Ciclistes denuncien carrils bici perillosos perquè acumulen nyaps i prioritzen el cotxe

  • Es pinten senyals de trànsit de cediu al pas en accessos als aparcaments.
  • Entitats d'usuaris de la bici critiquen la inseguretat jurídica que això provoca.
  • Reclamen que el carril de la Diagonal estigui segregat amb separadors.
A Sabino de Arana s'ha pintat un carril amb un cediu el pas als accessos als aparcaments. El ciclista no té prou visibilitat, critica Amics de la bici.
A Sabino de Arana s'ha pintat un carril amb un cediu el pas als accessos als aparcaments. El ciclista no té prou visibilitat, critica Amics de la bici.
Amics de la bici
A Sabino de Arana s'ha pintat un carril amb un cediu el pas als accessos als aparcaments. El ciclista no té prou visibilitat, critica Amics de la bici.

Carrils bici que no porten enlloc, que obliguen els ciclistes a cedir el pas als vehicles a motor o que dibuixen giragonses impossibles i «perilloses», segons que critica el sector, són algunes de les traves amb les quals ensopeguen els usuaris de la bici quan circulen per Barcelona. La nova ordenança que està en tràmit preveu mesures que, segons les entitats, no solucionaran aquests problemes sinó que els empitjoraran.

Trobar-se un símbol de cedir el pas pintat enmig del carril bici quan hi ha un gual «no és legal», alerta Albert Garcia, membre d'Amics de la Bici. Garcia recorda el cas del carril de Calàbria, en què de primer s'hi va preveure la prioritat de pas dels cotxes que entraven a l'aparcament però després es va haver de fer marxa enrere. Ara, aquesta opció s'està estenent a diversos carrils de la ciutat i les entitats estan preocupades perquè, a la pràctica, deixa indefens el ciclista en cas que sigui atropellat per un vehicle.

Carril reconvertit

També consideren perillós el fet que s'estigui optant per reconvertir un carril per al cotxe en carrils de doble sentit per a les bicicletes. Això comporta que l'amplada del vial sigui de només un metre, inclòs el canal de desguàs. L'estretor del carril es fa evident en constatar com el logotip de la bicicleta pintat a terra ni tan sols cap dins les línies.

«Els carrils no compleixen les condicions mínimes, és insuficient un metre per sentit, molts cops no estan segregats i les discontinuïtats obliguen a fer avançaments i reincorporacions perillosos», sintetitza Albert Sanz, president del Bicicleta Club de Catalunya (BACC). Sanz elogia, però, la malla que s'ha creat a tota la ciutat per a les bicicletes, ara bé, demana que «es tingui en compte els aspectes tècnics».

«És l'Ajuntament el qui provoca el conflicte amb el vianant», conclou Garcia, tot criticant el fet que es culpabilitzi el ciclista dels conflictes que es generen a les voreres. Les entitats consideren que amb la nova ordenança, que obligarà a circular pel carril bici si n'hi ha, no s'arreglarà aquest problema: primer s'hauria de fer vials realment segregats i vetllar perquè els vehicles a motor circulin realment a 30 Km/h quan així estigui estipulat, diuen tant el BACC com Amics de la bici.

El regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, destacava la setmana passada que «per primera vegada una ordenança definirà l'assetjament de vehicles motoritzats a les bicicletes», cosa que protegirà els ciclistes. Però per a Amics de la Bici, es «redueix encara més la distància entre cotxe i bicicleta», que passa de 3 metres a 1,5.

Els futurs vials

L'expansió del carril bici és un fet. Una de les darreres incorporacions ha estat un nou tram de Provença, de doble sentit. Al Paral·lel s'està fent obres de millora i es preveu que el vial estigui al centre per incrementar la seguretat en els girs. Per a Garcia, serà «pitjor» que el que hi ha ara. Pel que fa al de la nova Diagonal, les entitats reclamen que se segregui amb separadors, no només amb bandes rugoses.

Des de divendres, els usuaris de la bici menors de 16 anys han de dur el casc posat quan circulin per ciutat. La reforma de la Llei de Tràfic, d'àmbit estatal, preveu sancions de fins a 200 euros per no complir amb aquesta obligació. Des d'Amics de la Bici adverteixen que el nou text de l'ordenança municipal «pot entrar en col·lisió» amb la normativa espanyola i adverteixen que si això passa presentaran una demanda, com ja va passar a Sevilla, on el TS va permetre circular les bicis per la vorera.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento