Xifren en 1,55 euros el preu del peatge d’accés a Barcelona

  • Es podrien recaptar dos milions d'euros diaris.
  • Investigadors de la UPC calculen que el trànsit es reduiria un 10% amb la barrera de pagament.

Per primer cop s'ha calculat el que pot costar l'anomenat peatge urbà d'entrada a Barcelona per reduir les congestions de trànsit i la contaminació, a l'estil del que ja apliquen Londres -que ja es planteja ampliar-lo- o Estocolm. Els conductors pagarien 1,55 euros a través d'un sistema tècnicament viable. Una mesura d'aquest tipus afectaria els 1,2 milions de cotxes que circulen pels accessos a la capital a diari i podria aportar 2 milions d'euros d'ingressos al dia.

El sistema de peatge «no està lliure de condicionants
El càlcul tarifari l'ha fet la UPC amb l'estudi Anàlisi d'estratègies tarifàries per a la gestió de carreteres, elaborat per Miller Salas i dirigit per
Francesc Robusté, investigador del Centre d'Innovació del Transport (CENIT), que confecciona estudis de mobilitat per a les administracions.

L'informe, al que ha tingut accés 20 minutos, arriba en ple debat sobre la mobilitat a Barcelona: la velocitat a l'àrea metropolitana s'ha rebaixat a 80 km/h per contaminar menys i a la C-31 i la C-32 funciona la velocitat variable per reduir cues i temps de viatge. Tant l'Ajuntament com la Generalitat han descartat, de moment, aquest peatge urbà, que ara ja té tarifa orientativa.El sistema de peatge «no està lliure de condicionants», explica Salas, «tecnològics (reconeixement de matrícules), culturals (aversió a pagar per usar

vies públiques), socials (credibilitat del sistema o destinació dels fons recaptats) i d'implicacions en l'equitat social».

Per aplicar-ho, caldria tenir en compte la renda dels usuaris, si disposen d'alternatives en transport públic i si la mobilitat és obligada o no. Hi ha tecnologia disponible: «A Alemanya o altres països hi ha sistemes via satèl·lit per controlar-ho», apunta Sergi Saurí, codirector de l'informe.A més de lluitar contra la contaminació, «la tarificació permet un ús eficient de les carreteres, capta recursos per mantenir-les i millora el servei de transport públic», resumeix  Salas. Es tracta d'«

optimitzar la capacitat de les vies actuals sense fer-ne més».

Calculen que la circulació es reduiria d'un 10% (120.000 cotxes menys) i el benefici social serien 93.000 euros per hora (resta del que es pagaria amb els beneficis ambientals i les millores en transport públic). «Implantar-ho és una decisió molt complicada i arriscada, però amb millores a llarg termini», puntualitza Saurí.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento