L’aforament dels trens fa legals les aglomeracions

La capacitat màxima prevista no se supera encara que ja vagin saturats. Renfe assegura que els combois només van el 80% de plens en hores punta.
Purificación López muestra las firmas recogidas en Cercanías con la libreta de su hija.
Purificación López muestra las firmas recogidas en Cercanías con la libreta de su hija.
Jordi Soteras
Purificación López muestra las firmas recogidas en Cercanías con la libreta de su hija.
La sensació de ser dins una llauna de sardines que cada dia senten milers de viatgers de l’àrea metropolitana no és casual: els vagons del tren i del metro tenen xifres oficials d’aforament que sobrepassen la saturació, com ha pogut comprovar 20 minutos.

Renfe assegura que, a les hores punta, els trens de Rodalies van «al 80%» i que no els consta que mai s’arribi a superar l’aforament permès. Si és així, com s’explica que els usuaris es queixin d’aglomeracions? A Transports Metropolitans de Barcelona, si bé reconeixen que existeix la massificació a les hores punta, diuen que és inevitable.

Control ‘a la japonesa’

La companyia del metro sosté que la forma de regular que un vagó no superi l’aforament és l’autocontrol: «quan està ple ja no hi pot entrar ningú més». La vigilància de les aglomeracions es fa a la japonesa (amb personal a les andanes), però només quan hi ha un gran esdeveniment.

160 viatgers... i encara en falten 13

Dfícilment es pot superar el màxim permès de viatgers en un vagó del metro. Aquest diari ha fet una prova en hora punta i n’ha comptat 160 (un centenar drets i 60 asseguts) en un vagó ple. Moure’s era gairebé impossible, però l’aforament màxim era de 173. La Generalitat creu que Rodalies «és molt deficitari» i que hauria de passar a mans del Govern català, l’Associació per a la Promoció del Tranport Públic  considera la situació «indignant» i l’Organització d’Usuaris i Consumidors de Catalunya demana solucions urgents.

Rebelión cívica en el Cercanías

El pasaje de un vagón inicia espontáneamente una recogida de firmas Ô Se levantó a las seis y media de la mañana para ir a trabajar. Gastó 18 euros y 30 céntimos en un bono de diez viajes.

El tren de las siete menos cuarto no pasó, tampoco el de menos cinco ni el de las siete y once. Nadie dio ninguna explicación y, cuando finalmente llegó el convoy, iba abarrotado. El servicio de Cercanías de Renfe es un caos desde diciembre, asegura la viajera Purificación López, pero aquello fue la gota que colmó su vaso.

Tras improvisar una especie de mitin, López  cogió la libreta del colegio de su hija y la hizo circular entre los viajeros para que acreditaran su condición de «afectados por los retrasos de cada día». Afirma que las 200 firmas recogidas se entregarán a Renfe.

La mayoría estaba convencida de antemano porque las condiciones del viaje son cada día peores, según cuenta López, quien afirma que a menudo, cuando el tren llega a Castelldefels, va tan lleno que ya no puede subir nadie, la gente de pie se tiene que meter en los espacios libres de donde se va sentado, los cristales se empañan de la condensación que se produce... Y ahora, encima, se lamenta López, el tren ni tan siquiera va en hora.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento