar a l'oferta de repàs de l'estiu i aquests, de forma voluntària, poden accedir-hi gratuïtament. Les classes de reforç les imparteixen els amics grans, estudiants de cursos superiors que sacrifiquen part del seu estiu (a canvi d'una petita remuneració) per ajudar als seus companys a superar els exàmens de setembre.

Segons l'informe de FEDAIA sobre l'estat de l'educació del 2013, el concepte de fracàs escolar s'aplica en aquells alumnes que no aconsegueixen assolir el grau màxim d'educació secundària, que a Espanya es d'un 29% de l'alumnat. El Ministeri d'Educació assenyala que un de cada 10 nens de 10 anys no es troba en el curs que li hauria de correspondre per edat, un dels factors que determinaran un possible fracàs escolar. En el mateix estudi es destaca com altres components d'aquesta problemàtica «el nivell socioeducatiu dels pares, l'origen ètnic i el sexe dels alumnes». Així doncs, els nois de 15 anys presenten un risc de fracàs escolar més gran, d'un 41%, respecte del 29% de les noies. Els alumnes amb pares sense estudis pateixen una taxa de fracàs del 63%, mentre que els que tenen progenitors amb estudis primaris arriben al 41%, en contrast amb els de pares universitaris (un 21%). Finalment, els alumnes immigrants presenten un 55% a diferència dels locals, amb un 34%.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento