S'incrementen les esperes al bus, sobretot en cap de setmana

  • Sindicats, usuaris i PTP constaten que cada cop hi ha menys vehicles.
  • La manca de pressupost i les retallades són al darrere de la reducció de freqüències.
  • La velocitat del servei, però, ha augmentat fins als 12,3 quilòmetres/hora.
Un autobús circula pel carril doble de la Gran Via, creat en el marc de la implantació de la xarxa ortogonal.
Un autobús circula pel carril doble de la Gran Via, creat en el marc de la implantació de la xarxa ortogonal.
ORIOL CAMPUZANO / ACN
Un autobús circula pel carril doble de la Gran Via, creat en el marc de la implantació de la xarxa ortogonal.

L'interval d'espera entre bus i bus ha anat incrementant, sobretot en cap de setmana. Així ho perceben usuaris, treballadors de TMB i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), que veuen en les retallades el motiu pel qual hi ha menys vehicles i, per tant, menys freqüència de pas. Per contra, la velocitat comercial ha anat augmentant els darrers anys, confirma l'empresa pública.

Entre vehicle i vehicle, una espera de mitja hora "és massa", coincideixen en valorar tant els usuaris com els sindicats. És la mitjana de freqüència de pas en algunes de les línies més transitades de la xarxa, en cap de setmana, fet que ha desplaçat part del passatge cap a d'altres mitjans públics, com el metro o el taxi. Aquest últim és el preferit per la gent gran, que no pot pujar i baixar tantes escales.

Hi ha exemples clars, com ara els autobusos 51 i 76 que, en cap de setmana, la tardor passada circulaven cada 22 minuts i actualment ho fan cada mitja hora. El mateix passa els dies feiners amb les línies 21 i 79 que, si abans trigaven 20 minuts a passar, ara arriben als 30 minuts d'espera.

«Darrerament s'han anat perdent autobusos», apunta el secretari de la PTP, Albert Obiols, i concreta que «en cap de setmana s'aguditza molt més». Del mateix parer és Jordi Santiago, de la UGT, qui indica que «amb les retallades s'han suprimit serveis i la gent s'emprenya, és normal».

Fonts municipals recorden que l'Ajuntament està treballant per millorar el problema de finançament del transport públic amb un pacte amb l'AMB_i la Generalitat. Aquest és un aspecte clau, confirmen, per incorporar mesures que millorin el servei.

Tímid augment de la velocitat

Si bé la velocitat mitjana dels autobusos urbans de Barcelona ha incrementat des de 2008, en què va ser d'11,7 Km/h, fins l'any passat, que va ser de 12,3 Km/h, no s'arriba a remuntar fins a nivells anteriors, recorden des de la PTP. Segons dades de TMB, els dies feiners, el 85% dels vehicles compleixen els intervals programats, un percentatge que s'eleva fins al 90% en cap de setmana.

«El cap de setmana? Millor agafes un taxi». Així d'expeditiva es mostra la Marián Esparzo, una veïna de Barcelona de 70 anys que sol agafar les línies 19, 50 i 51 i que troba que cada cop s'ha d'esperar més a la parada. «Han posat l'H10 i triga més, abans passaven més sovint» diu la Marián, queixosa perquè «havien promès que seria més ràpid». Explica que ja s'ha après els horaris del V21 però que «no tenen paraula».

L'Anna Bea, de 33 anys, era una usuària diària de l'autobús però darrerament s'ha passat al vehicle privat. «Així m'asseguro que arribo a l'hora a la feina», diu, i explica que va optar per agafar el cotxe després de diversos incompliments dels horaris i d'esperes imprevisibles que superaven el que indicava a la parada. L'Anna, però, és una defensora del transport públic, que segueix utilitzant per a fer encàrrecs.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento