La filosofia fou l’humanisme cristià dels anys de la Reforma protestant (a la que s’uniríen Galés, a Ginebra, i Conquers, a València). Les institucions foren: 1) l’Església Catòlica (a Roma, a Trento, a l’Arquebisbat de Tarragona), 2) les Universitats de Lleida, Tarragona, Osca i València, i 3) el Consell d’Aragó i altres institucions de la Monarquia hispànica dels Àustria. L’àmbit geogràfic és un xic més ampli que el de l’Europa Lotaringia: és el de les terres que s’extenen entre Flandes i Sicília, Saragossa i Viena. Les relacions epistolars eren en llatí, en grec, en castellà i en català.La llengua dels llibres que publicarien fou la llatina. L’ús de la llengua catalana tingué, sobretot, un caràcter tècnic. Així, Antoni Agustí i Albanell escriu: Constitució apostòlica contra los bandolers, Pere Joan Nunyes: Avisos per a estudiar les arts, Lluís Ponç: Llibre de tots els epigrames que se son trobats del temps dels romans. La figura que els enllaçà fou Antoni Agustí i Albanell (Saragossa, 1517-Tarragona, 1587), diplomàtic amb missions a Viena, Roma, Londres i Alemanya, bisbe a Nàpols i Lleida, i al 1577, arquebisbe de Tarragona. El catàleg de la seva biblioteca, publicat el 1586, és un dels primers catàlegs impresos a Europa.
1577: Els Agustí i els ‘humanistes de Tarragona’
Les trajectòries vitals dels tres fills d’Antoni Agustí i de Síscar i d’alguns dels seus corresponsals i amics (com ara Pere Galés, Miquel Tomàs de Taixequet, Pere-Joan Nunyes, Jeroni Conquers, Joan B.Cardona o Lluís Ponç d’Icard) tenen en comú que es van formar entre Barcelona i València, París, Bolonya i Roma, i que es van moure dins uns mateixos ambits filosòfics, institucionals i geogràfics.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios