Els comerços pateixen l'ofec de la pujada dels subminstraments i no remunten tot i el Nadal

  • La llum, l'aigua i el lloguer posen difícil la remuntada en plena crisi.
  • Un estudi d'ESADE demostra que la facturació va caure un 2,5% l'últim trimestre.
  • Es constata un increment de les compres més petites i la predilecció per seguir una llista prèvia, mentre es manté la tendència de buscar les ofertes.
Diversos clients miren unes jaquetes en una botiga de roba de Girona el primer dia de rebaixes d'hivern.
Diversos clients miren unes jaquetes en una botiga de roba de Girona el primer dia de rebaixes d'hivern.
LOURDES CASADEMONT / ACN
Diversos clients miren unes jaquetes en una botiga de roba de Girona el primer dia de rebaixes d'hivern.

Els comerciants de Barcelona no veuen els "brots verds" per enlloc. Tot i les dades que mostren un cert optimisme i ganes de comprar per part dels clients, el fet és que la facturació va caure al darrer trimestre de 2013 un 2,5%. L'actualització de lloguers i l'increment del cost dels subministraments ha estat el colofó d'una mala temporada que ni la campanya de Nadal ni les Rebaixes han aconseguit compensar.

El cost de la llum ha pujat un 4,7% el quart trimestre de l'any passat, un punt més que al tercer trimestre i quatre vegades més que al segon. L'aigua s'ha apujat, també, un 2,1% i el lloguer ha pujat en un 0,4%. Són dades que es desprenen de l'estudi Indicadors de comerç de Barcelona, elaborat per ESADE amb el suport de la Fundació Barcelona Comerç i de l'Ajuntament de Barcelona.

Els costos laborals ni pugen ni baixen, segons aquesta enquesta, elaborada entre els botiguers de diverses zones comercials de la ciutat. Si bé durant el 2012 el pagament de nòmines suposava un sobrecost per als comerços, un cop es va anar acomiadant treballadors, durant el 2013 van baixar els costos laborals, fins arribar al quart trimestre, on els costos es mantenen.

La facturació va caure els darrers mesos de l'any però ho va fer d'una manera menys pronunciada que els darrers anys. Així, el descens d'octubre a desembre va ser la meitat que el 5,3% de juliol a setembre i gairebé una quarta part que al primer trimestre de 2012 (-7,4%).

Les tendències del comprador

Es constata un increment en les compres més petites (68%), i la tendència a adquirir els productes basant-se cada vegada més en una llista elaborada prèviament (60,8%). Els consumidors busquen les ofertes (66,5%), una tendència que es manté des de l'abril passat.

Els botiguers detecten, segons l'estudi, una lleugera millora en l'actitud del comprador davant la despesa i l'afluència als comerços. Amb tot, el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, apuntava aquest dijous que "estem apaigavant la caiguda, estem a punt de tocar fons però la remuntada encara no ha arribat, la veurem passat un temps". Gasca recordava que els comerços segueixen tancant després de resistir aportant el propi patrimoni: "els botiguers estem patint", concloïa.

Sobre l'ampliació d'obertura en dies festius, Gasca es va mostrar partidari que siguin els ajuntaments els qui triïn les dues jornades noves en què les botigues podran obrir, defensant la proximitat amb el ciutadà. El president dels comerciants va recordar que prop del 60% dels comerciants ubicats en zones turístiques especials, no obririen al juliol i l'agost tot i que se'ls hi permeti.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento