1927: Les religions de l’any 2000

Un dels fragments més interessants de l’assaig en forma de novel.la d’Onofre Parés, L’illa del gran experiment (Reportatges de l’any 2000), és el que explica les religions realment existents a la societat humana de l’any 2000.
Aquesta societat estaria formada de dues parts: la Vella Societat i la Societat Ideal localitzada a l’illa-continent d’Austràlia. A la primera, alguns havien treballat, «amb èxit complet per aconseguir la unió de totes les esglésies cristianes sota el bàcul del legítim successor de Sant Pere de Roma. Llavors tots els cristians eren catòlics». D’altra banda, i, en bona part, gràcies a «Ghandi Vesta, l’apòstol de tota l’Àsia», «s’havien transformat completament (...) les filosofies religioses de Confuci, Buda i Mahoma».Així, s’havia dotat «d’una sensibilitat i intel.ligència meravelloses tots els pobles musulmans, indostànics i xinesos». Aquesta transformació podria explicar, en part, el fet que «l’Índia havia creat el seu capitalisme», que «tota la Xina havia adoptat la maquinària europea», i que «els musulmans del Nord d’Àfrica i Oest d’Àsia (...) s’havien confederat a l’estil dels europeus».

Naturalment, hi havia jueus, com ara «Mateu Brocke, nascut i educat a París( ...) refinat i intel.ligent com un mal esperit». A la nova societat construïda a Austràlia, la filosofia ocupa un  lloc central. Però, la filosofia no és un sistema tancat i eixorc, sinó un «art bell de les intuïcions pensades». Car «així com la filosofia aprofita tots els materials que li cisellen les altres belles arts, la ciència, l’art i el treball, igualment ella influeix en totes aquestes d’una manera definitiva i beneficiosa».

Mostrar comentarios

Códigos Descuento