L'ús del servei porta a porta cau un 16% per la retallada pressupostària i el copagament

  • El temps d'espera per accedir al transport adaptat és de 48 hores.
  • L'any passat es van dur a terme una mitjana de 719 viatges al dia.
  • L'oposició critica que es "limiti el servei" en apujar-ne el preu.
Una persona amb discapacitat que s'acull a l'atenció domiciliària.
Una persona amb discapacitat que s'acull a l'atenció domiciliària.
Arxiu/ACN
Una persona amb discapacitat que s'acull a l'atenció domiciliària.

El servei porta a porta té cada cop més demanda però realitza menys viatges. Des que les persones grans poden, també, acollir-se a la tarja blanca i demanar el servei de transport públic per a persones amb alguna discapacitat, el nombre d'usuaris potencials i la demanda ha anat augmentant. Però no obstant això, el nombre de trajectes anuals ha anat disminuint els darrers anys.

Des de l'any 2010 fins ara, el nombre de viatges d'aquest servei públic ha caigut un 15,9%, segons dades municipals.

Això vol dir que, en previsió del tancament de les xifres de 2013, l'any passat es van dur a terme 262.549 viatges, una mitjana de 719 al dia.Però quatre anys abans, se'n van fer 312.130, una xifra que ha anat decreixent paulatinament.

Més beneficiaris

«A la retallada del pressupost del servei s'hi ha d'afegir l'increment dels beneficiaris», puntualitzava la regidora del PSC M. Pilar Díaz, i denunciava que el principal problema amb què es troba actualment el servei porta a porta és el temps d'espera. «Fa només uns anys demanaves un cotxe amb una hora d'antelació, ara ho hem de fer amb una previsió de 48 hores», lamentava.

«Això limita molt el servei», es queixava Díaz, i puntualitzava que són molts els usuaris que es queixen des de fa temps que fins i tot no es respon el telèfon. Ara com ara, la concessió del servei està prorrogada i en breu s'haurà de tornar a concedir, un moment que Díaz espera que serveixi per millorar-lo.

Sense recursos

El fet que hi hagi llista d'espera aboca molts usuaris a fer servir el transport públic normal, més car que no pas el porta a porta, que té un cost equivalent al del sistema tarifari integrat. Les entitats del sector denuncien que les persones amb ingressos baixos no poden sufragar la despesa que suposa agafar un taxi si tenen una urgència.

Tot i que les estacions de metro estan adaptades en un 82% i que la flota d'autobusos es considera que està completament adaptada, el fet és que l'orografia, és a dir, les pujades i baixades de molts barris de la ciutat, fan difícil que les persones amb problemes de mobilitat puguin optar pel transport públic habitual com a alternativa al servei porta a porta.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento