1884: Hereus i no pubilles, a la Xina

Eduard Toda i Güell, diplomàtic i analista polític (i mecenes i promotor cultural), va publicar alguns treballs sobre la societat de l’Imperi de la Xina, fruit d’una estada relativament llarga en aquell país.
Un d’aquest treballs es editat el 1884 i es titula: La agricultura en Xina. Notes sobre el cultiu de les terres i la producció de te. Un volum de 254 pàgines de la col·lecció ‘L’Art del Pagès’. L’objectiu era molt pràctic: «donar alguna idea nova i útil als pagesos catalans». L’autor no s’amaga quan explica que els mosquits, les puces, les xinxes, els escarabats, són «tots aquests animals que contribueixen a fer més miserable la vida aïllada i trista dels estrangers que vegeten en aquestes terres».

Però, alhora, s’entusiasma davant el conreu del te, l’arròs, el bambú, el cotó, la morera, la canya de sucre, el cànem, el taronger i els animals domèstics. Xina és una societat que «més que un poble de pagesos és una reunió de jardiners», on «el pagès és primer que el comerciant i que l’industrial». Així, no pot semblar estranya l’afirmació: «tots els Emperadors són pagesos» que «deixen la seva propietat (de terres) en possessió perpètua (dels pagesos que la treballen)... mentre li paguin els impostos... un 10% de la renda».

Naturalment, hi ha «grans propietaris amb arrendataris, amb contractes a mitges... partint les collites». Hi ha, també, terres comunals, i, sobretot, «molts pagesos són amos de petites propietats». Amb un greu problema: hi ha «la institució dels hereus sense l’existència de pubilles». La pagesa xina no pot ésser propietària. Aquesta és, probablement, una de les causes de que «lo pagès no progressa».

Mostrar comentarios

Códigos Descuento