AVE

Partint que les sigles AVE, que volen dir «Alta Velocidad Española», ja comencem a sospitar. La fórmula de la velocitat, és diferent a Espanya que a la resta del món? Això que aquí en diuen AVE, arreu s’anomena TGV, tren de gran velocitat, o TAV, tren d’alta velocitat. Temps era temps, fa molts anys, un projecte ben senzill, signat per Norman Foster, amb en Xavier Basiana, situava l’estació d’alta velocitat a La Sagrera i desenvolupava tot l’urbanisme del que s’anomena Pla Sant Andreu-Sagrera. La cosa era tan senzilla com la d’aprofitar l’ample platja de vies de la banda del Besòs per fer-ne la porta ferroviària de Barcelona, per on es canalitzaria l’entrada de gairebé totes les línies, incloent-hi un corredor ferroviari pel Vallès.

Ara han descobert que fer entrar el veloç carril per Sants és un bunyol, un nyap. Per arribar aquí ha calgut embolicar la troca, especular amb terrenys reclamant l’estació a Sant Cugat; parlar de fer un abaixador de Play Movil a Passeig de Gràcia, arribar a l’aeroport sense baixar del tren i esbudellar i foradar una ciutat estressada, amb intervenció justificada del lobby Sagrada Família. Molts creuen que rectificar és de savis i, per això, per mers interessos econòmics, van embolicar la troca, van modificar la pensada original, complicant allò que era tan senzill com l’aigua clara del Rec Comtal.