L'Estat destinarà a Catalunya inversions per valor de 944,42 milions, un 25% menys

El ministro de Hacienda y Administraciones Públicas, Cristóbal Montoro.
El ministro de Hacienda y Administraciones Públicas, Cristóbal Montoro.
EFE/J. J. Guillén
El ministro de Hacienda y Administraciones Públicas, Cristóbal Montoro.

Els pressupostos generals de l'Estat per al 2014 destinen a Catalunya inversions regionalitzables per valor de 944,42 milions d'euros, un 9,6% del total, per darrere de territoris com Andalusia (1.697,74 milions i 17,3% del total), Castella i Lleó (1.399,47 milions i 14,3% del total), i Galícia (1.353,82 i 13,8% del total). La inversió a Catalunya és un 25% inferior a la del 2013, quan Catalunya va rebre 1.262,30 milions, un 11,9% del total de l'Estat.

En roda de premsa al Congrés dels Diputats, el ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, ha afirmat que aquests són els pressupostos "de la recuperació" i "assenten les premisses del rigor, l'austeritat i el compromís amb la reducció del dèficit públic". "Gràcies a l'estalvi de despeses de funcionament de les administracions públiques els pressupostos tenen un marcat perfil social", ha dit Montoro, que ha assegurat que aquests comptes les pensions i prestacions estan plenament "garantides".

Pel que fa a les inversions a Catalunya, ha explicat que rebrà partides econòmiques per a projectes "prioritaris o molt importants", com el desdoblament la carretera N-II o l'accés ferroviari al Port de Barcelona, amb l'objectiu de que sigui un dels "grans motors" de la recuperació que viu Espanya. Al seu entendre, ara "no toca" parlar d'inversions territorials el debat no s'ha de centrar en la quantitat de les inversions sinó de "creixement i creació d'ocupació".

El ministre ha recordat que el Govern central recolza econòmicament a Catalunya per garantir les prestacions dels serveis públics, a través de l'ICO a proveïdors, per exemple, i ha mostrat el seu desig de que aviat no necessiti tornar a recórrer a aquest procediment extraordinari.

D'aquests 944 milions, 662 corresponen a les partides de Ports, Aena, Adif i SET S.A., mentre que 96,54 són per a les Societats d'Aigües i 49,06 per a la resta d'entitats. D'aquesta manera, la resta de partides dels ministeris ascendeixen només a 136,31 milions d'inversió (un 4,4% del total), dels què 120,51 són dels ministeris de Foment i Agricultura i 15,80 de la resta de carteres.

Catalunya se situa d'aquesta manera com la quarta comunitat de l'Estat pel que fa a inversions dels ministeris, per darrere d'Andalusia, Castella i Lleó i Andalusia. A més, se situa molt a prop de Madrid, que rep 909,08 milions d'euros en inversió, el 9,3% del total. Per darrere queden el País Valencià (605,80 milions d'euros, el 6,2%), Castella La Manxa (492,49, el 5%) i Aragó (369,11, el 3,8%).

Cau el fons de suficiència

Els pressupostos revelen que Catalunya rebrà un 21,1% menys del fons de suficiència, una reducció que Montoro ha atribuït a l'aplicació "estricta" del sistema de finançament. D'aquesta forma, rebrà 638,12 milions d'euros el 2014, 219 milions menys que enguany. Amb tot, Catalunya continua com a primera comunitat que rep més fons d'aquesta partida, el 16,9%, per davant de Galícia (14,9%) i Andalusia (13,2%).

D'altra banda, els pressupostos preveuen una dotació de 250 milions d'euros per compensar a les comunitats autònomes per la suspensió de l'impost sobre dipòsits bancaris, però encara s'estan revisant els detalls.

Projectes prioritaris

L'Estat no considera projectes "prioritaris o molt importants" ni la connexió ferroviària amb l'aeroport del Prat ni l'estació d'Alta Velocitat de la Sagrera, doncs el document presentat per Montoro no hi fa cap referència. En canvi, sí invertirà 32 milions d'euros en l'accés en ample UIC al Port de Barcelona i l'adaptació a l'ample internacional del Corredor del Mediterrani entre la capital catalana i la frontera francesa (45 milions). Foment també imputa a Barcelona part dels 100 milions que costarà adaptar a l'ample UIC el tram Castelló-Castellbisbal del Corredor del Mediterrani.

A més, tampoc contemplen cap partida pel tram del Quart Cinturó, la B-40, entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, però sí que n'hi ha una pel que uneix Terrassa i Granollers. Això sí, només hi destinarà 5.000 euros. Es dóna el cas que aquest tram que va caducar a principis d'any i que l'estudi informatiu s'ha de redactar de nou.

L'Estat preveu invertir 19,07 milions d'euros el 2014 a obres i projectes de l'N-II a les comarques de Girona i bona part d'aquests diners es destinaran a pagar el desdoblament dels trams del sud, com el comprès entre Sils i Caldes de Malavella. De Girona cap al nord, les partides només serviran per redactar projectes, doncs en el millor dels casos, el gruix de l'obra no començarà abans del 2017. La conversió de l'N-II en autovia, una reivindicació històrica del territori, engoleix les minses inversions de l'Estat, que han caigut un 62% respecte el 2013 (un 84% respecte el 2012), un cop han acabat les obres de l'alta velocitat.

En aquesta província es realitzaran altres inversions, com la construcció d'un nou pont sobre el Ter a la capital o un nou pas fronterer entre França i Puigcerdà. Les aportacions a equipaments culturals i recuperació del patrimoni històric també es reduiran. Per exemple, hi ha una partida de 50.000 euros per a la restauració de la Catedral de Girona i una de 100.000 per a la del Castell de Sant Ferran de Figueres, però el projecte del futur Museu Thyssen a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) no apareix enlloc i només hi ha una aportació simbòlica de 5.000 euros per a la construcció de l'Arxiu Històric Provincial a la capital gironina.

Els pressupostos generals de l'Estat per al 2014 preveuen una inversió de 72,8 milions d'euros per les comarques de Lleida, una quantitat similar a la de 2013. Les obres del canal Segarra-Garrigues seguiran sent un any més les principals beneficiàries de la inversió estatal (39,68 milions). Els comptes també preveuen partides per a la carretera que uneix la Seu d'Urgell amb Andorra, les rehabilitacions del castell de Verdú i de la catedral de la Seu o la renovació de la línia ferroviària Lleida-Manresa.

El tram entre Vandellòs i Tarragona del Corredor del Mediterrani, amb 108 milions d'euros —que el converteixen en el projecte uniprovincial d'obra pública amb més dotació als comptes de l'Estat a Catalunya—, i la descontaminació del pantà de Flix, amb 49,17 milions, tornaran a ser les principals inversions previstes pels PGE al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre pel pròxim 2014.

Els pressupostos estatals preveuen una inversió a la província 343,09 milions d'euros amb una distribució de les inversions molt similar a la d'enguany. Un cop més, torna a oblidar la gran majoria de les reivindicacions viàries pendents.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento